Hei!
Jeg bygger mitt første hus, min konstruktør hadde ikke spesifisert noe LP50 og jeg hadde ingen anelse om at man pleide å sette det i innerhjørnene mot yttervegg mellom OSB og gips når man har liggende 45 innvendig 600CC. Jeg trodde bare man brukte dem om man kun hadde gips, så jeg har ikke savnet dem når jeg har bekledd hele huset. Ved en tilfeldighet snublet jeg inn i en tråd og begynte å forske litt, jo visst det blir litt svikt i midten av stendere, ikke så farlig men visst beveger den seg litt når man trykker hardt så en LP50 bak hadde nok vært bra.

Alle plater sitter i hele huset og det meste er sparklet, så spørsmålet er hvordan jeg skal løse det.

Jeg har vurdert om det er verdt å ta ned platene i alle hjørner mot yttervegg (ca 30 stk) og sette inn en LP50 og gjøre sparklingen om igjen, det føles jo litt kjedelig men hvis det ikke finnes noen andre gode alternativer så er det vel bare å gjøre det. En annen tanke er (siden det er relativt stivt likevel) å sparkle inn papirremser i hjørnene og bare fortsette videre. Jeg har tørket ut huset grundig så jeg vil ikke tro at det blir noen ekstreme bevegelser. Mykfuge føles ikke tilstrekkelig og da tenker jeg ikke først og fremst på husets naturlige bevegelser der den kanskje er mer ettergivende og har mindre tendens til å sprekke enn papirremse, men jeg tenker på å få litt ekstra stivhet i hjørnene hvis man støter mot veggen nær hjørnet med noe.

Hva tror dere? Andre alternativer?

Snailman
Jeg har 17 mm råspont og så gips. Liggende råspont på stående regler og stående på liggende regler. Er ganske langsom av meg så huset har tørket.

Kom til å sette stålprofilen innenfor råsponten, på 3/4 av de første hjørnene, så de gjør nok ingen større nytte da gipsskruen ikke går igjennom.

Har sparklet med papirremse i hjørnene. Har ikke skjedd noe ennå med hjørnene.

Det er ingen problem å kjøre uten ved doble lag med skiver, derimot ved bare 1lag så kreves det.

Det høres jo lovende ut, jeg kan jo ikke si annet enn at dere sier det jeg ville høre.

Jeg var og undersøkte saken mer i går igjen, og man må jo ta i ganske mye altså for at platen skal svikte, så jeg føler meg ganske trygg i å kjøre med pappstripe i hjørnene og blåse på. Takk for støtten! :)

Oo enda en ting jeg har gått glipp av at man gjør. Takk for head's up! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.