Hei alle kunnskapsrike,

Berg dreneringen fra helvete begynner endelig å ta slutt, og det er på tide å gjenopprette hele kjelleren i et hus fra 1946. Nå blir imidlertid det store spørsmålet hvordan vi skal gjøre det med veggene. Hadde opprinnelig tenkt puss og silikatmaling, men da bare ca. 60 cm av veggene faktisk ligger under bakken (og dermed har blitt isolert nå etter dreneringen), anbefaler håndverkerne å ramme opp innervegger da det ellers blir kaldt. Deres forslag er stålstendere, luftspalte, OSB og deretter gips - alt vil flyte over bakken så ingen kontakt med bakken.

Blir imidlertid nervøs av å ha organisk materiale innebygd, men finner ingen alternativ som er helt uorganisk (utenom puss / sementbruk) - noen som kan gi sin mening eller har noen forslag?

Dersom det er relevant så er som sagt huset fra 1946, aka uisolert gulv i kjelleren - planlegger å beholde det og bare jevne av med sement / sparkel og male med diffusjonsåpen gulvmaling, taket får lignende behandling.

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Det har jo funket i 80 år, så la det være! Det blir jo ikke kaldere fordi du har drenert.

• Liker
Luddis_1
  • Laddar…
Puss veggene og bruk silikatmaling slik du er inne på, synes jeg.

Skulle du ende opp med å lekte ut og isolere slik du har blitt anbefalt, kan du bruke uorganisk våtromsgips.

• Liker
Dublin
  • Laddar…
R Roger Ravnestam skrev:
Det har jo funket i 80 år, så la det være! Det blir jo ikke kaldere for at du har drenert.
Saken er den at den har vært oppregulert med gulull isolasjon - total råte og mugg som selgeren av huset dekket med nye gipsplater og maling - så har fått fjerne alt i hele kjelleren. Så var det også feilinstallert gulvvarme som vi også har fått fjerne og kommer selvfølgelig ikke sette inn nytt da jeg vil kunne se gulvet hvis det kommer inn vann. Vet derfor ikke hvordan det vil føles uten alt.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Puss veggene og bruk silikatmaling slik som du er inne på, synes jeg.

Skulle du lande på å lekte ut og isolere slik som du har blitt anbefalt, så kan du bruke uorganisk våtromsgips.
Takk!!! Sittet og jaget uorganiske plater men på en eller annen måte gått glipp av våtromsgips.

Hmm begynner å tenke på at det kanskje er bedre å isolere veggene ute og slippe å tenke på det innendørs.

• Liker
gaia og 1 annen
  • Laddar…
En annen tanke men er litt usikker på hvordan det ser ut hos deg, om hele veggens høyde er hullstein/betong så kan du også isolere med treullit som du deretter pusser på.
Men liten ulempe når man vil skru opp ting på veggene, da må man bruke lange skruer til den bakenforliggende konstruksjonen.

Jeg kjørte med 10cm steinull og muret så opp en 70mm lecavegg innerst som ble pusset.

• Liker
tommib og 1 annen
  • Laddar…
K
All gips er uorganisk!

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
En annen tanke, men er litt usikker på hvordan det ser ut hos deg, hvis helveggen er i hulstein/betong kan du også isolere med treullit som du deretter pusser på.
Men liten ulempe når man vil skru opp ting på veggene, da må man bruke lange skruer til den bakvedliggende konstruksjonen.
Wow har aldri innsett at det gikk å brukes så - takk!

K kniv skrev:
All gips er uorganisk!
Ikke pappen

• Liker
gaia
  • Laddar…
H
K
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ikke pappen
Siden når er papp og gips det samme?! Jeg skrev gips…

K kniv skrev:
Siden når er papp og gips det samme?! Jeg skrev gips…
Og jeg skrev ikke pappen, morsom lek dette. Hvor vil du med den ?

Kjellermurer skal isoleres på utsiden.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.