Har fått utregnet at jeg trenger en limtredrager på 115x495mm til et bygg jeg skal gjøre, noe som blir for stort, altså får jeg bruke en stålbjelke i stedet, men hvilken dimensjon skal den ha???

/Andreas
 
Kjedelig svar, men en konstruktør må se på dette, bruk den du brukte til limtrebjelken. Det som er positivt er jo at den blir mindre!!!! ;)
 
Lite mer info kommer her. Bjelken skal brukes i et 1 og 1/2 etasjers hus i første etasje der jeg skal fjerne en del av veggen som støtter opp bjelkelaget til andre etasje. Bredden på huset innvendig er 8400 mm spennvidden på bjelkelaget er 3600 henholdsvis 4700 mm. Når det gjelder kvaliteten på limtrebjelken så vet jeg faktisk ikke da jeg bare ringte min byggevareforhandler som regnet det ut for meg. Han sa også at limtrebjelken kommer til å henge ned 14 mm til tross for at den er såpass grov. Det som plager meg er høyden på bjelken - 495 mm med 240 i takhøyde så blir det ikke bra. Hadde gjerne sett at bjelken ikke var mer enn 280 - 300 mm høy. I verste fall så får jeg bygge inn en støtte etter halve lengden, altså 3 m av totalt 6 m. Dette heller enn å ta for mye av takhøyden. Så er det selvfølgelig også et kostnadsspørsmål, hadde vært fint om det ikke kostet for mye. Lurte på om man kunne ta to limtrebjelker i bredden i stedet og tjene litt på høyden?

/Andreas
 
Det kanskje er så at "min bygghandler" ikke er noen videre konstruktør?

Men Byggaren, linjelasten blir ca 9 KN/m, noe mer enn 70 kg. Tror at ditt komma kanskje hoppet litt.
 
stødig bjelke blir det... redusere spennet er mitt tips :-/
 
på tibnors hjemmeside www.tibnor.se finnes prislister på bjelker og øvrige stålprodukter
 
Har ikke hatt internett på en stund og derfor ikke kunnet svare. Har snakket med min lokale stålhandler som sa at HEA bjelke som er 7 m lang og 200 mm høy tåler en belastning på ca 2.5 tonn. Han trodde den ville bli for svak så han anbefalte en HEB med samme mål som skal tåle 6.5 tonn. Den skulle jeg få for 4500kr pluss moms som jeg kan trekke fra samt 400kr i frakt for 4mils enkelt vei. Vurderer å slå til, skal bare levere inn plantegning til kommunen så skal de kontrollberegne litt. Problemet blir å få den på plass, den veide visst inn på knapt 500 kilo. Hvor kraftige opplegg må man lage til en slik del?

Og ja stødig bjelke blir det :)

/Andreas
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.