Mer spørsmål.

Er asfaboard virkelig nødvendig i et garasjebygg? Jeg vil bygge noe solide og bra men må veie litt for og imot med alt samt lære meg hvorfor det bygges på en bestemt måte :)
Hvis jeg velger asfaboard skal jeg tette skjøtene på noen måte også?

Virker som mange bare bruker vindsperre. Hva er det for egenskaper og fordeler asfaboarden gir?
Den koster jo en del også så jeg prøver å evaluere om det er motiverende.

Mikael_L
Du kan velge litt hva du vil, vindpapp, asfaboard, utegips vindduk ...

Jeg satte vindduk på boden og huset (veldig raskt og smidig) og asfaboard på garasjen. Garasjen stod med asfaboard og lekter en vinter, så det føltes nesten som vegger. Jeg hadde en del verktøy der inne også. Jeg har ikke gjort noe med skjøtene mellom asfaboard-platene, men alle skjøter er på stender og så har jeg jo festet dem ganske tett, minst hver 10. cm.

Jeg foreslår asfaboard eller utegips for deg fordi det blir de facto innsiden av carporten din. Vindduk blir lettere skadet for ikke å snakke om gammel vindpapp. Vindduk er ikke så pent som synlig innside heller, da er asfa eller gips betydelig penere.

Ola78
Suhagg skrev:
Takk. Antar at prisen stiger en del sammenlignet med plast.
Du har tilfeldigvis ikke noe tall på hvordan dette ligger i pris?
Dessverre har jeg ingen pris på det, jeg har ikke brukt det selv men bare lest om noen som har brukt det. Ta og ring til din byggevarehandel og sjekk med dem om de kan bestille det inn eller har det i sitt sortiment. Da burde de også kunne gi en pris, men jeg tror nok at den er dyrere, men som sagt jeg er ikke sikker.

Mikael_L skrev:
Du kan velge litt hva du vil, vindpapp, asfaboard, utegips vindvoks ...

Jeg satte vindvoks på boden og huset (veldig raskt og smidig) og asfaboard på garasjen.
Garasjen stod med asfaboard og spikerlekter en vinter, så det føltes nesten som vegger. Jeg hadde en del verktøy der inne også.
Jeg har ikke gjort noe med skjøtene mellom asfaboard-platene, men alle skjøtene er på regel og så har jeg jo klamret ganske tett, minst hver 10. cm.

Jeg foreslår asfaboard eller utegips for deg fordi det blir de facto innsiden på carporten din.
Vindvoks blir lettere skadet for å nevne gammel vindpapp.
Vindvoks er heller ikke så pent som synlig innside, da er asfa eller gips betydelig penere.
Takk. Tar asfaboard i anbudet. Gjorde en rask beregning og det er jo maks 8papp eller så for det jeg trenger, så det er ikke store penger på et bygg av denne størrelsen. Gir også en penere innside i carporten som du sier.

Ola78 skrev:
Dessverre har jeg ingen pris på det, jeg har ikke brukt det selv men bare lest om folk som har brukt det. Ta og ring din byggevarehandel og sjekk med dem om de kan bestille det eller har det i sitt sortiment. Da burde de også kunne gi en pris, men visst jeg tror nok det er dyrere men som sagt jeg er ikke sikker.
Skal sjekke litt på det senere. Men jeg er ikke så begeistret for å være først med "ny teknologi". Har man bygd med plast i 25 år og det har fungert bra, så kjører jeg på det.

Ola78
Helt ny er vel ikke teknologien, første gang jeg hørte om det var for omtrent 5 år siden. Jeg har dog ikke funnet ut hvor godt det fungerer.

Nå begynner man å kikke på dyrere materialer på taket også :)
Tenkta meg oljebestandig board og takpanner, men råspontluker var jo virkelig prisverdig.

(22*540*3600) 125:-/st ekskl mva.

Jo flere man prater med jo flere meninger :)

Snekkeren sier
Asfaboard hva er det for gammel snekker som anbefaler det? :)

Utegips i så fall sier han men det er ikke hva han anbefaler uten kjør på vindsperre sier han.

Vi får se hvor det ender. :)

Mikael_L
Vindvav er jo også bra.
Raskt, smidig og billig. Trolig best ytelse, dvs. beste kvot vindtetthet/diffusjonsåpenhet.

Men så har du vindvav synlig på innsiden av carporten, noe som ikke er veldig dårlig på noen måte, men hadde det vært asfaboardskivor eller utgipsskivor i stedet så heves det visuelle inntrykket av carportdelen en del.

Utegjipsen er jo relativt tung å jobbe med, men den har jo en del store fordeler, den største er den avstiving av stommen du får. Også utegjips gir deg en relativt attraktiv innside i carportdelen.

Jeg kan ikke utpeke noe av alternativene som det absolutt beste, som sopar banan med de andre.
For og ulempene er vel i omtrent samme størrelsesorden.
Det er bare gammel hederlig tjæret vindpapp som jeg synes ikke kvalifiserer i det hele tatt, da har vindvaven alle pappens fordeler og noen til.

Går jo å ha vindvev innenfor garasjen og asfaboard eller utegips i carportdelen ellers...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.