Spon er noe billigere, men er det noen ulemper med å velge det fremfor OSB? Finnes også de som anbefaler fiberforsterket gipsplate uten noen treplate bak...
Hva velger man i et nybygd hus?

Man velger OSB eller plyfa, ikke spon.

Eller råspont

Så hvorfor ikke spon? Snekkeren anbefalte spon da det skulle være billigst og best.

Den snekkeren må være ganske alene om meningen at sponplate er å foretrekke.
Ta en skrutrekker, og skru inn et par skruer, i sponplate, henholdsvis OSB. En lampe vil tennes, skal du se.

Som sagt så har dette blitt diskutert mange ganger før, og det har en tendens til å utarte til noe som ligner religionskrig. Antagelig har noen, kanskje gjennom traumatiske opplevelser i barndommen?, bygget opp en sterk avsky mot sponplater. En avsky som ofte tar form i å sverte alt og alle som våger å nevne ordene "sponplate" og "vegg" i samme setning.

Ser man til fakta og ser bort fra meninger, er det testet og fastslått (har sett lenke i tidligere tråd) at spon er litt svakere enn OSB men fortsatt er utmerket å henge opp kjøkken, TV-apparater eller Mona Lisa-kopier på.

Personlig har jeg brukt begge, både i bygging og for å skru opp ting på, og har ikke merket noen større forskjell.

Jeg har kun malte sponplater på veggene og har hengt opp tunge gjenstander uten problemer.

Akkurat så.

Snarere enn å stille spørsmål ved den som monterer annet enn plywood, burde man kanskje stille spørsmål ved kompetansen til den som ikke klarer å henge en TV eller kjøkkenskap på en spon/OSB-vegg uten at tingene faller ned.

Gabbe1 skrev:
Antagelig har noen, kanskje gjennom traumatiske opplevelser i barndommen?, bygget opp en sterk avsky mot sponplater. En avsky som ofte tar sin form i sverting av alt og alle som en gang våger å nevne ordene "sponplate" og "vegg" i samme setning.
Av en eller annen grunn tror jeg at din psykologiske analyse tyder på betydelig verre traumatiske barndomsopplevelser enn hos de som hater sponplater ;).

Om man ser til fakta og ignorerer meninger, så er det testet og fastslått (har sett lenke i tidligere tråd) at spon er litt svakere enn OSB, men fortsatt utmerket for å henge kjøkken, TV-apparater eller Mona Lisa-kopier på.
Har selv aldri hatt problemer med spon og har det fra før på mange steder i huset. Det som ofte anbefales er at man skal forbore i spon fordi det er større risiko for at en "kake" løsner på baksiden av platen når man drar en gjennomgående skrue. Dette skjer sjeldnere (aldri?) med OSB.

De fleste er nok enige om at OSB er bedre enn og at plyfa er bedre enn OSB når det kommer til stabilitet og strekkfasthet, så kan man jo ha en rett krangel om hvorvidt spon er verdiløst eller ikke. Ser man bare på byggmax (som er raskt og enkelt for å sjekke priser) så skiller det ca 20 kroner på prisen? Skal du ha 100 plater til et nybygg så handler det om 2000 kroner mer eller mindre, da hadde jeg valgt OSB.

Akkurat som MMR skriver, derimot skiller det på Byggmax priser 84 kr opp til plyfa fra OSB, så med samme regnestykke koster 100 plyfa 8400 kr mer enn OSB-alternativet.

Jeg reglade vegger ganske nylig og satte OSB. Det vil trolig bli noen plater plyfa på utvalgte deler i et bad for ekstra stabilitet.

Jeg pleier alltid å ta OSB.
Plyfa har jeg tatt noe sted der jeg hengte opp skap som masse verktøy og malingsbokser skulle lagres i.

Jeg har bare gått på magefølelse, men som sagt, vanlig sponplate går sikkert bra det også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.