Har regnet ut (med Moelvens program) at jeg trenger 42x180 mm limtrebjelker i mine takbjelker i et mønetak. Er det noen som vet om man da kan bruke. f.eks. 45x220 mm K24? Høyden er jo ikke et problem da man ønsker å få plass til litt isolasjon!

Et spørsmål til. Hvis man vil lage en bjelke som f.eks. skal være 315 mm høy. Hvilken bjelke blir da stivest? En som består av 220+95, 145+170 som er sammenspiket med spikerplater.
 
En limtredrager 42x180 L40 tilsvarer styrkemessig (bøying) en 45x220 K24 eller en 45x195 i kvalitet K30 (hvis du finner den kvaliteten..). Forutsetningen er også at det ikke er fare for vipping og at trykk, strekk eller skjæring ikke dimensjonerer ditt tilfelle.

Med hensyn til nedbøying kan en 42x180 L40 sammenlignes med en 45x195 K24 i klimaklasse 1 og Lasstype B.

Om du kan bytte avhenger altså av hva som dimensjonerer din drager!

Å spikre sammen to dragere i høyden for å få en stivere drager er ikke noe jeg anbefaler, spikerplatene må ta opp STORE skjærkrefter og det er ikke så enkelt å beregne. En proffprodusent med beregningsprogram og utstyr for å presse inn spikerplater klarer det, men man skal ikke gi seg i kast med å spikre slikt selv.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.