Vi har fått en komfyr installert som ikke fikk overflatebehandling. Jeg er usikker på hvordan man gjør det. Håndverkeren, som selv ikke ville utføre (fullføre) jobben, sier at jeg skal ta vanlig sparkel og deretter male.

Overflaten består av to forskjellige materialer. Selve komfyren er betonglignende, og så er det en overbygging av plater i betongaktig materiale. En brannsikre plate.

Hvordan ville dere gjort denne jobben?

Min bekymring er at det vil sprekke i skjøtene. 5 cm sparkelremser blir vanskelige å skjule da det ikke finnes innsenking for sparkelen. Håndverkeren foreslo da en heldekkende vev som jeg får sparke inn.

Varmen kan skape bevegelser. Hjelper det å først tette skjøtene med en myk fuge som man deretter kan sparke over? Hva kan man i så fall få sparkelen til å feste på?

Hvilken type sparkel brukes? Det blir ikke veldig varmt når jeg fyrer opp, men litt varme blir det.

Har også vurdert mikrosement, men den instruksjonen jeg leste sa at det var besværlig om underlaget allerede var i sement.
 
  • Betongspis med overbygging av brannsikker plate. Synlige skjøter mellom forskjellige materialer antyder behov for etterbehandling.
Jeg ville vurdere fliser, klinker eller noe annet steinmateriale i stedet for sparkel og maling.
 
En interessant tanke. Er ikke helt sikker på om det passer med stilen. Her kommer et til bilde. Hva tror du?
 
  • Moderne vedovn i grå mur med svart glassdør, viser aske inni. Vedstabler er synlig ved siden.
Ville nok vært stilig med en klebersteinsbekledning.
 
Jeg tenker at det blir besværlig rundt urfälnaderna for luft og at det kanskje bygger for mye.

Men det ville nok vært pent.
 
Kakel og klinker kan jo være tynnere, enklere og billigere å kjøpe og bearbeide men har jo ingen videre varmelagrende evne.
Kikk f.eks. på kakelugnspannan.se for å se hvordan et ildsted kan kles inn på ulike måter.
 
Ok får gjøre det, men mitt spørsmål her gjelder først og fremst hvordan man sparkler.
 
Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at skjøten sprekker, kanskje kan man fylle den med en elastisk brannsikringsmasse, den vil vel ikke sprekke like lett som en fuge som herder og blir helt stiv.

Men, jeg lærte av skorsteins-renovatører at hvis man vil ha en overflate som ser litt pusset ut, kan man etter sparkling fortynne snekkerisparkel med litt vann og rulle det på overflaten før man maler den. Det fungerte utmerket på vår gamle skorstein på landet, der jeg rev litt vegg inn mot teglsteinen og trengte å forbedre den overflaten.
 
Elastisk brannfugemasse. Finnes det slik som sparkelen fester på?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.