Hei!
Usikker på om dette er riktig del av forumet eller ikke...
Vi har nettopp kjøpt en 70-talls villa på 190 kvm med 120 kvm kjeller.
Befaringen viste ingen større problemer, det verste var egentlig taket som er i god stand, men sannsynligvis fra byggtiden, og da har det nådd sin tekniske levetid.
Vi har imidlertid noen ting vi ønsker å gjøre, og har litt vanskelig for å bestemme i hvilken rekkefølge vi skal gjøre alt. Jeg forventer at det vil ta noen år - både på grunn av kostnadene samt å utnytte rot/Rut på best mulig måte.
- bytte ut fjernvarme med bergvarme. Her vil jeg også ha mulighet for å installere frikjøling...
- bytte tak samt installere solceller. Vi vil også bytte farge på tredeler (huset er mexitegl med noen tredeler). Det vil ta litt tid å både bestemme samt sannsynligvis søke om byggetillatelse.
- forbedre ventilasjonen. Det er naturlig trekk akkurat nå og har radonmålinger like over 200. Det finnes en radonsug som ikke har blitt brukt regelmessig. Min tanke var å ta målinger okt-april med radonsug igang - vet ikke om ftx er verdt å installere - eller om det finnes noe man kan gjøre i forbindelse med bergvarme?
Første etasje:
- legge gulvvarme i første etasje. Akkurat nå er det vannbåren radiator, så de vil trenge å bli fjernet. Det finnes et bad i første etasje som vi ønsker å vente med å gjøre om, hvis det går. Senere, i fremtiden, bytte til gulvvarme der når vi pusser opp hele badet.
- gjøre om kjøkkenet - samtidig som gulvvarme? Det ville vært bra å gjøre om vannrør/avløp samtidig.
- legge om elektrisitet (akkurat nå er det ujordet, fra byggtiden) dette bør/kanskje gjøres før gulvet? Det skal også bli noen ekstra uttak samt nettverkskabel som skal legges.
Andre etasje:
- gjøre om badet
- kanskje også legge gulvvarme her? Ellers sørge for at rør til radiator er i god stand/eller bytte ut.
Det skal også bli tapetsering/maling gjennom hele huset, når andre arbeider er ferdige.
Min kones prioritet er å gjøre om kjøkkenet, jeg vil mest gjøre alt i riktig rekkefølge for å unngå unødvendige kostnader eller å måtte gjøre om alt.
Kjelleren er i god stand - vi har vurdert å drenere senere - kanskje i forbindelse med basseng om 5-10 år. Det var ingen forhøyede fuktmålinger i kjelleren.
Takk på forhånd!
Usikker på om dette er riktig del av forumet eller ikke...
Befaringen viste ingen større problemer, det verste var egentlig taket som er i god stand, men sannsynligvis fra byggtiden, og da har det nådd sin tekniske levetid.
Vi har imidlertid noen ting vi ønsker å gjøre, og har litt vanskelig for å bestemme i hvilken rekkefølge vi skal gjøre alt. Jeg forventer at det vil ta noen år - både på grunn av kostnadene samt å utnytte rot/Rut på best mulig måte.
- bytte ut fjernvarme med bergvarme. Her vil jeg også ha mulighet for å installere frikjøling...
- bytte tak samt installere solceller. Vi vil også bytte farge på tredeler (huset er mexitegl med noen tredeler). Det vil ta litt tid å både bestemme samt sannsynligvis søke om byggetillatelse.
- forbedre ventilasjonen. Det er naturlig trekk akkurat nå og har radonmålinger like over 200. Det finnes en radonsug som ikke har blitt brukt regelmessig. Min tanke var å ta målinger okt-april med radonsug igang - vet ikke om ftx er verdt å installere - eller om det finnes noe man kan gjøre i forbindelse med bergvarme?
Første etasje:
- legge gulvvarme i første etasje. Akkurat nå er det vannbåren radiator, så de vil trenge å bli fjernet. Det finnes et bad i første etasje som vi ønsker å vente med å gjøre om, hvis det går. Senere, i fremtiden, bytte til gulvvarme der når vi pusser opp hele badet.
- gjøre om kjøkkenet - samtidig som gulvvarme? Det ville vært bra å gjøre om vannrør/avløp samtidig.
- legge om elektrisitet (akkurat nå er det ujordet, fra byggtiden) dette bør/kanskje gjøres før gulvet? Det skal også bli noen ekstra uttak samt nettverkskabel som skal legges.
Andre etasje:
- gjøre om badet
- kanskje også legge gulvvarme her? Ellers sørge for at rør til radiator er i god stand/eller bytte ut.
Det skal også bli tapetsering/maling gjennom hele huset, når andre arbeider er ferdige.
Min kones prioritet er å gjøre om kjøkkenet, jeg vil mest gjøre alt i riktig rekkefølge for å unngå unødvendige kostnader eller å måtte gjøre om alt.
Kjelleren er i god stand - vi har vurdert å drenere senere - kanskje i forbindelse med basseng om 5-10 år. Det var ingen forhøyede fuktmålinger i kjelleren.
Takk på forhånd!
Hei.
Fiks strøm og ventilasjon med en gang når du har tilgang til alt uten risiko for å måtte rive opp nylig renoverte rom.
Enklere når du ikke trenger å være redd for omgivelsene.
Vi flyttet inn i et 70-tallshus for noen år siden og installerte FTX med en gang. Selvtrekk er forferdelig. Med FTX fikk vi god luft, et mer behagelig inneklima og huset lukter friskt når man kommer hjem.
Fiks strøm og ventilasjon med en gang når du har tilgang til alt uten risiko for å måtte rive opp nylig renoverte rom.
Enklere når du ikke trenger å være redd for omgivelsene.
Vi flyttet inn i et 70-tallshus for noen år siden og installerte FTX med en gang. Selvtrekk er forferdelig. Med FTX fikk vi god luft, et mer behagelig inneklima og huset lukter friskt når man kommer hjem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.083 innlegg
Mekanisk avtrekk med vifter som går jevnt på bad, vaskerom etc. kombinert med friskluftsventiler (om det trengs) gir mye bedre ventilasjon enn selvtrekk til en mye lavere kostnad enn FTX.
Å bytte radiatorer til gulvvarme krever at man ser over vinduene når det gjelder tetthet for ikke å få trekk fra vinduene.
Elektrisitet, tappevann og avløp bytter man ut rom for rom etter hvert som man renoverer dem for å spare penger.
I dag har man sjelden nytte av jordede uttak fordi det er veldig få ting som er jordet. Derimot er det veldig bra å snart installere en jordfeilbryter for hele huset.
Å bytte radiatorer til gulvvarme krever at man ser over vinduene når det gjelder tetthet for ikke å få trekk fra vinduene.
Elektrisitet, tappevann og avløp bytter man ut rom for rom etter hvert som man renoverer dem for å spare penger.
I dag har man sjelden nytte av jordede uttak fordi det er veldig få ting som er jordet. Derimot er det veldig bra å snart installere en jordfeilbryter for hele huset.
Jeg ville nok ha satt inn bergvarme først, ftx bare om huset er tilstrekkelig tett til at det lønner seg hvilket et 70-tallshus ofte ikke er da.Gareth skrev:
Hei!
Uklart om dette er riktig del av forumet eller ikke.....
Vi har nettopp kjøpt en 70-talls villa på 190kvm med 120kvm kjeller.
Inspeksjon viste ingen større problemer, det verste var egentlig taket som er i bra stand, men sannsynligvis fra byggetiden og har dermed nådd sin tekniske levetid.
Vi har imidlertid noen ting vi vil gjøre, og har det litt vanskelig med å bestemme i hvilken rekkefølge vi skal gjøre alt. Jeg forventer at det vil ta noen år - både på grunn av kostnaden samt å utnytte rot/Rut på beste måte.
- bytte tak samt installere solceller. Vi vil også bytte farge på tredeler (huset er i mexitegel med enkelte tredeler). Det vil ta litt tid å både bestemme samt sannsynligvis søke om byggetillatelse.
- forbedre ventilasjonen. Det er naturlig oppdrift akkurat nå og har radonmålinger litt over 200. Det finnes en radonsug som ikke har vært brukt regelmessig. Min tanke var å ta målinger okt-april med radonsug i gang - vet ikke om ftx er verdt å installere - eller om det finnes noe man kan gjøre i forbindelse med bergvarme?
Første etasje:
- legge gulvvarme i første etasje. Akkurat nå er det vannbårne elementer, så de vil måtte fjernes. Det finnes et bad i første etasje som vi gjerne vil vente med å gjøre om, om det går. Deretter i fremtiden bytte til gulvvarme der når vi gjør om hele badet.
- gjøre om kjøkkenet - samtidig som gulvvarme? Bra å gjøre om vannrør/avløp samtidig.
- trekke om elektrisitet (akkurat nå er det ujordet, fra byggetiden) dette her kanskje burde/kunne gjøres før gulvet? Det skal også bli noen ekstra uttak samt nettverkskabel som skal trekkes.
Overetasje
- gjøre om badet
- kanskje også legge gulvvarme her? Ellers sørge for at rør til elementer er i bra stand/eller bytte ut.
Det skal også bli tapetsering/maling gjennom hele huset, når annet arbeid er ferdig.
Kona mi sin prioritet er å gjøre om kjøkkenet, jeg vil mest gjøre alt i riktig rekkefølge for å unngå unødvendige kostnader eller måtte gjøre om alt.
Kjelleren er i bra stand - vi har vurdert å drenere senere - kanskje i forbindelse med basseng om 5-10 år. Det fantes ingen forhøyede fuktmålinger i kjelleren
Takk på forhånd!
Om fasade og vinduer er i fin stand utover det kosmetiske hadde jeg ventet med det ellers hadde jeg søkt om tillatelse etc allerede nå for å kunne utbedre det før det påvirker treverket etc.
Om dere skal legge inn vannbåren gulvvarme i hele underetasjen så kan jo det gjøres litt etter litt med noen tekniske løsninger om jeg ikke har forstått det hele feil. Da hadde jeg kjørt rom for rom og benyttet anledningen til å bytte strømmen samtidig. Men helt klart om dere skal legge inn gulvvarme på kjøkkenet så skal det gjøres i forbindelse med bytte av kjøkkenet. Vil dere legge inn gulvvarme i hele underetasjen samtidig så medfører det at dere trenger (i prinsippet) å renovere hele underetasjen på en og samme gang.
Badet oppe- helt klart verdt å sette inn gulvvarme når dere først renoverer det. Jeg hadde også gjort taket før jeg begynte å renovere overetasjen. Kjedelig om det skulle bli en lekkasje og det fine man har gjort blir ødelagt og bra å få inn solcellene så fort som mulig med dagens strømpriser.
Hvordan skal dere trekke nettverkskabelen? Og hvor mange ekstra stikkontakter? Jeg tror at man ofte ender med at man trenger å rive innvendige vegger for å renovere strømmen om flere uttak trengs om man ikke kjører med utenpåliggende varianter. Så da hadde jeg byttet strømmen rom for rom i takt med at dere rekker.
Oppsummert:
Gjør sånt som i det lange løp sparer penger først - bergvarme og solceller. Bytt taket før dere legger mye penger på kosmetisk renovering. Ventilasjonen er viktig - få hjelp av proffer og planlegg for tiltak etter deres forslag så fort det går. Finnes det en jordfeilbryter så kan dere sove godt ellers skal en slik installeres umiddelbart.
Deretter ta rommene litt etter litt og bo dere inn før dere kaster dere over kjøkkenrenovering etc - mange gode ideer kommer når man har bodd en stund i et hus!
Hvorfor bergvarme om dere har fjernvarme? Bør være vanskelig å regne hjem og skal du uansett kjøre solceller kan du utnytte den strømmen for å drive en luft-luft varmepumpe for kjøling sommertid.Gareth skrev:
Hei!
Befaring viste ingen større problemer, det verste var egentlig taket som er i god stand, men sannsynligvis fra byggetiden og da har det nådd sin tekniske levetid.
Vi har imidlertid noen ting vi ønsker å gjøre, og har litt problemer med å bestemme i hvilken rekkefølge vi skal gjøre alt. Jeg forventer at det vil ta noen år - både på grunn av kostnaden samt å utnytte rot/Rot på best mulig måte.
- bytte ut fjernvarme med bergvarme. Her vil jeg også ha mulighet til å installere frikjøling...
- bytte tak samt installere solceller. Vi vil også bytte farge på tredelene (huset er mexitegel med visse tredeler). Det vil ta litt tid å både bestemme samt sannsynligvis søke om byggetillatelse.
- forbedre ventilasjonen. Det er selvtrekk akkurat nå og har radonmålinger rett over 200. Det finnes en radonsug som ikke har blitt brukt regelmessig. Min tanke var å ta målinger okt-april med radonsug i gang - vet ikke om ftx er verdt å installere - eller om det er noe man kan gjøre i forbindelse med bergvarme?
Første etasje:
- legge gulvvarme i første etasje. Akkurat nå er det vannbårne element, så de vil måtte fjernes. Det er et bad i første etasje som vi gjerne vil vente med å gjøre om, hvis det går. Deretter i fremtiden bytte til gulvvarme der når vi gjør om hele badet.
- legge om elektrisiteten (akkurat nå er det ujordet, fra byggetiden) dette her bør/kanskje kunne gjøres før gulvet? Det skal også bli noen ekstra uttak samt nettverkskabel som skal legges.
Overetasjen
- gjøre om badet
- kanskje også legge gulvvarme her? Ellers sørg for at rørene til elementene er i god stand/eller bytt dem ut.
Det skal også bli tapetsering/maling gjennom hele huset, når annet arbeid er fullført.
Min kones prioritet er å gjøre om kjøkkenet, jeg vil mest gjøre alt i riktig rekkefølge for å unngå unødvendige kostnader eller å måtte gjøre alt om igjen.
Kjelleren er i god stand - vi har vurdert å drenere senere - kanskje i forbindelse med basseng om 5-10 år. Det var ingen forhøyede fuktmålinger i kjelleren
Takk på forhånd!
For øvrig vil jeg slå et slag for ftx, selv om du ikke regner det hjem økonomisk får du et mye bedre innendørsklima, slipper radonproblemer og går du uansett bergvarmesporet kan du koble inn et kjølebatteri på frikyllingen.
Elektrisiteten ville jeg ikke bekymret meg så mye over, sørg for at det finnes jordfeilbryter og vil du sove trygt kan du leie en inspektør for å se over tilstanden. Generelt så holder ledninger fra 70-tallet en god stund til. Kan med fordel ses over når du gjør overflatebehandling i hvert rom hvis du vil flytte/komplettere med uttak.
Et tak fra 70-tallet kan være slutt, men det kan også være helt greit. Sørg for å få bort mose, at alle taksteinene er hele og ligger riktig samt gjør litt stikkprøve og sjekk hvordan det ser ut under taksteinene og på loftet.
Det ser ikke ut til å være panikk med huset, så fiks ventilasjonen og gjør kona glad med kjøkkenet så vil du ha medvind i alle kommende diskusjoner. Så kan taket være aktuelt hvis du er bekymret før du går på overflatene ellers.
Ja pokker var jo fjernvarme allerede. Den detaljen gikk meg hus forbi.H Hans G2 skrev:Hvorfor bergvarme hvis dere har fjernvarme? Bør være vanskelig å regne hjem, og skal du uansett kjøre solceller kan du bruke den strømmen til å drive en luft-luft varmepumpe for kjøling sommerstid.
For øvrig ville jeg slå et slag for ftx, selv om du ikke regner hjem det økonomisk får du et mye bedre innendørs klima, slipper radonproblemer og går du uansett bergvarmesporet kan du koble inn et kjølebatteri på frikjøling.
Strømmen ville jeg ikke bekymret meg så mye over, sørg for at det finnes jordfeilbryter og vil du sove rolig kan du ansette en takstmann for å gå over tilstanden. Generelt så holder ledninger fra 70-tallet i ganske lang tid til. Kan med fordel sees over når du gjør overflatebehandling i hvert rom hvis du vil flytte/komplettere med stikkontakter.
Et tak fra 70-tallet kan være slitt, men det kan også være helt ok. Sørg for å få bort mose, at alle takstein er hele og ligger riktig, og gjør litt stikkprøver og sjekk hvordan det ser ut under taksteinene og på loftet.
Det virker ikke som det er noen panikk med huset, så fiks ventilasjonen og gjør kona glad med kjøkkenet så vil du ha medvind i alle kommende diskusjoner. Så kan taket være passende hvis du er bekymret før du går på overflatebehandlingene ellers.
Hei!
Takk for svarene!
Bergvarme var av noen grunner. Fremfor alt fordi driftskostnad er mye lavere - 2021 hadde huset 32k for oppvarming, og det var med én person - mistenker at kostnadene vil bli enda høyere når vi flytter inn på grunn av økte fjernvarmepriser samt 4 personer som bruker varmtvann i stedet for 1 person.
Den andre grunnen er for å ha mulighet til å installere frikjøling og også varme til eventuelt det fremtidige bassenget. Jeg forstår at installasjonskostnaden er høy med bergvarme, men at driftskostnadene er mye lavere.
Takk for svarene!
Bergvarme var av noen grunner. Fremfor alt fordi driftskostnad er mye lavere - 2021 hadde huset 32k for oppvarming, og det var med én person - mistenker at kostnadene vil bli enda høyere når vi flytter inn på grunn av økte fjernvarmepriser samt 4 personer som bruker varmtvann i stedet for 1 person.
Den andre grunnen er for å ha mulighet til å installere frikjøling og også varme til eventuelt det fremtidige bassenget. Jeg forstår at installasjonskostnaden er høy med bergvarme, men at driftskostnadene er mye lavere.
Vi flyttet inn i en villa fra 72 på slutten av 2020, og gjorde flere renoveringer umiddelbart. Vårt hus er på ett plan på 114 kvm (4 rom og 2 bad) og hadde direkte el samt peis. Vi valgte å installere luft/luft i slutten av fjoråret, noe som har gitt oss et betydelig lavere strømforbruk etter det. Vi byttet også ut alle elementer umiddelbart, bør være mer effektive enn tidligere (men vi gjorde det for at de så bedre ut og vil ha mer enhetlig mot tidligere). Vårt tak er også i god stand, noe som gjør at vi venter med å bytte det. Eventuelt setter vi også opp solpaneler da.Gareth skrev:
Hei!
Besiktigelse viste ingen større problemer, det verste var egentlig taket som er i bra stand, men sannsynligvis fra byggetiden og dermed har det nådd sin tekniske levetid.
Vi har imidlertid noen ting vi ønsker å gjøre, og har det litt vanskelig med å bestemme i hvilken rekkefølge vi skal gjøre alt. Jeg forventer at det kommer til å ta noen år - både på grunn av kostnadene og for å utnytte rot/rut på beste måte.
- Bytte ut fjernvarme med bergvarme. Her vil jeg også ha mulighet til å installere frikjøling...
- Bytte tak samt installere solceller. Vi ønsker også å bytte farge på tredelene (huset er mexitegl med enkelte tredeler). Det vil ta litt tid å både bestemme samt sannsynligvis søke om byggetillatelse.
- Forbedre ventilasjonen. Det er selvtrekk nå og har radonmålinger rett over 200. Det finnes en radonsug som ikke har vært brukt regelmessig. Min tanke var å ta målinger oktober-april med radonsugen i gang - vet ikke om ftx er verdt å installere - eller om det er noe man kan gjøre i forbindelse med bergvarme?
Første etasje:
- Legge gulvvarme i første etasje. Akkurat nå er det vannbårne elementer, så de vil måtte fjernes. Det er et bad i første etasje som vi ønsker å avvente med å pusse opp, hvis det er mulig. Senere i fremtiden bytte til gulvvarme der når vi pusser opp hele badet.
- Pusse opp kjøkkenet - samtidig som gulvvarme? Hadde vært bra å gjøre om vannrør/avløp samtidig.
- Trekke om elektrisitet (akkurat nå er det ujordet, fra byggetiden) dette burde/kanskje kunne gjøres før gulvet? Det skal også bli noen ekstra uttak samt nettverkskabel som skal trekkes.
Øverste etasje:
- Pusse opp badet
- Kanskje også legge gulvvarme her? Ellers sørge for at rør til elementer er i god stand/eller bytte ut.
Det skal også bli tapetsering/maling gjennom hele huset, når annet arbeid er ferdig.
Min kones prioritet er å pusse opp kjøkkenet, jeg ønsker mest å gjøre alt i riktig rekkefølge for å unngå unødvendige kostnader eller at vi må gjøre om alt.
Kjelleren er i god stand - vi har tenkt på å drenere senere - kanskje i forbindelse med basseng om 5-10 år. Det var ingen forhøyede fuktmålinger i kjelleren
Takk på forhånd!
Vi kontaktet byggesaksavdelingen i kommunen for å endre farge på treet, men vi fikk bytte uten byggetillatelse siden fargen ikke er "bestemt" i detaljplanen (alle husene på gaten har forskjellige farger). Vinduene var byttet av tidligere eiere, og vi mangler ventiler i disse så det blir dessverre litt innestengt når man har tettet igjen mye av det naturlige selvtrekket, vårt hus må ha blitt relativt tett. Vi har imidlertid ikke sett på alternativ ventilasjon ennå, men lufter og holder innerdører åpne.
Vi trakk om all elektrisitet da den for det meste var utenpåliggende og skjult i taklister, samt da vi trengte flere nye uttak mm. Vi malte om tak, vegger og byttet gulv i alle rom. Vi byttet ut hele kjøkkenet og flyttet avløpsrørene litt. Vi renoverte et bad umiddelbart hvor vi installerte elektrisk gulvvarme, samt trakk nye vannrør. Det eneste vi har igjen innvending er en liten toalett som skal få en del av vaskerommet for å få inn en dusj, da bytter vi ut de siste vannrørene vi hadde igjen.
Hadde vi installert jord eller bergvarme hadde vi valgt gulvvarme i hele huset, men overordnet er vi fornøyd med de valgene vi tok. Vi ønsket hjemmet slik vi ønsket utseendemessig, og gjorde derfor det meste før innflytting. Vi tok heller risikoen med å få høyere driftskostnad og la pengene på kjøkken/baderomsrenovering istedenfor jord/bergvarme. Dog er det ikke enkelt å ordne det i etterkant nå om vi skulle ønske å ha vannbårent så det får man ha med seg
Alltid tak først, Utvilsomt.Gareth skrev:
Hei!
Vi har nettopp kjøpt en 70-tallsvilla på 190 kvm med 120 kvm kjeller.
Besiktigelse viste ingen større problemer, det verste var egentlig taket som er i god stand, men antakelig fra byggetiden og derfor har nådd sin tekniske levetid.
Vi har imidlertid noen ting vi ønsker å gjøre, og har litt vanskelig for å bestemme i hvilken rekkefølge vi skal gjøre alt. Jeg forventer at det vil ta noen år - både på grunn av kostnaden samt å utnytte rot/rut på best mulig måte.
Takk på forhånd!
Alt annet du vil gjøre er ødelagt med en taklekkasje.
Tak og ev drenering først (ser ut til å kunne vente så lenge dere ikke gjør tiltak utendørs), resten er økonomi og kosmetikk hvorav oppvarmingen er prioritert. Uklart dog hvor mye dere sparer på byttet fra fjv, men hvis det er begrunnet skulle jeg prioritere det. Jo tidligere du gjør investeringen desto raskere avkastning. Særlig siden komponenter og strømpriser antakelig bare går én vei.
Klikk her for å svare