61.999 lest ·
230 svar
62k lest
230 svar
Startet garasje vingler
Du må ha skråstivere i hjørnene i alle retninger.A abiz skrev:Hei, er midt i å bygge dobbeltgarasje, da jeg skulle opp og legge råspont reagerte jeg på at hele stommen vinglet. Er dette normalt?
Selv nå når all råspont er på så vingler det en del, vil dette fikse seg med fasaden eller når det blir litt mer tyngde på grunn av takstein?
Jeg blir litt bekymret for at jeg har glemt noe som jeg burde ha satt på plass haha, jeg legger ved en del bilder så dere kan se hvordan stommen er bygget opp.
For øvrig så tenker jeg at råsponten ikke nødvendigvis må gå hele veien opp til mønet, den lille glipen på ca 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, så setter jeg jo møneplateholdere, møneplate og møneisolasjon over der så føles unødvendig å bruke tid på å få det perfekt der, hva tror dere?
Edit: antar at svillisolasjonen som er ca. 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt mer vinglete?
D datja skrev:
Som du har lagt opp uten skråstivere i hjørnene kan alt rase sammenA abiz skrev:Hei, er midt i å bygge dobbeltgarasje, når jeg skulle opp og legge råspont reagerte jeg på at hele reisverket vinglet. Er dette normalt?
Selv nå når alt råspont er på så vingler det en del, vil dette ordne seg med fasaden eller når det blir litt mer tyngde pga takstein?
Jeg blir litt bekymret for at jeg har glemt noe som jeg burde ha satt dit haha, jeg vedlegger noen bilder så dere kan se hvordan reisverket er bygget opp.
For øvrig så tenker jeg at råspontet ikke nødvendigvis trenger å gå helt opp i mønet, den lille glippen på ca 5-7cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, så setter jeg jo mønebordsholdere, mønebord og møneisolering over der så det føles unødvendig å bruke den tiden på å få det perfekt der, hva tror dere?
Edit: antar at bunnsvillisoleringen som er ca 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt vinglete?
Bygningsveteran
· Åland
· 2 067 innlegg
Etter min oppfatning har man konstruert med en gjennomgående generell-skjøt på samtlige overliggende takbjelkelag i midtseksjonen fra begynnelse til slutt, skal disse ikke dobles og skjøtes i forskjellige seksjoner med (spikermatter)?A abiz skrev:Hei, er midt i å bygge en dobbeltgarasje, da jeg skulle opp og legge undertak reagerte jeg på at hele reisverket vinglet. Er dette normalt?
Selv nå når all undertaket er på, vingler det litt, vil dette løse seg med fasaden eller når det blir litt mer vekt på grunn av taksteinene?
Jeg blir litt bekymret for at jeg har glemt noe som jeg burde ha satt på haha, jeg legger ved noen bilder slik at dere kan se hvordan rammen er bygd opp.
For øvrig tenker jeg at undertaket ikke nødvendigvis trenger å gå helt opp til mønet, den lille glippen på ca 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, så setter jeg mønebordholdere, mønebord og møneisolasjon over der så føles det unødvendig å bruke den tiden på å få det perfekt der, hva tror dere?
Edit: antar at syllisolasjonen som er ca 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt vinglete?
Senere en fiksert overligger for å holde sammen?
Normalt bør man ha fulle lengder eller en avstivende bjelke som fanger opp stabiliteten.
Vet at det går å bygge konstruksjon på mange forskjellige måter.
Kontakt en konstruktør og la dem se over bildene i starten, det bør koste fra 1-2.500kr for å være på den sikre siden.
Har du fått byggetillatelse på denne konstruksjonen?
Eller ligger garasjen du nå skal bygge utenfor detaljreguleringsområde?
Medlem
· Stockholms län
· 184 innlegg
Da jeg bygget ny balkong satte jeg wire fra hjørne til hjørne diagonalt med skruefeste Ble mye mer stabiltA abiz skrev:Hei, er midt oppi byggingen av dobbeltgarasje, når jeg skulle opp og legge rupanel så reagerte jeg på at hele stenderverket vinglet. Er dette normalt?
Selv nå når all rupanel er på, så vingler det en del, kommer dette til å ordne seg med fasaden eller når det blir litt mer vekt på grunn av taksteinene?
Jeg blir litt bekymret for at jeg har glemt noe som jeg burde ha satt på plass haha, jeg legger ved noen bilder så dere kan se hvordan stenderverket er bygget opp.
For øvrig så tenker jeg at rupanelen ikke nødvendigvis trenger å gå helt opp til mønet, den lille glippen på ca 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, deretter setter jeg mønebordholder, mønebord og møneisolasjon over der så det føles unødvendig å bruke tiden på å få det perfekt der, hva tror dere?
Edit: antar at svillisolasjonen som er ca 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt vinglete?
En ting jeg reagerer på er at takstolene kun ligger på 45mm bærende flate i hver ende. Spontant føles det som at det kan bli veldig stort trykk på liten flate, spesielt ved snølast, men ellers også.A abiz skrev:Hei, er midt i å bygge dobbelgarasje, når jeg skulle opp og legge rupanel så reagerte jeg på at hele rammen vinglet. Er dette normalt?
Også nå når alt rupanel er på så vingler det en del, vil dette fikse seg med fasaden eller når det blir litt mer vekt på grunn av takstein?
Jeg blir litt bekymret for at jeg har glemt noe som jeg burde ha satt på plass haha, jeg legger ved noen bilder så dere kan se hvordan rammen er bygget opp.
For øvrig så tenker jeg at rupanelen ikke nødvendigvis trenger å gå hele veien opp til mønet, den lille glippen på ca 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, så setter jeg jo mønebordsholdere, mønebord og møneisolering over der, så det føles unødvendig å bruke tid på å få det perfekt der, hva tror dere?
Edit: antar at bunnsvillisoleringen som er ca 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt vinglete?
På min garasje har jeg en stolpe rett under hver takstol. Med 120 cc på takstolene havner en takstol på annenhver stolpe. Jeg vet ikke om det er nødvendig, men det blir robust med en betydelig større bærende flate.
Bjelkelaget er ikke ment å ta laster ovenfra, de er til for at veggen ikke skal bue utover/innover.Pal92 skrev:
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Det er akkurat hva fasaden vil fikse, når den panelen er på plass blir det stumt.A abiz skrev:
Men under byggtiden skal du absolutt krysse stommen så den er korrekt fiksert mens man spikrer på fasadepanelet. Deretter tilkommer innside med type OSB-plater som ytterligere fikserer hele huset.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Det er akkurat slik man skal bygge, selvfølgelig blir det visse unntak underveis med vinduer og dører, men kan man så er det klart bedre å plassere takstolen over en veggstolpe.Nissens skrev:
Her har du innfelt stående hammarband/bærline også, det er ingen fare med takstolenes/veggregelens plassering.Nissens skrev:
En sak jeg reagerer på er at takstolene kun ligger på 45mm bærende anleggsflate i hver ende. Spontant føles det som at det kan bli veldig stort trykk på liten flate, spesielt ved snølast, men ellers også.
På garasjen min har jeg en stolpe rett under hver takstol. Med 120 cc på takstolene havner en takstol på annenhver stolpe. Jeg vet ikke om det er nødvendig, men det blir robust med en betydelig større bærende anleggsflate.
Ja, jeg har også mine tvil over generalskjøten der oppe og hadde aldri bygget slik selv. Men jeg er amatør og vet ikke om det er ok å gjøre det slik.S Seka70 skrev:Ifølge min oppfatning har man konstruert med en gjennomgående general-skjøt på samtlige overliggende takkonstruksjoner i midtseksjonen fra begynnelse til slutt, skal disse ikke dobles og skjøtes i forskjellige seksjoner med (spikermatter)?
Sedermera en fiksert overligger for å holde sammen?
Normalt bør man ha fullengdere eller en midtgående bjelke som fanger opp stabiliteten.
Vet at det går an å bygge konstruksjon på mange forskjellige måter.
Kontakt en konstruktør og la de sakkyndige bildene begynne med, bør koste fra 1-2.500kr
For å være på den sikre siden.
Har du fått byggetillatelse på denne konstruksjonen?
Eller ligger garasjen du skal bygge utenfor detaljplansområde?
Skulle ikke tro det er noen fare, takstolene ser ikke hjemmesnekrede ut sammen med at det antakeligvis finnes en byggetillatelse der krav om beregning av takstoler er med?D datja skrev:
Googla selvbærende fagverkstakstol så ser du eksempler.
Hva da også? Det er kun den innfelte regelen som bærer takstolene. Akkurat som jeg skrev er det kun 45 mm som bærer takstolene i hver ende.FredrikR skrev:
Bærelisten gjør verken til eller fra når det gjelder å holde oppe takstolene….
Jeg ser ingen skjøt på overliggerne…S Seka70 skrev:Ifølge min oppfatning så har man konstruert med en gjennomgående general-skjøt på samtlige overliggende takbjelkelag i midtseksjonen fra begynnelse til slutt, skal disse ikke dobles og skjøtes i ulike seksjoner med (spikerplater)?
Senere en fastsatt overligger for å holde sammen?
Normalt bør man ha fullengdere eller en midtgående bjelke som fanger opp stabiliteten.
Vet at det går an å bygge konstruksjon på mange ulike måter.
Kontakt en konstruktør og la dem sakkyndig se på bildene å begynne med, bør koste fra 1-2.500kr
For å være på den sikre siden.
Har du fått byggeløyve på denne konstruksjonen?
Eller ligger garasjen du nå skal bygge utenfor detaljplanområde?