Jeg holder på å bygge vedboden min. (Litt sent påtenkt....) Gulvet er 145x45 bjelker med en spennvidde på 1,5 meter. Avstanden mellom hver gulvbjelke er 60 cm. Bjelkene henger i bjelkesko som er skrudd med to franske treskruer til hver bjelkesko. Det er hull for å bruke fire skruer. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: trenger man fire skruer eller kan man regne med at to skruer holder vekten av et vedlager som for øvrig er ganske tungt. Jeg har absolutt ingen lyst til å bygge om et kollapset gulv igjen.

Hva skruer du de franske i?
Normalt sett så foreskriver produsentene av bjelkeskoene at alle hullene skal fylles med ankernagler for at angitte laster skal garanteres.

corre skrev:
Hva skrur du de franske i?
Normalt sett så foreskriver produsentene av bjelkeskoene at alle hullene skal fylles med ankerspiker for at angitte laster skal garanteres.
Bjelkeskoene skal sitte i en bunnramme også laget av 145x45.
Hva er angitte laster?
Det er fire hull for skruer og 8 hull for spiker. Mener du at alle må brukes? Høres litt overkill ut i denne sammenhengen?

http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balkskor-och-platband/balksko-p235137

Ah, med riktig grovhet og skruelengde så vil det holde utmerket. Trolig er det mer risiko for at skruen dras ut enn at den skjærer av. Grunnen til at man foreskriver alle hullene er for å oppfylle deres styrkeberegninger, som antagelig bygger på maksbelastning. Gunnebo har for eksempel bare to skruehull totalt, og 14 spikerhull totalt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.