Det kommer an på flere faktorer.
Hvilken dimensjon har du på de stående/liggende stendere (hammarbandet)?
Hvilken last blir det fra taket?
Hvor brede vinduer snakker vi om?
Edit: Krawk var raskere
Hvilken dimensjon har du på de stående/liggende stendere (hammarbandet)?
Hvilken last blir det fra taket?
Hvor brede vinduer snakker vi om?
Edit: Krawk var raskere
Kommer en takstol midt over vinduet trenger du kanskje en forsterkning, men det avhenger av hvilken belastning som takstolen fører ned på hammarbandet. Men siden vinduet bare er en m bredt trengs knapt noen forsterkning.
Egenvekten, altså plåttak og isolasjon, har liten betydning, det er snølasten som er dimensjonerende.
Egenvekten, altså plåttak og isolasjon, har liten betydning, det er snølasten som er dimensjonerende.
Legger ved et bilde av hvordan jeg har tenkt å bygge opp hanebjelken. To stykker 195x45 på kant. Den på innsiden kutter jeg ut for i den nye stolpen (45x120) og lager plass på. Den andre på utsiden vil stå på en eksisterende stolpe (34x70). Hvordan skal jeg på best mulig måte plassere den ytre stående? Ytterst eller innerst som jeg har tegnet på bildet? Hvordan gjør jeg med tomrommet som blir? Forslag?
Sist redigert:
Bygde en garasje hvor stenderne er av 45*125. Mine vinduer er 10*5 og en takstol kom midt på vinduet. Skrudde en 45*125 mellom de stående stenderne og skrudde den også til remmen i overkanten. Remmen er en liggende 45*125. Dette er mer enn nok. Regn på bøyemotstanden så ser du forskjellen.
Ok, det høres bra ut. Eksisterende reglar er 34x70 og for å styrke opp + få litt mer isolasjon tenker jeg å bruke 45x120 innenfor. Tenkte at det blir enklere å legge hammarbandet over begge og at bæreevnen blir bedre da, men det kanskje er nok å legge den liggende på de nye reglene så all belastning havner på dem?
Legg en stående langs hele veggen, da kan du åpne opp hvor som helst om du kommer på at du vil ha ekstra vindu i fremtiden.
Noen kommentar til mitt bilde på hammarbandet? Den ytre stående bjelken (grunnen til at jeg bruker to er fordi de eksisterende stendere er for korte, så i stedet for å skjøte setter jeg en til bjelke der), skal de plasseres så langt inn som mulig (som tegnet på bildet) eller skal jeg plassere den lengst ut? Hvordan gjør jeg med tomrommet?
Er 45x195 unødvendig kraftig? Har en del virke til overs av den kvaliteten så jeg tenkte å benytte det.
Er 45x195 unødvendig kraftig? Har en del virke til overs av den kvaliteten så jeg tenkte å benytte det.
Klikk her for å svare