2.826 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Overgang fra dampbarriere i yttervegg til tettesjikt på bad?
Hei!
Jeg bygger meg et fritidshus og har begynt med isolering og dampsperre i taket (av praktiske årsaker begynner jeg med taket).
Veggene kommer som neste steg, og jeg lurer på hvordan man normalt løser overgangen av dampsperren i veggene til baderommets membran?
I vedlagt bilde vil dampsperren være den RØDE 45mm inn i ytterveggen og slutter ved baderommet der fargen går over til BLÅ.
I baderomsveggen skal det jo ikke være doble membraner, men hvordan løser man overgangen bra slik at det blir tett?
Skal jeg trekke dampsperren et stykke inn i baderomsveggen, eller hvordan gjør man det normalt?
Med vennlig hilsen, Claes
Jeg bygger meg et fritidshus og har begynt med isolering og dampsperre i taket (av praktiske årsaker begynner jeg med taket).
Veggene kommer som neste steg, og jeg lurer på hvordan man normalt løser overgangen av dampsperren i veggene til baderommets membran?
I vedlagt bilde vil dampsperren være den RØDE 45mm inn i ytterveggen og slutter ved baderommet der fargen går over til BLÅ.
I baderomsveggen skal det jo ikke være doble membraner, men hvordan løser man overgangen bra slik at det blir tett?
Skal jeg trekke dampsperren et stykke inn i baderomsveggen, eller hvordan gjør man det normalt?
OM du skal gjøre det super profesjonelt skal fuktsperren avsluttes ved membranen og vikes ut på veggen, men sånn gjør man praktisk talt aldri.C claes_g84 skrev:Hei!
Bygger meg et fritidshus og har påbegynt isolasjon og fuktsperre i taket (av praktiske grunner begynner jeg med taket).
Veggene kommer som neste steg og jeg lurer på hvordan man normalt løser overgangen av fuktsperre i veggene til baderommets membran?
I vedlagte bilde så kommer fuktsperren på det RØDE 45mm inn i ytterveggen og stopper ved baderommet der fargen går over til BLÅ.
I baderomsveggen skal det jo ikke være doble membraner, men hvordan løser man overgangen bra så det blir tett?
Skal jeg dra inn fuktsperren et stykke inn i baderommets vegg eller hvordan gjør man det normalt?
Det letteste er å sette dampsperren som vanlig, altså gå forbi baderommet helt.
Så bare dra et snitt med kniven i plasten der baderommet vil være.
Du kan også teipe mot membranen hvis du vil.
Takk for innspill!H hul skrev:OM du skal gjøre det super profesjonelt så skal dampsperren avsluttes ved tettesjiktet og brettes ut på veggen, men det gjør man nesten aldri.
Det letteste er å sette inn dampsperren som vanlig, altså gå forbi badet helt.
Så bare dra et snitt med kniven i plasten der badet vil være.
Så kan du teipe mot tettesjiktet om du vil også.
Kom jo på etter at jeg skrev innlegget at jeg har en KA å ringe ved slike tilfeller!
Min KA ga samme svar som deg, enten går jeg forbi innerveggen litt der tettesjiktet begynner i badet eller som du skriver super profesjonelt å brette inn på veggen mot tettesjiktet og teipe dampsperren mot innerveggen.
Som hjemmebygger gjør man lett slike funderinger til litt større problemer enn de faktisk er
Klikk her for å svare