Tenkte å legge en OSB-plate under en gipsplate på veggen.
Spørsmål 1: Hvordan spikrer man treplaten? Holder det med klammer, og i så fall hvilken lengde?
Spørsmål 2: Trenger man "kortlinger" ved skjøt mellom gipsplatene når det ligger en treplate under?
Spørsmål 3: Hvor lange skruer trengs til gipsen?
Spørsmål 4: Noe annet å tenke på?
Spørsmål 1: Hvordan spikrer man treplaten? Holder det med klammer, og i så fall hvilken lengde?
Spørsmål 2: Trenger man "kortlinger" ved skjøt mellom gipsplatene når det ligger en treplate under?
Spørsmål 3: Hvor lange skruer trengs til gipsen?
Spørsmål 4: Noe annet å tenke på?
Jeg er nesten enig med Mathias.
Men i min verden skrur man OSB'n med 30-40 mm sponplateskrue, dette fordi denne skruen senker hodet sitt selv i OSB-platen.
1. Sponplateskrue, ca. 32 mm. (men bruk IKKE sponplateskrue til gipsen)
2. Nei, og det trengs egentlig ikke heller noen kortlinger under OSB'n.
3. 32mm, typ. Men vil man gjøre jobben overdrevent bra bruker man skrue for dobbeltgips, ca. 41mm overalt der man skrur inn i en stender.
4. Forskyv alle skjøter mellom OSB og gips, dvs. ingen gipsskjøt på samme sted som en OSB-skjøt, unntatt i hjørner selvfølgelig.
Sett OSB enten liggende eller stående, sett gipsen stående.
Kapp alle gipsskivekanter (kapp minst bort fasen) som sitter i hjørner, så blir du ikke gråhåret av å sparkle opp fasingen etterpå. Skjærer du kantene bra så er det nok sannsynligvis med en liten strimle akrylfug som du stryker ut i hjørnet i stedet for sparkel.
Men i min verden skrur man OSB'n med 30-40 mm sponplateskrue, dette fordi denne skruen senker hodet sitt selv i OSB-platen.
1. Sponplateskrue, ca. 32 mm. (men bruk IKKE sponplateskrue til gipsen)
2. Nei, og det trengs egentlig ikke heller noen kortlinger under OSB'n.
3. 32mm, typ. Men vil man gjøre jobben overdrevent bra bruker man skrue for dobbeltgips, ca. 41mm overalt der man skrur inn i en stender.
4. Forskyv alle skjøter mellom OSB og gips, dvs. ingen gipsskjøt på samme sted som en OSB-skjøt, unntatt i hjørner selvfølgelig.
Sett OSB enten liggende eller stående, sett gipsen stående.
Kapp alle gipsskivekanter (kapp minst bort fasen) som sitter i hjørner, så blir du ikke gråhåret av å sparkle opp fasingen etterpå. Skjærer du kantene bra så er det nok sannsynligvis med en liten strimle akrylfug som du stryker ut i hjørnet i stedet for sparkel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
JEG har prøvd så sent som i går.
OSB går å skru med gipsskruer men den drar ikke inn i platen, noen ganger stikker skruehodet ut litt.
1 av 50 skruer dro jeg av i min iver etter å få de litt forsenket.
Hvis man tenker seg om og ikke skrur midt i en chip, så fungerer gipsskruer.
Protte
OSB går å skru med gipsskruer men den drar ikke inn i platen, noen ganger stikker skruehodet ut litt.
1 av 50 skruer dro jeg av i min iver etter å få de litt forsenket.
Hvis man tenker seg om og ikke skrur midt i en chip, så fungerer gipsskruer.
Protte
Jeg skrudde også i går. Jeg bruker i dette tilfelle med noname-skruer og tar ingen hensyn til hvor jeg skrur. Altså, omtrent slik jeg pleier å gjøre. Antall skruer jeg har brutt av de siste årene kan jeg telle på tær og fingrer. Noen problemer med å få skruen ned i platen har jeg ikke.prototypen skrev:
Derimot har jeg konstatert at en rekke billige skruetrekkere her på landstedet ikke klarer å trekke skruen ordentlig ned hvis man kjører på høy fart (andre gir). Noen slike problemer har jeg imidlertid ikke med min vanlige boschtrekker.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
Nå kjører jeg med en stor Makita og å dra av en skrue om man skulle råke på en kvist i regelen er ikke så rart.
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
Nå kjører jeg med en stor Makita, og det er ikke så rart å dra av en skrue hvis man tilfeldigvis treffer en kvist i regla.
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Skruen kommer fra ESSVE.
Protte
Klikk her for å svare