Jeg holder på med å få gangen min ombygd til bad + gang. Badet kommer håndverkere til å fikse, men den delen av gangen som blir igjen skal jeg gjøre selv.
Egentlig hadde jeg tenkt å beholde den som den er, men jeg vurderer å sette opp OSB når jeg likevel er i gang. Spørsmålet som slo meg var da, trenger jeg å ha gips utenpå OSB-en og i så fall hvorfor? Vi kommer trolig til å tapetsere og ikke male.
Egentlig hadde jeg tenkt å beholde den som den er, men jeg vurderer å sette opp OSB når jeg likevel er i gang. Spørsmålet som slo meg var da, trenger jeg å ha gips utenpå OSB-en og i så fall hvorfor? Vi kommer trolig til å tapetsere og ikke male.
For å:
1. Glatt overflate, egnet for tapetsering eller maling (etter relativt lett skjøtsparkling).
2. "Død" og stabil overflate, Når man monterer OSB skal man t.o.m. la 2-3mm mellomrom mellom hver plate for å tillate bevegelse pga temperatur- og fuktforandringer.
Hva består eksisterende vegger av?
1. Glatt overflate, egnet for tapetsering eller maling (etter relativt lett skjøtsparkling).
2. "Død" og stabil overflate, Når man monterer OSB skal man t.o.m. la 2-3mm mellomrom mellom hver plate for å tillate bevegelse pga temperatur- og fuktforandringer.
Hva består eksisterende vegger av?
Jeg kan anbefale Fermacells fibergips. Enkel plate holder opp til 20 kg hengt på en enkel skrue og 50 kg hvis man setter den med plugg - hvis jeg husker riktig. Materialet er stivt som vanlig gips. Vi monterte dette i vårt hus 2004/2005 og er meget fornøyde. (Litt vanskeligere å montere enn vanlig gips er en ulempe med dem)
/per
/per
takk for bra svar!
Som det er i dag så sitter det gips og bak det sitter stenderne/isolasjon etc
Jeg vurderte å bare sette opp OSB utenpå gipsplatene men det er jo da ingen god idé.
Om jeg nå setter gips utenpå OSB, vil ikke da gipsplatene flytte seg med OSB når de beveger seg?
Som det er i dag så sitter det gips og bak det sitter stenderne/isolasjon etc
Jeg vurderte å bare sette opp OSB utenpå gipsplatene men det er jo da ingen god idé.
Om jeg nå setter gips utenpå OSB, vil ikke da gipsplatene flytte seg med OSB når de beveger seg?
Det har jeg også fundert over. Men jeg tror at OSB'n i så fall beveger seg under gipsen, og skruehullene utvider seg litt osv. Deretter tror jeg ikke OSB'n beveger seg noe 2-3mm selv om monteringsanvisningene foreskriver det målet. Men det er nok at den beveger seg noen tidels mm så sprekker jo sparkel og maling.yoxler skrev:
Var jeg i dine klær ville jeg enten rive ned eksisterende gips, deretter sette opp OSB + gips, eller la det være, eller sette opp et ekstra laget med gips. Litt avhengig av hva jeg hadde tenkt å gjøre med veggen. Gipsekspander i dobbeltgips bærer skikkelig tunge ting. Men en slik vegg er kjedelig om man vil flytte tingene på veggen av og til.
I et hus der temperatur og luftfuktighet er relativt konstant og lik over året så beveger selvsagt ikke OSB mer enn noe annet materiale...
Dessuten, om det nå skjer noe pga endret luftfuktighet så vil det vel være at den krymper eller utvider seg, ikke "beveger seg". Da er det bra med en glipe mellom platene. Dette synes dog ikke å få noen effekt på gipsplaten utenpå.
Dessuten, om det nå skjer noe pga endret luftfuktighet så vil det vel være at den krymper eller utvider seg, ikke "beveger seg". Da er det bra med en glipe mellom platene. Dette synes dog ikke å få noen effekt på gipsplaten utenpå.
Sist redigert:
Man blir nok raskt klar over om OSB beveger seg eller ikke, akkurat som man blir klar over det når man legger klikkgulv tett inntil veggen 
Alt har jo med innemiljøet å gjøre, noen har svært stabil luftfuktighet gjennom året, andre ikke. Tre er et levende materiale, gips er ikke det.
Min onkel har, akkurat som mange andre, spon i kjøkkenet (bak skaper osv.), det er flislagt rett på dette og det har sittet i 30 år til tross for at det "ikke skal være bra", ikke en sprekk i en fuge eller noen som helst problemer. Men jeg ville uansett ikke sjanse, selv om jeg vet at det går bra i enkelte tilfeller.
Alt har jo med innemiljøet å gjøre, noen har svært stabil luftfuktighet gjennom året, andre ikke. Tre er et levende materiale, gips er ikke det.
Min onkel har, akkurat som mange andre, spon i kjøkkenet (bak skaper osv.), det er flislagt rett på dette og det har sittet i 30 år til tross for at det "ikke skal være bra", ikke en sprekk i en fuge eller noen som helst problemer. Men jeg ville uansett ikke sjanse, selv om jeg vet at det går bra i enkelte tilfeller.
Klikk her for å svare