Hei, har nettopp kjøpt hus (70-talls hus) og nå er det på tide å begynne å få opp både det ene og det andre på veggene! At det er noe annet enn betong i veggene er for meg en ny opplevelse!

Trodde det var gipsskiver i men når jeg pirket litt i et eksisterende hull kom det ut noe sponlignende. Tok på meg silkehansker og bladde i byggningsplanene. Kunne der lese ut at det er "porøse plater" i de fleste rom og gipsskiver kun i noen rom.

Vet noen hva dette kan være for plater? Leste litt på nettet om ulike plater og ulike hardheter men er usikker på hva det er.

Er dette noe man skrur direkte i eller bør man plugge først? Forrige eier ser ut til å ha brukt skruer uten plugger for gardinstangfester. Tykkelsen på platen (platene?) ser ut til å være minst 25 mm. Tyder dette på doble plater? Hvor tykt kan det maksimalt være før man kommer gjennom platen (platene?)?

For å henge tyngre ting, som flat-tv, er det ekspander som er passende? Eller skal man bruke tox-trika plugg eller en annen plugg? Eller skru direkte i platen? Finne en stender og skru lange skruer i den er vel selvfølgelig å anbefale for noen skruer?

Anbefaler metallexpander i porøse plater. bruk riktig lengde på expanderen bare.

Lete etter reglene ville jeg gjøre for en flat-tv f.eks.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.