På grunn av detaljplan, naboer og vrang byggesaksarkitekt har vi vurdert å løse vår tenkte takløft ved å gjøre overetasjen større enn underetasjen. Baksiden av huset er nemlig veldig innsynsbeskyttet, og en slik konstruksjon ville knapt sees fra gaten og ville ligge "bak" naboenes hus. Forhåpentligvis får vi også med byggesaksarkitekten på dette, da vi holder oss innenfor detaljplanen og det ikke påvirker husets utseende sett fra gaten.
Men rent bygningsteknisk føler jeg meg litt usikker. Jeg hadde tenkt å bygge med mønebjelke, noe som innebærer at langsidene (det er en langside som vil få et overheng) vil være bærende for takbjelkene. Med andre ord vil det være behov for en støtte under takfoten på overhenget. Er dette et problem eller? Jeg tenker på at disse stolpene og bjelken vil bli utsatt for vær og vind.
Et annet "problem" er at undersiden av bjelkelaget også vil bli utsatt. Hvordan bygger man det på best mulig måte for å unngå at fukt kommer inn?
Men rent bygningsteknisk føler jeg meg litt usikker. Jeg hadde tenkt å bygge med mønebjelke, noe som innebærer at langsidene (det er en langside som vil få et overheng) vil være bærende for takbjelkene. Med andre ord vil det være behov for en støtte under takfoten på overhenget. Er dette et problem eller? Jeg tenker på at disse stolpene og bjelken vil bli utsatt for vær og vind.
Et annet "problem" er at undersiden av bjelkelaget også vil bli utsatt. Hvordan bygger man det på best mulig måte for å unngå at fukt kommer inn?
Sist redigert:
Undersiden på bjelkelaget bygger du vel mest hensiktsmessig som hvilken som helst vegg? Apropos vær og vind er det jo samme "problem" som med øvrige trematerialer. Male eller behandle for å stå imot.
En limtrebjelke på limtrestolper burde ikke være noe problem for konstruksjonen som sådan.
En limtrebjelke på limtrestolper burde ikke være noe problem for konstruksjonen som sådan.
Jeg har også tenkt i de banene. Er det noen som vet hvor man kan finne dimensjoneringshjelp for å kunne regne ut omtrent hvilket overheng man kan ha hvis man ikke vil ha de støttestolpene som Dr.SiC tenker seg?
Bør man ikke rådføre seg med en konstruktør for å finne ut hvor stort overheng man kan ha hvis man ikke vil ha "plintar". Det må vel avhenge av hvordan bjelken som holder oppe overhenget er forankret i huset samt hvor grov den er. Kjenner dere ikke noen estetiske tvil for å gjøre en slik ombygging? Men det er kanskje bare jeg som ikke kan visualisere sluttresultatet....
Det estetiske er jeg ikke så bekymret for. Det ville jo bli som et stort skjermtak langs med hele veggen. Det ville nok være mulig å gjøre det ganske pent. Men jeg har sterke tvil om mekanikken. Å plassere tyngden fra takstolene utenfor den bærende veggen føles ikke helt riktig. Det burde bli et veldig vridmoment i bjelkelaget. Men med riktig type takstoler og kraftig bjelkelag kunne det kanskje fungere. Akkurat nå spekulerer jeg bare fritt.
Vi har for øyeblikket lagt denne løsningen på is og satser på at vi får bygge på hele huset i stedet, huset har nemlig en utvidelse til venstre som ikke er tegnet i bildet ovenfor. Da slipper vi overhenget og får den plassen som trengs. Men om det går galt av en eller annen grunn, så er dette vår backupplan.
Klikk her for å svare
