Av ulike årsaker kommer jeg ikke til å kunne bygge så mye i år som jeg hadde tenkt meg, men siden byggetillatelsen er klar så vil jeg likevel begynne, det vil være tilstrekkelig slitsomt å bli ferdig innen fem år uansett. Det som skal bygges er en påbygning på huset mitt, ca 75 kvm med kjeller, en etasje og uinnredet (men innredningsbar loft). Jeg planlegger å gjøre i prinsippet alt selv, til dette om ikke annet nødt og tvunget av den økonomiske situasjonen.
Som minst tenker jeg i alle fall å støpe plata og kjellerveggene (thermomur). De tar jo ingen skade av å stå ute over en vinter, jeg fyller gulvvarmeslyngene med propylenglykol.
Men jeg er litt fristet til å også prøve å få på plass mellomdekke. Tanken er da å bygge mellomdekket og deretter til vinteren snekre sammen et midlertidig tak med presenning på som får stå til våren. Så få opp vegger og tak 2024.
Er det en dårlig idé? Kan materialet ta skade av å stå over vinteren uten oppvarming? Spontant tenker jeg at det ikke er verre enn en carport eller bod eller hva som helst som er uoppvarmet, og det fungerer jo.
Som minst tenker jeg i alle fall å støpe plata og kjellerveggene (thermomur). De tar jo ingen skade av å stå ute over en vinter, jeg fyller gulvvarmeslyngene med propylenglykol.
Men jeg er litt fristet til å også prøve å få på plass mellomdekke. Tanken er da å bygge mellomdekket og deretter til vinteren snekre sammen et midlertidig tak med presenning på som får stå til våren. Så få opp vegger og tak 2024.
Er det en dårlig idé? Kan materialet ta skade av å stå over vinteren uten oppvarming? Spontant tenker jeg at det ikke er verre enn en carport eller bod eller hva som helst som er uoppvarmet, og det fungerer jo.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Er det bare konstruksjonsvirke så er det nok ikke noe problem, så lenge eventuell fukt senere får tørke ut før du bygger det inn i alle fall.joakim_j skrev:
Av ulike årsaker kommer jeg ikke til å kunne bygge så mye i år som jeg hadde tenkt meg, men siden byggetillatelsen er klar vil jeg likevel begynne, det kommer til å være tilstrekkelig slitsomt å bli ferdig innen fem år uansett. Det som skal bygges er en tilbyggelse på mitt hus, ca 75 kvm med kjeller, en etasje og uinnredet (men innredningsbar loft). Jeg planlegger å gjøre i prinsippet alt selv, til dette om ikke annet nød og tvunget av den økonomiske situasjonen.
Som minst tenker jeg i alle fall å støpe platen og kjellerveggene (thermomur). De tar jo ingen skade av å stå ute over en vinter, jeg fyller gulvvarmeslyngene med propylenglykol.
Men jeg er litt interessert i å også prøve å få dit etasjeskillet. Tanken er da å bygge etasjeskillet og deretter til vinteren snekre sammen et midlertidig tak med presenning på som får stå til våren. Deretter få opp vegger og tak 2024.
Er det en dårlig idé? Kunne trevirket ta skade av å stå over vinteren uten oppvarming? Spontant tenker jeg at det ikke er verre enn en carport eller bod eller hva som helst som er uoppvarmet, og det fungerer jo.
Klikk her for å svare