Hei!

I en oppvarmet garasje (alltid plussgrader iallefall) fra 50-tallet har den innvendige pussen løsnet på mange steder og faller ned hvis man pirker på den. Det er kc-puss på tegl. Min tanke er å ta ned all løs puss og så sette opp kun loddrette lekter og OSB oppå dem. Mellom den eksisterende veggen og lektene legger jeg underlagspapp for å hindre fuktvandring inn i lektene. Lektene er ca 20-25mm tykke, noe som gir en 20-25mm luftspalte bak OSB-platen. I over- og underkant (altså mot tak og gulv) lar jeg det være 20mm slik at luft kan komme inn bak OSB-platen. OSB skal deretter ikke males, men være som den er.

I anledning av dette har jeg et par spørsmål.

1, Virker dette være en passende fremgangsmåte? Noen åpenbare feil fra min side?

2, Hvordan fester jeg enklest lektene i den pussede teglveggen? Spikerplugg kanskje? Diameter i så fall?

3, Hvordan fester jeg OSB-platan i lektene, har aldri jobbet med slike før. Sponplateskruer? Er det noen mening med å lime, det kan jeg vel knapt ha nytte av i dette tilfelle? Kanskje kan det være dumt å lime om platene vil bevege seg mye, med tanke på risikoen for at de sprekker eller knitrer hvis de er fastlimte.

4, Finnes det noen ulemper med å ikke male OSB-en? Hvis jeg skulle male den, hvilken farge bør jeg bruke?

5, Jeg har lest at OSB-en forandrer størrelse ganske drastisk avhengig av fuktighet i platen, hvorfor de bør monteres med litt avstand. Hvor stort bør dette mellomrommet være?

6, Kan man for utseendets skyld sette latex eller fugemasse i mellomrommet mellom OSB-platene? Eller kan de i så fall ikke bevege seg? Latex er jo litt bevegelig.

Takk for svar/daniel

1. Det bør fungere som du har tenkt. Med forbehold om at jeg ikke har peiling på hvilke brannvernskrav som stilles til bygningen din.

2. Spikerplugg funker, men jeg hadde brukt fasadeplugg i stedet. Lettere å få inn i veggen, siden man kan slå dem inn med skruen i pluggen.

3. Spiller nok ikke så stor rolle, jeg pleier å bruke gipskrue. Jeg har aldri prøvd med sponkrue.

4. Kan ikke se noen teknisk ulempe med å ikke male den. Skulle du ønske å male, kan du nok bruke nesten hvilken som helst veggmaling.

5. 3 mm. Platene er 1197 mm brede av denne grunnen, så sett reglan på 1200 c/c.

6. Klart det går bra. Men jeg tror nok ikke det blir penere, i alle fall om du ikke maler platene.

Forresten, hyggelig når folk punktuerer spørsmålene sine, det blir så mye lettere å svare da. :)

3. Jeg pleier å skru med sponplate skruer. Den er ikke gjengede helt opp til hodet så den trekker platen mot veggen bedre. Den har ofte riller på undersiden av hodet også, men akkurat for OSB spiller det kanskje mindre rolle. Også gipsskruer forsynker seg tilstrekkelig bra i OSB. Som Jon skriver spiller det nok mindre rolle, men jeg hadde valgt sponplate skruen.

Takk for deres svar!

Angående spikerplugg/fasadeplugg. Når jeg ser rundt på nettet innser jeg at jeg har brukt både spikerplugg og fasadeplugg men kalt begge spikerplugg. Dessuten står det på enkelte sider at fasadeplugg alltid skal skrus inn, ikke bare spikres. Derfor blir det et par spørsmål til:

1, Eksakt hvordan går jeg fram for å feste en fasadeplugg? Setter jeg inn pluggen og skruen samtidig, og skrur deretter inn, eller skal pluggen inn først?

2, Byggmax skruen som heter PZD 10x160 blir nok pluggen jeg bruker. Hva er passende c-c avstand for pluggene? Jeg setter altså kun loddrette lekter, 25mm tykke, på c-c 600, med 11mm OSB-plate utenpå.

3, Er det for spredt med c-c 600 for lektene, når OSB-platen kun er 11mm tykk? Nå har jeg jo ikke samme krav som jeg ville hatt innendørs, men det er bare en ganske enkel garasje med lavere krav. Det jeg først og fremst tenker på er om platene kommer til å bue mye.

//daniel

Skruen i fasadepluggen skal alltid skrus inn. Men jeg mener at man kan ha skruen istikket i pluggen så er det lettere å banke inn det hele i hullet før man til slutt skrur ned skruen i bunnen. Det fungerer jo ikke med spikerplugg, der må man forsøke å slå i selve pluggen uten spiker, noe som noen ganger ender med at pluggen bøyes eller knekker.

Oi, nå redigerte du svaret ditt mens jeg puslet med mitt.

1. Se ovenfor

2. I og med at virket ditt er så spinkelt, ville jeg satt dem ganske tett. Kanskje på 4-500 c/c eller så. Kommer an på hvor godt de sitter i muren også. Så virker 160 litt unødvendig langt, 115/120 burde holde.

3. 600 c/c fungerer bra for platene sin skyld.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.