Hei!
Holder på med å montere et IKEA kjøkken. Den nedre opphengsskinnen er jo tydelig hvilken høyde den skal være på, men jeg synes det er uklart med den øvre.
Siden overskapene ikke er levert ennå, kan jeg ikke måle hvor mye de bygger over skinnen heller.
I beskrivelsen til skinnen står det minst 20 mm mellom øvre skinne og øvre overskap, men når jeg måler på et eldre Ikea-kjøkken er det ca. 40 mm. Noen som vet hvor mye det bygger fra opphengsskinnen?

F Fredrik_1976 skrev:
Hei!
Holder på og monterer et IKEA kjøkken. Den nedre opphengsskinnen er jo tydelig hvilken høyde den skal være på, men jeg synes det er utydelig på den øvre.
Ettersom ikke overskapene er levert ennå kan jeg ikke måle hvor mye de bygger over skinnen heller.
I beskrivelsen til skinnen står det minst 20 mm mellom øk skinne og øk overskap, men når jeg måler på et eldre Ikea kjøkken så er det ca. 40 mm. Noen som vet hvor mye det bygger fra opphengsskinnen?
Ikke mye, når jeg måler på mitt kjøkken så er det 4 mm fra øk skap til øk skinne.
Men Ikeas ”nøkkelhullsbrickor” gjør jo at man kan justere ganske mye.
Kjøkkeninnredning med avstand på 4 mm mellom skap og skinne, detalj av veggmontering med justerbar nyckelhullsbrikke fra IKEA.

Sist redigert:
tommib
Skinnen er nesten kloss inntil toppen på overskapene men man trenger 20 mm mot taket for å henge dem opp.

Hvis man ikke har det kan man henge fast beslaget først og så tre opp skapet på det og skru fast, det er litt mer pirkete.

Takk
Kan ikke utgå fra Ikeas tegning da det er 60 cm høye overskap og ovenfor skapene går et ventilasjonsrør. Så jeg må nok sette skinnenes overkant akkurat 20 mm under trommelen. Da får jeg litt over 50 cm mellom benkeplate og underkant overskap

Det går jo an å montere stammene uten skinne også. Det følger med ting til det, men veggen må jo selvfølgelig holde for det.

/Höghus

tommib
Bilde av en metallskinne festet på en vegg nær taket, ved siden av et skap i vaskerommet som nesten rører skinnen.

Slik ser det ut i vaskerommet hos meg. Det er et par millimeter fra skinne topp til skapets. Her gikk det ikke an å henge opp skapet uten jeg måtte montere festene først.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.