4.832 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Oversvømmelse i kjeller. Byggefeil? Skjulte feil?
U Ulf2121 skrev:
...det er nettopp dette jeg ville påpeke med mitt tidligere innlegg. Du trenger å jage detaljene her.
Forpliktelsen var tydelig angående dreneringen, men kanskje ikke angående overvannet. Om man fortsetter på samme måte er det kanskje ikke selvklart at man også ser over steinkistene - fagmannens oppdrag var kanskje å koble til eksisterende rør (det kan man jo dog kontrollere nå, enkelt - ligger det nye rør i plenen).
En annen ting å se opp med i en konflikt om dette er antageligvis det faktum at vi har hatt et antall skybrudd som har vært større enn det man bygger steinkister osv for. Dvs, selv et korrekt bygget system kan ha resultert i oversvømmelse.
Vrient...MathiasS skrev:
...det er nettopp dette jeg ville gjøre oppmerksom på med mitt tidligere innlegg. Du trenger å jage detaljene her.
Løftet var tydelig angående dreneringen, men kanskje ikke angående overvannet. Hvis man fortsetter på samme måte, er det kanskje ikke opplagt at man også ser over steinkistene - fagmannens oppdrag var kanskje å koble til eksisterende rør (det kan man jo imidlertid sjekke nå, enkelt - ligger det nye rør i plenen).
En annen ting å passe på i en konflikt om dette er antakelig det faktum at vi har hatt et antall styrtregn som har vært større enn hva man bygger steinkister osv for. Dvs, også et korrekt bygget system kan ha resultert i oversvømmelse.
Rørene er nøyaktig de samme, så fra 1974 til 2019 bør vel noe ha forandret seg eller aldringstegn finnes?
Og på et eller annet tidspunkt fra 1974 burde vel et enormt styrtregn ha kommet når vi fikk 2 stk på 5 måneder? Likeså fra 2015 da dreneringen hevdes å ha blitt gjort...?
10 års reklamasjonsrett i henhold til forbrukertjenesteloven, stor forskjell fra garanti som er frivillig å gi. Dette gjelder vel mellom tidligere eier og firmaet som har utført arbeidet.U Ulf2121 skrev:
Mener du ansvar for skjulte feil mellom deg og tidligere eier av huset, så er det også 10 års reklamasjonsrett. Husk at om du skal påberope et skjult feil, så skal reklamasjonen gjøres innen rimelig tid fra den kunne mistenkes. I praksis kan det være et par måneder etter første oversvømmelsen.
Sist redigert:
Skjult feil ble påberopt umiddelbart skriftlig til selgeren etter første oversvømmelsen. Han er også informert om den andre, og etter press fikk vi ham til å fortelle litt, men han viste til Marcin hos KBA Bygg i Kungsbacka som skal ha utført arbeidet om det meste. Huset har han dog stålkontroll på ettersom han har bygget og gjort i prinsippet alt selv. Hmmmm...B Betongapa skrev:10 års reklamasjonsrett ifølge forbrukertjenesteloven, stor forskjell mot garanti som dog er frivillig å gi.
Dette gjelder vel mellom tidligere eieren og selskapet som utførte, dog.
Mener du ansvar for skjulte feil mellom deg og tidligere eier av huset, så er det 10 år, tenk på at skal du påberope en skjult feil, så skal reklamasjonen gjøres innen rimelig tid fra da feilen kunne mistenkes. I praksis kan det være et par måneder etter første oversvømmelsen.
Noen som kjenner til denne Marcin eller hans selskap KBAB som han sagt å eie?
I samråd med graveren har vi ennå ikke kontaktet Marcin. Ennå. Jobbet som gjøres må uansett gjøres, og flere spørsmål og "bevis" kommer for hver meter som graves.
Hei alle,
Takk for alle flotte svar så langt. Spørsmål 3) anses som avklart.
Mange gode tanker og tips rundt spørsmål 1) om drenering/regnvann. Tar gjerne imot flere!
Spørsmål 2) om gulvet skulle jeg gjerne få høre mer av deres klokskap og erfaring hvis noen kan bidra!
Takk for alle flotte svar så langt. Spørsmål 3) anses som avklart.
Mange gode tanker og tips rundt spørsmål 1) om drenering/regnvann. Tar gjerne imot flere!
Spørsmål 2) om gulvet skulle jeg gjerne få høre mer av deres klokskap og erfaring hvis noen kan bidra!
da er det jo sikkert byttet hele veien. Antar at det ligger orange markrør i pp-plast. Sådanne brukte man ikke 74.U Ulf2121 skrev:
Regnskyllene den siste tiden har lokalt vært veldig ekstreme, sikkert mer enn et 50-års regn...
MathiasS skrev:
Oransje stemmer! Også dreneringsrøret var oransje også. Noe gravemaskinen aldri hadde sett til tross for 30 år i yrket. Sjekket inn SMHI's statistikk over nedbør og det ser ut til å gå litt opp og ned gjennom årene og variere veldig mellom steder. Og visst pokker husker jeg at det har kommet ekstreme skyfall, men disse 2 glemmer jeg aldri. Se videoer når leiren som lå utenfor dreneringen ble skrapt bort... rene syndfloden som ble sluppet løs.MathiasS skrev:
Klikk her for å svare