Hei Går det an å bare bruke osb plate når man lager et bad i et trehus? jeg skal ha våtromsbelegg og våtromstapet.

Mikael_L
Hei, velkommen til forumet.

Jeg tror spørsmålet ville passet bedre i baderoms-forumet.
Kanskje en moderator kan flytte det?

Selv ser jeg vel ikke OSB som et godt underlag å tapetsere på. Våtrumsmatta på OSB vet jeg ingenting om.

OSB beveger seg en del (teoretisk). Mer enn spon og kryssfiner. Det er derfor de er 3mm mindre i format og trenger en liten glipe mellom hver plater.
I tillegg er de ofte vokset, noe som kan gjøre det vanskelig å få lim til å feste seg.

OSB (eller sponplate) + Gips ville jeg sagt. Sjekk med gulvleggeren hva han mener.

Får man ha OSB i veggene i et bad? Selv om det skal sitte våtromstapet! Jeg trodde man var nødt til å bruke de nye "svindyra" platene som det ikke finnes noe levende materiale i, uansett hvilket overflatebelegg man skal ha.

Gladh skrev:
Kan man ha OSB i veggene på et baderom? Selv om det skal være våtromstapet! Jeg trodde man måtte bruke de nye "svindyre" platene som det ikke finnes noe levende materiale i, uansett hvilket overflatbelegg man skal ha.
Nei. Malerne tillater (og foreslår) papirgips til våtromssystem. Våtromstapeter burde vel også høre til dette?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.