Hei,
Jeg skal begynne fra begynnelsen med historien om vårt nye bad.
Det var tenkt som en enkel renovering (med litt ekstra arbeid som alltid), med bare en sluk som skal flyttes 1m for å kunne få en dusjhjørne, og så på med nye matter og veggkledning, samt litt spotter og enklere saker. Vi rev bort den gamle matten, og da jeg deretter tok opp et hull i gulvet for å kunne trekke avløpet så oppdaget jeg dette som ligger med cc60:

Ødelagt gulv med synlige metallskinner under, sannsynligvis i et baderom under renovering. Hull og treverkfragmenter er synlige rundt åpningen.

Så etter litt undersøkelser og banning om hvordan dette kan holde oppe hele mitt gulv på badet (og hele etasjen) så begynte jeg å planlegge å lekte opp et helt nytt gulv og rive ut dette. Men da jeg fortsatte å rive bort gulvsponten så så jeg at disse metallskinnene fortsetter langt inn til midten av huset, der en betongvegg går, (med en trebjelke på toppen). Så det betyr at jeg også hadde trengt å rive gulvet i gangen for å kunne komme til og feste opp de nye gulvlektene. KULT! :o

Isolasjonsmateriale og metallstendere sett fra innsiden av et gulv under renovering av et baderom.

Nå står jeg i valget og kvalet om jeg skal droppe å lekte opp et helt nytt gulv og bare trekke avløpet ned i kjelleren i stedet, samt beholde denne fantastiske konstruksjonen, og da også smelle på nytt spongulv på badet for å lappe det jeg har saget opp. Kan man gjøre det? :rolleyes:

Problemet som jeg ser det er hvordan jeg i så fall får festet sluket på en korrekt måte når jeg ikke kan feste det i noe, feste sluket i metallet kanskje? :thumbdown:

Mvh Johan

Sist redigert:
Det ser unektelig ut som noe spesielt men hva er det rett under disse plåtreglene eller hva det nå er, står de på gulvet i etasjen under. Går det ikke å feste regler i plåten for å bygge en ramme til brønnen og hvordan går vann og avløp. Hva er det for et hus, hjemmelaget eller kataloghus.

Det ser unektelig veldig rart ut. OM platen hadde sittet i noen svak regel i over- og underkant, så hadde jeg ikke blitt så overrasket. Men disse ser jo ikke ut til å være forankret i sidelengs overhodet.

Rett under disse plåtreglar er kjellertaket. (spon også det). Innfestet likt som gulvet på bildene.
Ja man kan kanskje feste reglar i plåten, det var en bra idé.
Vann og avløp kan jeg løse, disse plåtreglar går i riktig retning så vann opp i badet kan jeg få.
Avløpet tenker jeg bare å gå rett ned med i kjelleren ved siden av kjellerveggen da det er et bad under dette badet der jeg kan gå ned i kjellergulvet og pigge til en brønn der. (kjellerbadet skal også renoveres etter dette.)
Det er et kataloghus, merke husker jeg ikke akkurat nå, bygd -80.

Mvh Johan

Løft unna isolasjonen litt og ta et bilde, platene kan jo umulig være en bærende konstruksjon på egen hånd. Må jo hvile på noe som du kan feste nye bjelker i.

Edit: Såg ikke OPs nye innlegg. Kanskje er en sandwichkonstruksjon hele gulvet, der sponplatene blir viktige for holdbarheten?

Sist redigert:
bilde av den gamle rørgjennomføringen med vann opp til badet, bare spon til tak i kjelleren -> metallregel -> spongulv på badet oppe.

Gammel rørgjennomføring med isolasjon og sponplate i en kjeller, hånd som holder materialet. Rørhullene vises tydelig.

Ja, det føles som om sponplatene gjør hele jobben her. Men hva tror dere om å smelle opp et nytt lag med 22mm gulvspon oppå alt dette?

Men hvordan sitter platen fast i platene?

Det ser jo ut som en sandwichkonstruksjon, i så fall burde det være veldig viktig at platene sitter sammen med platen.

Skivene sitter som du sier bare slått inn i platen.

Har som sagt bare tatt opp små hull, så å legge ny gulvplate oppå burde jo holde alt sammen bra.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.