Tenkte montere doble plater brannsikrende gips bak en peis. Men hvilke overflatematerialer kan man bruke på platen? Selve gipsplaten er dekket med papp/papp hva jeg kan lese.
Kommer litt an på hva hensikten med brannbeskyttelsen er. Gipsplater liker ikke varme eller varmestråling fra en peis siden krystallvannet da avgir og de blir porøse. Papirbelegget liker heller ikke varme spesielt mye, men er mer holdbart enn selve gipsen. Men hvis det ikke dreier seg om et område som blir varmt/utsettes for varmestråling, så går vanlig veggmaling fint. Eller tapet. Begge er mer varmebestandige enn gipsplaten uansett.
Hvis det derimot er stråler varme fra peisen, må du vurdere en annen plate, f.eks. kalsiumsilikat. Eller murverk.
Hvis det derimot er stråler varme fra peisen, må du vurdere en annen plate, f.eks. kalsiumsilikat. Eller murverk.
Bygningsveteran
· 2 741 innlegg
Tror ikke gips er godkjent om du ikke har skikkelig avstand.
Finnes spesielle brannsikringsplater alternativt noen steinplater.
Om du bruker en steinplate så tror jeg også den skal sitte med distanse så det blir en luftspalte bak.
Brukte selv en brannsikringsplate og kunne da flytte min ovn nærmere veggen.
Så i stedet for 150 mm til vegg kom vi ned til 50 mm så vi sparte 100 mm.
Finnes spesielle brannsikringsplater alternativt noen steinplater.
Om du bruker en steinplate så tror jeg også den skal sitte med distanse så det blir en luftspalte bak.
Brukte selv en brannsikringsplate og kunne da flytte min ovn nærmere veggen.
Så i stedet for 150 mm til vegg kom vi ned til 50 mm så vi sparte 100 mm.
Det var en type slik har her jeg funderer på. Koster veldig lite i sammenligning med andre brannbeskyttelsesplater men er bl.a. tynnere.
https://www.byggmax.se/gipsskiva-p0...K49xv4ExJh5cR2tCB-UGTBoCycQQAvD_BwE#717=44563
https://www.byggmax.se/gipsskiva-p0...K49xv4ExJh5cR2tCB-UGTBoCycQQAvD_BwE#717=44563
Det er mer for å beskytte deg når huset ditt allerede brenner, at du skal rekke å komme deg ut før ilden har spredd seg.Ulltand skrev:
Merk den godkjente brukstemperaturen:
"Brukstemperatur: +10°C til +40°C."
Det skyldes at gips ikke tåler høyere temperaturer p g a at krystallvannet går ut og platen blir pulver igjen.
Klikk her for å svare