Da har du ikke sett moderne takkonstruksjoner i limtre. Det går utmerket å sette en gipsplate direkte på limtre, men det trengs ikke fra et brannsynspunkt. I mine øyne er rent tre pent. Gips er et kjedelig materiale som må males eller tapetseres. Men det er en smakssak.

D
Jeg kan være enig med deg generelt, treverk er fint men denne bjelken kommer til å bli for fremtredende i konstruksjonen....kan selvfølgelig male den hvit....men men

Hvordan fester jeg stolpen i bjelken?

Googlet litt og kommet frem til at en spikerplate på 8x30 cm på hver side av midtstolpen kunne fungere men det forutsetter jo at bjelken og stolpene deretter blir kledd inn ellers vet jeg ikke hvordan man gjør det?

D
Hvordan bygger jeg videre en vegg der jeg har satt inn en 90mm limtrebjelke. Regelmålet nærmest er jo 95mm.

Legger en board på 4,8mm?

Om man snur på steken og begynner med å legge inn verdien for maksimal nedbøying med maksimal høyde på en limtrebjelke. Hvor stor blir da åpningen?

Blir det skyvedører som kan skyves helt til både høyre og venstre, dvs alle skyvedører på samme sted, da vil man jo ikke ha en bjelke midt i åpningen.

Om man tar en lengre limtrebjelke og kobler den videre inn i fasaden blir vel nedbøyingen mindre enn om man tar kortest mulig limtrebjelke?

A
Etter å ha fulgt denne tråden en stund, så innser jeg at det kuber EKSAKT min problemstilling! Jeg har fått alle mine svar, uten å stille noen spørsmål, takk så mye!

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
Mal heller balken direkte enn å gå omveien via gips. Spikerplater skal aldri være synlige! I synlige situasjoner bruker man grovere smiing. Se vedstående bilde.
Svartmalt bjelke med synlig spikplate, hvitt hus og snødekket bakgrunn i bakgrunnen.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om man tar en lenger limtrebjelke og kobler den videre inn i fasaden blir vel nedbøyningen mindre enn om man tar kortest mulige limtrebjelke?
Nei, ved samme last per meter og samme limtretverrsnitt øker nedbøyningen med spennvidden.

Hvordan man enn organiserer skyvedørsvegger finnes det alltid punkter der pilarer ikke er i veien.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nei, ved samme last per meter og samme limtresnitt øker nedbøyningen med spennvidden.

Hvordan man enn organiserer skyvedørsvegger, er det alltid punkter der søyler ikke er i veien.
Jeg skal forklare meg bedre:
Hvis man med en 6 meters åpning tar en bjelke som er 7.20 eller 8.40 og forbinder den med stenderne i veggen ved siden av, blir det andre verdier.
Bedre eller verre avhenger selvfølgelig av innfestingen.
Men jeg tror du forstår bedre hva jeg mener nå.

J justusandersson skrev:
Uansett hvordan man organiserer skyvedørsvegger er det alltid punkter der stolper ikke er i veien.
Ja og nei, om det er fire dører og fire spor slik at alle dører kan skyves til høyre respektive venstre, vil en stolpe være i veien et sted.
Selv med 2 spor vil fire dører ha en eller to stolper i veien.
Gitt at man har 2 spor og to stolper og man alltid åpner på midten, har du helt rett, noe man jo ofte gjør :-)

D
Altså, søylene trenger jo ikke "ødelegge" sporene. Jeg tenker å legge min søyle og bjelke 1-2 cm innover i rommet. Skyvepartiet går altså utenfor den bærende bjelken.

D
Justus, sier ingenting gips.....

Jeg kommer sikkert til å endre meg om noen dager men hittil holder jeg fast ved at synlig limtre ikke passer til et 60-tallshus!!

MEN som sagt Justus pleier både å ha og få rett til slutt :)

Jeg forstår hva @Workingclasshero mener. Hva skjer hvis bjelken gjøres så lang at den kan betraktes som fast innspent? Jo, da reduseres nedbøyningen til en femtedel hvis alle andre variabler er uendret. Men prisen er et ganske stort materialsløseri. Den klart beste måten å spare materiale på er å sette en søyle på midten. Nedbøyningen øker med en faktor 16 ved dobbel spennvidde. Om bjelken i tillegg ligger hel på hele strekningen (= kontinuerlig bjelke) over stolpen, oppstår også andre krefter som motvirker nedbøyning.

J justusandersson skrev:
Jeg forstår hva @Workingclasshero mener. Hva skjer om bjelken gjøres så lang at den kan betraktes som fast innspent? Jo, da reduseres nedbøyningen til en femtedel om alle andre variabler er uendret. Men prisen er et ganske stort materialsløseri. Den suverent beste måten å spare materiale på er å sette en søyle på midten. Nedbøyningen øker med en faktor 16 ved doblet spennvidde. Om bjelken dessuten ligger hel over hele strekningen (= kontinuerlig bjelke) over søylen, oppstår også andre krefter som motvirker nedbøyning.
Kan det fortsatt være billigere å gjøre så, enn å legge til en stålbjelke?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan det fortsatt være billigere å gjøre slik, enn å legge inn en stålbjelke?
Ja. Med disse eksemplene som @Workingclasshero har gitt, blir stålet sikkert dobbelt så dyrt, litt avhengig av hvilke mål man velger på limtreet. En så smal og høy limtrebjelke som mulig blir alltid kostnadseffektiv. Kostnaden for limtre er som regel proporsjonal med volumet. Prisen på stål går etter vekten.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Mitt spørsmål om det på limtrebjelken (90mm) går/kan legge en board på 4,8 mm for å komme opp i standardregelens mål på 95mm?

Hvordan gjør man ellers hvis man skal fortsette veggen i lengderetningen etter limtrefjølen. Limtreet har jo ikke samme mål som en standardregel.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.