Hei

Tenkte å bygge hyller i boden. 1m bred 0,5m dyp. Hvor mye kan man belaste en slik hylleplate hvis man bygger den av OSB uten forsterkende lekter annet enn på kortsidene?

bør man heller bruke noen annen plate?

Takk!!
Martin

M MartinS1980 skrev:
Hei

Tenkte å bygge hyller i boden. 1m bred 0,5m dyp. Hvor mye kan man belaste en sånn hylle om man bygger den av OSB uten forsterkende lekter annet enn på kortsidene?

bør man heller bruke en annen plate?

Takk!!
Martin
Osb er dårlig til det meste. Så også hylleplater. En meter er dessuten ganske langt.

• Liker
remrag
  • Laddar…
1 meter er litt vel mye. Det finnes ferdige hvite hylleplater men de trenger tre støtter per meter.

nikasp
S Simsonsson skrev:
Osb er dårlig til det meste. Så også hyller. En meter er dessuten ganske langt.
Hva hadde du brukt i stedet da?

nikasp nikasp skrev:
Uten forsterkning vil de nok gi etter ganske raskt. Jeg laget ca. 120 cm brede med en ramme av lekter under, dvs. også på langs. Synes at de fungerer prima der oppe på loftet, plastbokser glir bra på dem.

[lenke]
takk, hvor dype er dine?

• Liker
Magnus Högfjäll
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
1 meter er litt vel mye. Det finnes ferdige hvite hylleplan, men de trenger tre støtte per meter.
takk

nikasp
M MartinS1980 skrev:
takk, hvor dype er dine?
Mellom 60-90 cm men som skrevet og ifølge lenke en kraftig ramme av reglar så jeg kan sette meg på dem. Billig og bra for formålet, er altså oppe på loftet hvor jeg ville få opp bokser og annet fra gulvet.

nikasp nikasp skrev:
Mellom 60-90 cm men som skrevet og ifølge lenke en kraftig ramme av lekter så jeg kan sette meg på dem. Billig og bra for formålet, er altså oppe på loftet der jeg ville få opp esker og annet fra gulvet.
(y)

wildeside
Råspont fungerer bra som hylleplan

• Liker
MartinS1980
  • Laddar…
Kjøp mdf i stedet, men uten ramme er det fortsatt vel langt med en meter.

• Liker
MartinS1980
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Kjøp mdf i stedet, men uten ramme er det fortsatt altfor langt med en meter.
Mdf har vel ikke noe særlig holdbarhet som hylleplan?

raveper raveper skrev:
Mdf har vel ikke noe særlig styrke som hylleplan?
Kommer vel an på hva man sammenligner med. Jeg har mdf i boden min. Men du har rett

Sist redigert:
Jeg bygde en enklere hylle med kryssfiner og 45mms lekter. Den holder godt for tunge permer osv. Denne er 100cm lang og 40cm dyp.

Bygde en annen hylle for oppbevaring, den tåler mye vekt. Den er også bygget med kryssfiner og 45mms lekter.

Har noen hyller i garasjen av osb,, de holder men ikke på samme måte. De svikter mye og har blitt bukt på bare noen måneder.

• Vegghylle av plywood og 45mm ramme holder tunge permer, montert over en dataskjerm i et hjemmekontor.
  • Hylle av kryssfiner og 45mm lekter fylt med pappesker og kofferter, lamper og stoler ved siden av. Solid konstruksjon for tung oppbevaring i et rom.
Vil man virkelig bare bygge av osb tenker jeg meg at en torsion box burde bli ganske stabil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.