Hallo,

jeg holder på å innrede min overetasje og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre i skråtaket... Det skal opp huntonittplater, 335mm isolasjon (95+120+120), plast og deretter... enten tett lekting med bare gips eller "sjeldnere" lekting med OSB-plater og deretter gips.

Er det nødvendig med OSB i skråtaket? OSB + gips i innerveggene er gitt, men er det virkelig nødvendig i skråtaket? Vanskelig å henge ting i skråtaket...

Nei det er ikke nødvendig. Tror faktisk ikke man pleier å ha noe mer enn gips. Skulle det bli aktuelt så finnes det jo mollyplug for å kunne henge opp noe litt tyngre. Men selvsagt. Vet du med deg at du vil få opp typ tv så hadde jeg satt litt ekstra gles i hvert fall akkurat der.

P
Vi pleier å glese takene 300 c/c og bare gips..

• Liker
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P
Glese på bare. Sett stålprofil i vinkelen/vinklene så har du større sjanse for at det holder sammen

Men jeg hadde nok satt osb om jeg hadde brutt tak og den under delen er svinbratt, men da bedre i akkurat den delen.

Takk for svarene! Jeg tenker mest om man skulle angre seg i fremtiden, men kan ikke komme på en eneste ting man kan henge i et skråtak foruten hengende lamper. Jeg kan ikke sette opp en luftvarmepumpe, jeg kan ikke sette opp en TV (annet enn om den skulle henges fast på en lang arm hvilket vil se ganske dumt ut), jeg kan ikke henge opp malerier osv...

Forsøkte å google noen bilder men kan ikke finne et eneste bilde med noe som er montert i skråtak - foruten spotlights.

Føles vel da temmelig unødvendig og praktisk talt helt verdiløst å ha OSB i skråtaket.

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
R roniish skrev:
Takk for svarene! Jeg tenker mest om man skulle angre seg fremover, men kan ikke komme på en eneste ting man kan henge i et skråtak bortsett fra hengende lamper. Jeg kan ikke sette opp en luftvarmepumpe, jeg kan ikke sette opp en TV (annet enn om den skulle henges fast på en lang arm, noe som ville se utrolig dumt ut), jeg kan ikke sette opp bilder osv...

Prøvde å google litt bilder, men kan ikke finne en eneste bilde med noe som er montert i skråtak - bortsett fra spotlights.

Føles vel da temmelig unødvendig og praktisk talt helt verdiløst å ha OSB i skråtaket.
Du tenker smart og bra!

Paul-Staffanstorp
Veeeldig overkill anser jeg.
Glese med cc300 som det skal og så bare gips.
Du kommer jo ha all mulig mulighet til å henge hva som nå enn trengs i glesen.

• Liker
roniish
  • Laddar…
Hvordan legger man gipsen på lektene egentlig? Jeg har alltid lagt den langs med, altså motsatt av hva man ville gjort med gulvspon. Den lange kanten får da støtte over hele, og den korte får da støtte av 4 eller 5 stk 70mm brede lekter.

Kanskje det ikke spiller noen større rolle, jeg har i hvert fall ikke sett noen sprekker i takene ennå...

Nå pleier jeg ikke å være altfor rask, så lektene kan få sitte i noen uker før gipsen kommer på, eller så kommer gipsen opp med en gang, men sparklingen kan ta tid 🙂

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.