Hei!
Det anbefales jo ofte å sette en OSB-plate bak gipsen på innervegger for stabilitet og for å ha noe å feste ting i.
Jeg hadde vel opprinnelig tenkt å sette doble gipsplater, men har begynt å vurdere om det ikke ville være dumt å sette en annen plate bak.
Men prisen! En gipsplate kan man jo få for 60kr, men en OSB-plate så jeg koster ca 150kr!
Mitt spørsmål er da, kan man ikke sette en vanlig 12mm sponplate bak gipsen i stedet, den koster jo også ca 60kr og fyller vel omtrent samme funksjon som en OSB-plate?
Mvh
Pagge
Det anbefales jo ofte å sette en OSB-plate bak gipsen på innervegger for stabilitet og for å ha noe å feste ting i.
Jeg hadde vel opprinnelig tenkt å sette doble gipsplater, men har begynt å vurdere om det ikke ville være dumt å sette en annen plate bak.
Men prisen! En gipsplate kan man jo få for 60kr, men en OSB-plate så jeg koster ca 150kr!
Mitt spørsmål er da, kan man ikke sette en vanlig 12mm sponplate bak gipsen i stedet, den koster jo også ca 60kr og fyller vel omtrent samme funksjon som en OSB-plate?
Mvh
Pagge
Jeg kjøper mine skiver for 120 kroner, det kan sikkert du snakke til deg også.
Ikke se på stykkprisen, regn ut hvor mange skiver du skal ha så ser du at det handler om noen tusenlapper - antagelig småpenger i det store hele og du sparer deg en masse bekymringer med plugger etc resten av livet....
Ikke se på stykkprisen, regn ut hvor mange skiver du skal ha så ser du at det handler om noen tusenlapper - antagelig småpenger i det store hele og du sparer deg en masse bekymringer med plugger etc resten av livet....
Hei
En liten presisering, du trenger normalt ikke en sponplate/plywood eller lignende innenfor gipsen for stabiliteten. Det er som regel for bekvemmelighet/enkelhet for innfesting av diverse ting på veggen i ferdig bygg.
Det er kun i ekstreme tilfeller du trenger sterkere plater enn gips for stabiliteten.
Trenger du hjelp med mer statikk i huset kan du rope så kan jeg hjelpe deg med det.
En liten presisering, du trenger normalt ikke en sponplate/plywood eller lignende innenfor gipsen for stabiliteten. Det er som regel for bekvemmelighet/enkelhet for innfesting av diverse ting på veggen i ferdig bygg.
Det er kun i ekstreme tilfeller du trenger sterkere plater enn gips for stabiliteten.
Trenger du hjelp med mer statikk i huset kan du rope så kan jeg hjelpe deg med det.
Vi har spon + gips, noe som er veldig bra. OBS! Det er forskjell på spon og spon; Byggmax-spon gir jeg ikke mye for, vi har Byggelit-spon som har en helt annen kvalitet. Vet ikke pris på disse.
Enig med MathiasS; bit tennene sammen og kjøp OSB og sørg for å isolere mellomveggene når du først er i gang!
Enig med MathiasS; bit tennene sammen og kjøp OSB og sørg for å isolere mellomveggene når du først er i gang!
Og isolerer du da for lyd så trenger du bare isolere den nedre tredjedelen av veggen. Om du vil spare materiale. Man kan spare noen kroner...om man nå er i det humøret.ClasseClas skrev:Vi har spon + gips, hvilket er mkt bra. OBS! Det er forskjell på spon og spon; Byggmax-spon gir jeg ikke mye for, vi har Byggelit-spon som har en helt annen kvalitet. Vet ikke pris på disse.
Enig med MathiasS; bit tennene sammen og kjøp OSB og sørg for å isolere mellomveggene når du først er i gang!
Snackar vi ljudisolering så gör glasull eller dylikt egentligen inte ett piss rent ljudisoleringsmässigt sett. Det tar hand om den inre resonansen i väggen och det är det enda... Man brukar isolera hela väggen ändå men rent akustiskt så räcker det med 1/3 för att ta hand om resonanserna....perese skrev:
I dagens plater finnes det ikke så mye formaldehyd som det var før. Formaldehyd er en komponent i limet. 
Edsbyn f.eks. skriver slik om sine produkter:
Sponplate, MDF- og HDF-board produseres av fabrikker som står under konstant tilsyn av tredjepart, f.eks. Svensk
Provnings och Forskningsinstitut, Norsk Treteknisk Institutt og lignende, angående oppfyllelse av
europastandarden EN 120. Denne normen angir testmetoden for formaldehyd-avspaltning, og klassen E1 angir at
grenseverdien 0,13mg/m³luft ikke får overskrides. Alt platematerialet vi bruker er av E1-kvalitet.
Materialet til platene tas fra langsiktig skogbruk i Norden.
Edsbyn f.eks. skriver slik om sine produkter:
Sponplate, MDF- og HDF-board produseres av fabrikker som står under konstant tilsyn av tredjepart, f.eks. Svensk
Provnings och Forskningsinstitut, Norsk Treteknisk Institutt og lignende, angående oppfyllelse av
europastandarden EN 120. Denne normen angir testmetoden for formaldehyd-avspaltning, og klassen E1 angir at
grenseverdien 0,13mg/m³luft ikke får overskrides. Alt platematerialet vi bruker er av E1-kvalitet.
Materialet til platene tas fra langsiktig skogbruk i Norden.