Hei!

Det anbefales jo ofte å sette en OSB-plate bak gipsen på innervegger for stabilitet og for å ha noe å feste ting i.

Jeg hadde vel opprinnelig tenkt å sette doble gipsplater, men har begynt å vurdere om det ikke ville være dumt å sette en annen plate bak.

Men prisen! En gipsplate kan man jo få for 60kr, men en OSB-plate så jeg koster ca 150kr!

Mitt spørsmål er da, kan man ikke sette en vanlig 12mm sponplate bak gipsen i stedet, den koster jo også ca 60kr og fyller vel omtrent samme funksjon som en OSB-plate?

Mvh
Pagge
 
sponplaten er mer porøsere og det fester ikke like bra. Best er kanskje plywood ;D men de er enda dyrere.... :o om du ikke vil legge spont bak.
 
Jeg kjøper mine skiver for 120 kroner, det kan sikkert du snakke til deg også.

Ikke se på stykkprisen, regn ut hvor mange skiver du skal ha så ser du at det handler om noen tusenlapper - antagelig småpenger i det store hele og du sparer deg en masse bekymringer med plugger etc resten av livet....
 
  • Liker
Mårten Olofsson og 1 annen
  • Laddar…
Hei
En liten presisering, du trenger normalt ikke en sponplate/plywood eller lignende innenfor gipsen for stabiliteten. Det er som regel for bekvemmelighet/enkelhet for innfesting av diverse ting på veggen i ferdig bygg.
Det er kun i ekstreme tilfeller du trenger sterkere plater enn gips for stabiliteten.
Trenger du hjelp med mer statikk i huset kan du rope så kan jeg hjelpe deg med det.
 
Perese foreslo spontat, og det er ingen dårlig idé. Det tar lengre tid å montere enn en hel plate. Men spontat + gips, fantes tidligere på påkostede hus, og det er en bra løsning.
 
ClasseClas
Vi har spon + gips, noe som er veldig bra. OBS! Det er forskjell på spon og spon; Byggmax-spon gir jeg ikke mye for, vi har Byggelit-spon som har en helt annen kvalitet. Vet ikke pris på disse.

Enig med MathiasS; bit tennene sammen og kjøp OSB og sørg for å isolere mellomveggene når du først er i gang!
 
ClasseClas skrev:
Vi har spon + gips, hvilket er mkt bra. OBS! Det er forskjell på spon og spon; Byggmax-spon gir jeg ikke mye for, vi har Byggelit-spon som har en helt annen kvalitet. Vet ikke pris på disse.

Enig med MathiasS; bit tennene sammen og kjøp OSB og sørg for å isolere mellomveggene når du først er i gang!
Og isolerer du da for lyd så trenger du bare isolere den nedre tredjedelen av veggen. Om du vil spare materiale. Man kan spare noen kroner...om man nå er i det humøret.
 
mr Z skrev:
Og isolerer du da for lyd så trenger du bare isolere den nedre tredjedelen av veggen.
Hvordan mener du da? Opp til kommoden? Hva baserer du dette på, erfaring eller vitenskapelige studier ::)?

Peter
 
perese skrev:
Hur menar du då?  Upp till kommod? Vad baserar du detta på, erfarenhet eller vetenskapliga studier   ::)?

Peter
Snackar vi ljudisolering så gör glasull eller dylikt egentligen inte ett piss rent ljudisoleringsmässigt sett. Det tar hand om den inre resonansen i väggen och det är det enda... Man brukar isolera hela väggen ändå men rent akustiskt så räcker det med 1/3 för att ta hand om resonanserna....
 
Takk! Mr Z.

Har du noen "tall" på hvor mye mer dobbel gips eller OSB+ gips sammenlignet med enkel gips demper lyden?
 
ClasseClas
mr Z skrev:
Og hvis du isolerer for lyd trenger du bare å isolere den nedre tredjedelen av veggen. Hvis du vil spare materialer. Man kan spare noen kroner...om man nå er i det humøret.
Stemmer sikkert, men for Merca-følelsen i mellomveggene tror jeg på fullisolering! ;) ;) :P
 
Sponplate duger godt og vel å skru i! I det siste har jeg satt kun 10mm sponplate og deretter kledd med 6mm gips. Det blir kjempebra! Det går helt fint å skru og henge opp ting i!
 
Problemet med sponplater er at det blir en lekkasje av formaldehyd som ikke er så nyttig
 
Jeg har hørt at de har redusert formaldehyden i sponplaten.
Stemmer dette?? Noen som vet?? Om ikke så er det sant som du sier, det er ikke kult å bygge inn gift i veggene...
 
I dagens plater finnes det ikke så mye formaldehyd som det var før. Formaldehyd er en komponent i limet. ;)

Edsbyn f.eks. skriver slik om sine produkter:

Sponplate, MDF- og HDF-board produseres av fabrikker som står under konstant tilsyn av tredjepart, f.eks. Svensk
Provnings och Forskningsinstitut, Norsk Treteknisk Institutt og lignende, angående oppfyllelse av
europastandarden EN 120. Denne normen angir testmetoden for formaldehyd-avspaltning, og klassen E1 angir at
grenseverdien 0,13mg/m³luft ikke får overskrides. Alt platematerialet vi bruker er av E1-kvalitet.
Materialet til platene tas fra langsiktig skogbruk i Norden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.