Situasjonen er som sådan, at jeg har reparert svillen på enkelte steder. Den er merkelig synes jeg - på enkelte steder helt gjennområtten og ekstremt insektangrepet, og så bare noen meter unna helt frisk. Det er forhylningspapp mellom svill og grunnmur.

På sørlige kortsiden heller terrenget litt mot huset, og det er skikkelig fuktig på bakken i krypkjelleren. Det er nært til fjell hele veien. Det er en innglasset terrasse utenfor på den siden. En gang, trolig på 70-tallet men kanskje senere, har man byttet en del av svillen mot trykkimpregnert treverk, ca 2 meter. Dette er jo som man forstår fullstendig tabu i dag. (Øvrige sviller er ubehandlet treverk).

Men. Det trykkimpregnerte treverket er helt friskt. Og er den eneste delen som hviler på ekte, tykk svillepapp istedenfor tynn liten forhylningspapp. Jeg kan se siden og litt av snittflaten på det, ser helt upåvirket ut. Lukter ikke noe spesielt. Krypkjelleren luktet bare krypkjeller (jordkjellerlukt, med en touch av råtnende treverk) da jeg kjøpte stedet. Stått uoppvarmet noen måneder.

Det har regnet som bare det de siste dagene (velkommen til Borås) og jorden i krypkjelleren har to mørke striper gjennom seg fra gavl til gavl, antar at det går som to små daler i fjellet. Ett av stedene er rett under denne trykkimpregnerte svillen. Målte fuktighetsnivå både i den impregnerte biten og omliggende svill, fikk 14-15% i den impregnerte og 14-17% i øvrige. Skal ellers plastre og isolere grunnen i krypkjelleren etter at jeg har ryddet ut rot og gravd bort så mye jord jeg orker, i løpet av de nærmeste årene drenere på utsiden.

Hva sier byggahus, rive ut og bytte eller la det sitte? Kan innrømme at det heller mot å la det sitte; det luktet ikke og har ligget der minst 10 år, og på grunn av hvordan grunnmur og bjelkelag ligger er det en riktig pest og plage å bytte deler av svillen.

Erfaringene sier at du skal fjerne det trykkimpregnerte treverket. Selv om du plastlegger og isolerer bakken i grunnen, vil Rf være på nivåer over 75% (kritisk tilstand) deler av året. Det betyr at problemene kan komme i fremtiden, selv om de ikke finnes der nå.

S Slitvarg skrev:
Erfaringene sier at du skal fjerne det trykkimpregnerte virket. =.
Æh, det var jo akkurat hva jeg ikke ville høre :p

Om det trykte er nyere enn fra -78 så er det ikke impregnert med xxx som gjør at det lukter illeluktende om det blir vått over lang tid.

14-15% er vel helt ok for en syll.

Samt ekte tykk syllpapp som isolerer fra fukt i muren. + markisolering som vil redusere fuktigheten i grunnen.

Jeg hadde latt det være. Det er ingen grunn til å male fanden på veggen.

Er jo ikke verre enn å gjøre jobben om det en gang i fremtiden skulle vise seg at det begynner å lukte.

• Liker
torparavgrund og 1 annen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om det trykte er nyere enn fra -78 så er det ikke impregnert med xxx som gjør at det lukter skunk om det blir vått over tid.

14-15% er vel helt ok for en syll.

Samt riktig tykk syllpapp som isolerer fra fukt i muren. + markisolering noe som vil redusere fuktigheten i grunnen.

Jeg hadde latt den være. Det finnes ingen grunn til å male fanden på veggen.

Er jo ikke verre enn å gjøre jobben om det noen gang i fremtiden skulle vise seg at den begynner å lukte.
Ja. Jeg lot det sitte, det ser ut til å være den nye typen som er mer blekgrønn og jevn i fargen, ikke som det gamle trykte virket som så nesten mer malt ut og i retning turkise farger. Alt sitter samlet på ett og samme sted, som er kortsiden som dekkes av et innglasset uterom. I det uterommet må syllene uansett byttes etter hvert, så skulle det være noe kan jeg bytte disse trykte bitene utenfra, noe jeg tror er utrolig mye lettere enn innenfra.

Akkurat! Litt forhåndsplanlegging /en beredskapsplan (worst case scenario). :)

Høres ut som du har en god plan for grunnlaget. La det være til det oppstår et problem

Bare fordi det er en risiko, er det ikke noe problem. Bare å krysse fingrene (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.