igår kveld kom takstolene... ble skikkelig overrasket over at de var så store... jeg hadde jo bare sett dem på bilde...

10 meter lange og 4 meter høye rammeverkstakstoler... 25 stykker som skal sitte på cc60 til en garasje kan nevnes

disse skal opp på reisverket som er 4,40 høyt...

forhåpentligvis kan jeg stå med gravemaskinen med kranarm midt på platen og løfte dem opp en etter en...

jeg har tenkt å begynne fra gavlen og arbeide meg over til den andre siden

hvordan fester jeg dem i hammarbandet? jeg har tenkt å skru nedenfra og rett opp i takstolen med typ 6x100 skrue, kanskje 2 stykker på skrå i hver ende av takstolene...
jeg har lest at mange bruker vinkelbeslag men er dette virkelig nødvendig?

så må de selvsagt stives... den første takstolen på gavlen hadde jeg tenkt å feste med 2 lange stokker som jeg skrur fast loddrett på utsiden av reisverket og stikker opp passende høyt for å kunne skrus fast også i takstolen...

deretter havner neste på cc60 - nærme!

siden det er rammeverkstakstoler kanskje man skal bygge seg et gulv i rommet og forlenge etter hvert når man monterer dem så kommer man nok til å stive ganske mye i det rommet...

ellers vet jeg ikke helt om man tør å klatre opp typ 8 meter på takstolene for å stive dem...

jaa nå hadde noen tips vært fint! :)

S
man bestiller frakt og løftet på plass,
du trenger ikke komme helt opp og streve kanskje halve overrammen på hver side.
vinkelplate eller vikebånd takstoler får store laster på seg.

anbefaler du å bestille løftet fra noen ekstern når jeg har takstolene hjemme samt en graver med kranarm som jeg har tenkt å løfte med?

ok det høres bra ut at man ikke trenger å stive av helt øverst... loftsrommet er ca. 4,2 meter bredt og 2,4 meter høyt... om jeg avstiver i det rommet opp til ca. 2-2,2 meter eller noe så kanskje det holder?

da kreves det jo også at jeg bygger et slags gulv i rammeverket så man kan gå der... men tømmer har jeg jo en del av...

du anbefaler altså vinkler uansett... typ sånne her? https://www.byggmax.se/spik-och-skr...plattor/vinkelbeslag-med-forstarkning-p234290
hmm 4 per takstol blir 36:- x 25 stk = 900 + skruv sikkert 500:- til... men dette bør jeg satse på altså?

hva tror du om å reise 2 bjelker på gavlen i veggbjelkene som man også kan feste første takstol i så den står stabilt, blir jo vanskelig å stive av en ensom takstol...

takk for svar, jeg setter pris på at man kan diskutere spørsmål med mer kunnskapsrike folk enn seg selv :)

• Liker
pstrand
  • Laddar…
S
mest for å selv slippe å løfte mer behagelig å løfte med lastebil teleskop.
aldri jobb alene når du skal løfte ting.
av og til har det hendt at man har lagt planker på underrammen og stått med stige for å støtte helt øverst når alle takstolene er på plass.
har kjørt med vinkler uten forsterkning.

Glem skråskruvingen, det blir ikke sterkt! Vinkler anbefales!

• Liker
brasklappen
  • Laddar…
Takk for inputs!
Da blir det vinkler, men de trenger altså ikke være forsterkere?
Og er det spiker eller skruer til disse som gjelder? Typ 8-10 per vinkel kanskje?

Kommer til å ta inn hjelp når de skal opp så jeg kommer absolutt ikke til å gjøre det helt selv...

Bra idé å legge gulv i underrammen av noen plankebiter... Trenger jo ikke være verdens groveste siden takstolene sitter på cc60
Derfra kan man jo så stige høyere opp og stive av i de øvre delene når alle takstolene er på plass...

Man planlegger i hodet så man blir alldeles svimmel:)

Kommer nok til å måtte forlenge kranarmen med 1 meter ca for å nå opp med margin.. Men takstolene veier jo bare 120 kg hver så det er jo ingen match:)

S
går raskere med spik. skulle bruke skrue alle ganger.

vær forsiktige bare. 120kg takstol kan gjøre mye skade

Absolutt... Det er høyden som er det verste.. Men jeg er alltid forsiktig!

Jeg har tenkt å bygge et stillas i regelvirket til man skal legge tak, men ville man hatt noen nytte av en slik allerede når takstolene skal opp tror dere?

Det føles som det eneste man gjør ute ved hammerbåndet er akkurat å skru fast vinklene.. Men det burde gå like bra fra stige...

S
er alltid deiligere å jobbe fra stillas.

skal ta hjem min medhjelper en dag for planlegging... så får vi se hva han tror... ingen av oss er snekkere men vi pleier å finne ut det meste :)

men duger vinkler som er 70x70x55 og 2,5mm tykk uten forsterkning
de fantes på biltema for 5,- stykk, varmforzinkede. skal man kjøre på hver side av takstolen dvs 4 stk per takstol?
leverandøren av takstoler synes det holdt med 1 på hver ende av takstolen på motsatt side, og at det var bedre enn å skråskru

Mine takstoler satte snekkerne fast med en vinkel per side. Vinklene satte de ut først på hammarbandet, deretter gikk utplasseringen av takstolene mye raskere når plasseringen på hammarbandet allerede var fikset. Ingen måling i nederkant trengtes siden vinklene angav eksakt plassering. Første takstol ble fiksert med skråstivere fra platen, men det kan bli problem hos deg med din takhøyde og 0,6 m mellom takstolene, mine takstoler sitter med 1,2 m mellomrom. Men fikserer du den første takstolen ordentlig så er låsingen av de øvrige lett da de festes til den første takstolen.

• Liker
camaro1969
  • Laddar…
ettersom mine takstoler er ganske store, skader det sikkert ikke å bruke 2 stk per side, dvs 4 per takstol...

jeg burde kunne plassere ut likt som hos deg, så målingen er klar allerede og når man deretter har fått dit takstolen kan man feste en på andre siden med...

takk for svar!

flere som har tips og ideer? mottas takknemlig!

noen ganger blir det jo slik at man ikke har tenkt på visse ting, som i ettertid kunne ha hjulpet mye!

Vær også nøye med å måle inn dem når dere fester dem, slik at de ikke blir skjeve i vinkel. Mål også veggene/stammen slik at de kan bevege seg når dere skyver rundt takstolene der oppe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.