Skal straks sette i gang med å innrede et rom i kjelleren og trenger litt hjelp og råd om hvordan jeg skal gjøre med veggene.
På tegningen nedenfor er det to vegger som er yttervegger (de som står skal isoleres). Disse veggene er ikke isolerte i dag. Det er platonmatte på utsiden, men ingen isolasjon som sagt. Den veggen som er øverst er en innervegg (betong) mot en innredet og oppvarmet kjellerstue. Veggene til venstre skal settes nye.
Nå trenger jeg litt rådgivning om hvordan jeg skal gå fram. Skal jeg bygge opp nye vegger rundt omkring, for å få en bra slett innervegg (gips)?
Skal jeg la det være luftspalte på alle vegger, også innerveggen mot kjellerstua?
Trengs det luftspalte øverst mot taket også for at vi skal kunne få sirkulasjon på luften?
Den veggen som er nederst i bildet føles som at de har gjort noe med, da man kjenner at det ikke er solid betong når man banker. Skal jeg forsøke å få opp et hull i veggen så jeg kan se hva de har gjort, eller bare bygge opp en ny vegg.
Vil jo helst bygge innover i rommet så lite som mulig, der det ikke trengs så å si.
Tar imot alle deres tanker, funderinger og tips med takk.
Du mener at ytterveggene skal isoleres fra utsiden? Alternativet, å isolere på innsiden er en veldokumentert risikokonstruksjon. Dette selv om du har en platonmatte på utsiden av kjellerveggen vil jeg påstå. På den annen side skal man ikke alltid måtte være så forbaska redd for dette med kjellere og organiske materialer. Det blir lett en hysteri rundt kjellere, men i noen tilfeller fungerer det med organiske materialer, i betydelig flere tilfeller fungerer det ikke. Kjenner du huset ditt noenlunde godt tror jeg at du kan gjøre en relativt god egen vurdering. Med mindre du nå legger isolasjon og lekter direkte mot ytterveggen selvfølgelig.
Lang utgreiing rundt organiske materialer, men om du nå absolutt vil isolere fra innsiden så... Ellers er selvsagt det absolutt beste å bare pusse opp veggene, male med silikatmaling og deretter sove rolig om nettene.
Isoleringen er ikke den store saken. Iaf ikke for meg. Jeg vil bare bygge rommet på en bra måte så man kan bo i rommet uten risiko for diverse risikoer i etterkant.
Da kan du nok droppe isoleringen og gå for pussede vegger med silikatmaling. Alternativt regler opp vegger med stålregler som ikke står i kontakt med ytterveggen (seler og livrem). På dette kan du så sette opp gipsplater og som du selv nevner, la det være en luftspalte nederst og øverst. Har selv vurdert dette, men synes det burde være en risiko for at det blir en skikkelig støvfelle på baksiden av gipsveggen. Ingen har kunnet svare på spørsmålet mitt rundt dette.