Absolutt.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Spørsmålet er litt OT, men hvordan kommer det seg at man lager limtre 42, 56, 90, 115, 140 mm, når standardmål på lekter er 45, 70, 95, 120, 145 osv?

For oss enkle forbrukere hadde det jo vært fantastisk om tingene hadde vært i samsvar med hverandre fra starten?

Jeg kan ikke den fullstendige forklaringen, men visse biter. De mindre limtretykkelsene, 42, 56 osv oppstår gjennom klyving av 90, 115, 140 og 165 mm tykke bjelker. Limtre produseres aldri smalere enn 90 mm. Målet 90 oppstod antagelig som en rensaging + høvling av 100 mm, dvs 4 tommer, brede lameller, men jeg er ikke helt sikker på det. Forskjellen mellom 90, 115 osv er 25 mm dvs 1 tomme. Det vanlige trevirkets mål er også resultatet av sag- og høvlingsmarginer, når man har utgått fra tommebasert rå saget virke. Frem til et stykke inn på 1970-tallet ble trevirkedimensjoner (unntatt lengden) alltid angitt i tommemål.

• Liker
Björn Melander
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja. Med disse eksemplene som @Workingclasshero har gitt blir stålet sikkert dobbelt så dyrt, litt avhengig av hvilke mål man velger på limtreet. En så smal og høy limtredrager som mulig blir alltid kostnadseffektiv. Kostnaden for limtre er som regel proporsjonal mot dets volum. Prisen på stål går etter vekten.
Er ikke vekten også proporsjonal mot volumet;)
Kjempebra jobbet å få til en løsning i tre, det kommer til å bli mye enklere å gjennomføre(y)

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Jo, Bosse, visst er vekten også en funksjon av volumet. I min ambisjon om å uttrykke meg enkelt ble det kanskje altfor enkelt. Det jeg mente er at når det gjelder stål er man jo bundet til visse profiltyper, IPE, HEA osv, og kan bare spille med høyden som gir forandrede egenskaper. Med limtre kan en dimensjon, f.eks. 90x315, byttes ut med 140x270, med i stort sett de samme egenskapene. Der finnes en mulighet til å jobbe med høyde og bredde.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
D
Hva tror dere om kertobalk? Jeg mener om jeg uansett skal kle den inn

PS

Har etablert kontakt med flere leverandører av skyvedører. Lener mot 2x3000mm

Nå har du ganske godt med plass så en IPE eller HEA får plass, ellers når man har mindre rom så finnes HEB men også den ofte glemte HEM som jeg har brukt noen ganger.
Personlig hadde jeg nok sett etter kerto bjelker (finerbjelke) istedenfor som kan oppnås i ønsket dimensjon.

D
Fixarpelle, vi har vendt ut og inn på oss selv for å slippe stplbalkar. Etter mye blod, svette og tårer har vi kommet fram til at 90x315mm limtre med midtstolpe blir perfekt.

I går fikk jeg for meg å sjekke limtre vs kerto og fant ut at kerto (fanerbalk) er noe bedre, fremfor alt når det gjelder vekt for sammenlignbar limtrebalk.

Jeg ville absolutt valgt limtre foran Kerto i dette tilfellet siden du trenger å kunne feste rammer for vinduene (sidepanelene som karmen skal sitte i) i bjelkenes side. Limtre blir enklere og mer håndterbart.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
D
Problem!

så står det på produsenten av skyvedørens nettside:

Plassering i vegg
En forutsetning for at konstruksjonen skal oppfylle kravene til god energibesparelse og komfort er at skyvedøren plasseres i veggens varme del. Dette innebærer en plassering så langt inn i veggen som mulig, noe som gir mange fordeler.

Det gir gode forutsetninger for god innfesting og en velfungerende fuge. Risikoen for kondens reduseres gjennom en høyere overflatetemperatur. Fugen mellom karmprofil og vegg skal utføres som totrinnstetning. Dette innebærer en ytre regnkappe med bakliggende luftekanal, dytting med mineralull og en innvendig fuge som diffusjonstetning.

Jeg hadde jo tenkt å plassere bjelken og stolpen innenfor glassystemet, altså ville systemet havnet på den kalde siden av veggen.

Skal jeg sette den i henhold til produsentens anbefalinger, så innebærer jo det

Utenfra:

Isolasjon 10 cm
Limtre 9 cm
karm 12,5 cm

Jeg hadde tenkt:

isolasjon (øverst) og karm (under) 12,5 cm
Limtre 9 cm

hmm! kommentarer?

Oppriktig sagt synes jeg det er litt lek med ord. Skyvedørspartiet er jo 2x6 meter, så mye mer vegg finnes det ikke. Det virker å være en mer generell tekst. Men det går naturligvis like bra å plassere skyvedørene innenfor limtrebjelken. I så fall synes jeg at limtrebjelken først og fremst skal isoleres på innsiden. I ditt tilfelle, med det store takutstikket som finnes over hele fasaden, er jo skyvedørene uansett veldig beskyttet. Trolig bruker du arealet mer effektivt om skyvedørene ligger utenfor limtrebjelken. Jeg tror ikke det har noen større betydning fra noe annet synspunkt.

D
Justus = klippe

Følte det slik også.....men ville dobbeltsjekke

D
Har nå kommet videre og skal snart søke byggetillatelse. Det er ikke proporsjonalt av kommunen å kreve et situasjonskart for 1 000 kr for å gjøre en byggesøknad. Særlig, som i dette tilfellet, når søknaden gjelder en avbeksling.

Jeg er helt enig! Jeg stilte spørsmål ved dette da jeg skulle lage et par nye åpninger hjemme, og da trengte jeg ikke å legge ved dette i søknaden. Om det var riktig eller ikke vet jeg ikke. Men det kan jo alltid være verdt et forsøk:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.