Som mange har vært inne på. Det trenger å være skråstag i alle retninger i hjørnene. Det blir selvfølgelig bedre når asfaboard settes utenpå og OSB+gips innenfor, men før det så blir det veldig vinglete uten disse...
Bilde fra mitt garasjebygg...

Garasjebygging med trestenderverk i tidlig stadium, snedstrøer synlige. Byggematerialer og verktøy på stedet omgitt av høstfargede trær.

Sist redigert:
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Hva sier konstruksjonstegningen da? Hvordan skal veggene sidestabiliseres? Med plater? Hvor tett med skruer? Har tegningen over takstolene inntegnet kryssstag mellom stolene eller skal taket stabiliseres kun med rupanel?
A abiz skrev:
Hei, er midt i å bygge dobbeltgarasje, da jeg skulle opp og legge rupanel så reagerte jeg på at hele reisverket vinglet. Er dette normalt?
Selv nå når all rupanel er på så vingler det en del, vil dette ordne seg med fasaden eller når det blir litt mer vekt på grunn av takstein?

Jeg blir litt bekymret for at jeg har glemt noe som jeg burde ha satt på haha, jeg legger ved noen bilder så dere kan se hvordan reisverket er bygget opp.

For øvrig så tenker jeg at rupanelen ikke nødvendigvis trenger å gå helt opp i mønet, den lille glipen på ca 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, deretter setter jeg jo mønebordholdere, mønebord og møneisolasjon over der så det føles unødvendig å bruke den tiden på å få det perfekt der, hva tror dere?

Edit: antar at bunnsvillisolasjonen som er ca 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt vinglete?

Å snedstive med jernbånd blir sjelden bra. De slakkes om sommeren når det er varmt.

Hva som mangler er:
-Vindsperreplater på veggene. Vindtette duker er et fanskap som bare duger til å pakke inn produsenten i når man har slått ham i hjel og skal bli kvitt liket.
-Snedstivere på veggene, spesielt bakveggen
-Snedstivere i mellomtaket
-Stivere som hindrer taksperrene fra å velte.

Ingen konstruksjonstegninger trengs. Det handler om vanlig sunn fornuft.

• Liker
  • Haha
din granne og 11 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hva da også? Det er kun den innfelte bjelken som bærer takstolene. Akkurat som jeg skrev er det kun 45 mm som bærer takstolene i hver ende.

Hammarbandet gjør verken til eller fra når det gjelder å holde oppe takstolene….
Akkurat, og det fungerer.
Du trenger ikke ha en bjelke under hver takstol.

Generalskjøten det snakkes om er i takstolenes underramme.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Akkurat, og det fungerer.
Du trenger ikke ha en bjelke under hver takstol.

Generalskjøten det snakkes om er i takstolenes underramme.
Det jeg lurte på var hva du mener med "også"? Hva mener du fungerer? Føles som om du bare mener og gjetter.

Og jeg har ikke snakket om å ha en bjelke under hver takstol, det var stolper jeg snakket om. Selvfølgelig er det bedre å ha en stolpe under hver takstol, det gjør snekkere når de bygger, antakelig av en grunn.

"Generalskjøten" i underrammen er absolutt ikke noe problem, det er bare strekkrefter i den. Og det ble ikke nevnt noe om underrammene i teksten om generalskjøt, kun "overliggere".

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Fast rent spontant så føles det som om noen overdriver litt. Det kommer ikke til å "rasa ihop" veldig få bygninger i dette landet gjør det.
Klart blir det bedre med snedstrevere eller hullbånd men vel ferdigbygd med panel på så vil det nok verken svaie eller rasa ihop.

Nissens
S Stefan1972 skrev:
Men rent spontant så føles det som en del overdriver litt. Det vil ikke "rases sammen" veldig få bygg i dette landet gjør det.
Selvfølgelig blir det bedre med skråstivere eller hullbånd, men når det er ferdig bygget med panel vil det nok verken svaje eller rase sammen.
Nja, nå sitter det ingen panel på TS bygge ennå. Når den først sitter der så handler det vel mest om når høststormen setter inn, da er det ikke så dumt å ha stabiliteten.

Jo garage er en bygningstype som er litt sensitiv. På grunn av den store åpningen på innfartssiden, der man i prinsippet ikke har noen stabiliserende vegg, blir en garasjebygging ganske sensitiv.

Naboen til en slektning gjorde om garasjen sin, forlenget den med en lagerdel, samtidig som han byttet tak, alle taksteinene flyttet fra den ene siden av taket til den andre. Han forlenget ved å rive bakre gavlveggen og bygge ut der. En vindfull natt så seg hele bygningen sammen som et korthus.

Han hadde tidligere en svartbygget lagerdel som en tilbygging mot bakre gavlveggen. Han fikk pålegg om å rive den, gjorde det. Dagen etter inspeksjonen fra byggelovkontoret begynte han å bygge opp lagerdelen igjen, men nå som en ren forlengelse av garasjen, med dårlige konsekvenser....,

Jeg hørte også for noen år siden om en dobbeltgarasje som i prinsippet blåste bort når garasjedørene var åpne. Det var dessuten bygget av en håndverker som var kjent fra TV, "fuskbyggarna". Også der var det først og fremst et spørsmål om ustabilitet.

• Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det jeg lurte på var hva du mener med "også"?
Hva da funker? Føles som du bare synes og gjetter.

Og jeg har ikke snakket om å ha en regel under hver takstol, det var stolper jeg snakket om. Selvfølgelig er det bedre å ha en stolpe under hver takstol, så gjør snekkere når de bygger, antagelig av en grunn.

"Generalskjøten" i underrammen er absolutt ikke noe problem, det er kun dragkrefter i den. Og det ble ikke nevnt noe om underrammene i teksten om generalskjøt, kun "overliggere".
Stolper?
Mener du veggregler?

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Stolper?
Mener du veggsviller?
Ja, jeg mener stående sviller.

Har du tenkt å svare på hva du mener med "også"?
Altså hva det er i tillegg til avvekslingen som bærer takstolene. Jeg ser ingenting annet enn avvekslingen som bærer dem..

Legger ved et bilde som viser hvordan man vanligvis gjør med plasseringen av stående sviller under takstolene.

• Byggtegning som viser et rammeverk med stående reglar plassert under takstoler i en konstruksjon.
Sist redigert:
Men nå er det jo en virkelig hammarband i akkurat ts-garasjen. Har man det tror jeg ikke det er av noen større viktighet om det ikke er stolper akkurat under hver takstol. Vekten fordeles jo uansett.
I bildet over er det jo ingenting sånt i det hele tatt........

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
D datja skrev:
Jeg synes også at det virker skummelt at bjelkene øverst er skjøtet i midten men det kanskje er ok, jeg vet ikke.
Det er helt normalt

Nissens Nissens skrev:
Ja, jeg mener stående lekter.

Tenker du å svare på hva du mener med "også"?
Altså hva det er utover avvekslingen som bærer takstolene. Jeg ser ingenting annet enn avvekslingen som bærer dem..

Legger ved et bilde som viser hvordan man vanligvis gjør med plassering av stående lekter under takstolene.
Nja, hammarband er bedre og løser plassering av vinduer og dører. Men det finnes sikkert andre teorier.
Ts garasje har hammarband.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En ting jeg reagerer på er at takstolene kun ligger på 45mm bærende anleggsflate i hver ende. Spontant føles det som at det kan bli veldig stort trykk på en liten flate, spesielt ved snølast, men ellers også.

På min garasje har jeg en stolpe rett under hver takstol. Med 120 cc på takstolene havner en takstol på annenhver stolpe. Jeg vet ikke om det er nødvendig, men det blir robust med en betydelig større bærende anleggsflate.
Det sitter en innfelt bærebjelke på 170mm på utsiden av hammerbåndet. Det var snekkeren som anbefalte dette, nettopp fordi takstolene ikke havnet akkurat på veggstenderne.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
Men rent spontant så føles det som en del overdriver litt. Det kommer ikke til å "rase sammen" veldig få bygninger i dette landet gjør det.
Visst blir det bedre med skråstag eller hullbånd men når det er ferdigbygd med panel på så vil det nok verken svaie eller rase sammen.
Tja, en idrettshall i mitt fylke raste sammen helt plutselig en vinterdag fordi byggherren hadde ignorert stag som hindret takstolene fra å tippe, og satte sin lit til at sammensurret ville holde dem sammen. Ren flaks at ingen var der på det tidspunktet, mange kunne ha dødd. Stor hall som ble til ved.

• Liker
  • Trist
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.