12.581 lest ·
23 svar
13k lest
23 svar
Oppbygging yttervegg? Garasje
Side 1 av 2
Til garasjen min hadde jeg tenkt slik, er jeg på rett vei eller mangler det noe?
Lokklekt 22x45, panel 22x145, papp, regel 45x45, isolering, regel 170, isolering, vindsperre, osb, gips
Prøvd å finne en bil eller konstruksjonstegning på akkurat denne typen vegg, men ikke funnet noen som har sett noe lignende?
Denne var virkelig bra for å se hvordan veggen kan se ut
http://www.moelven.com/se/Inspiration/Fasadguiden/
Lokklekt 22x45, panel 22x145, papp, regel 45x45, isolering, regel 170, isolering, vindsperre, osb, gips
Prøvd å finne en bil eller konstruksjonstegning på akkurat denne typen vegg, men ikke funnet noen som har sett noe lignende?
Denne var virkelig bra for å se hvordan veggen kan se ut
http://www.moelven.com/se/Inspiration/Fasadguiden/
Stemmer, isolert plate og gulvvarme, kommer ikke til å mure opp med leca da grunnen kommer til å ligge høyt og fint, og jeg kommer aldri til å ha garasjen som vaskehall, så jeg syntes det virker unødvendig å mure opp leca nå til slutt.Mikael_L skrev:
Jeg er ingen snekker, så du må forklare nærmere hvor den skal være og hvilken dim.
Sett gjerne inn den her.
Ytterligere et spørsmål. Jeg forbereder også den delen som blir carport med gulvvarme, i tilfelle jeg en gang skulle ønske å gjøre i stand denne til varm del også.
Altså vil jeg gjøre samme opplegg på yttervegg slik at jeg senere innenfra kan etter hvert isolere, regel og gjøre klart.
Uisolert yttervegg i carportdelen
Lekt 22x45, panel 22x145, spiklekt 28x70, masonittbit, papp, regel 45x45, isolasjon,
Men jeg kan jo ikke la åpen isolasjon være her, så hva kan jeg avslutte med for å få en litt penere innervegg i min carport som kanskje alltid vil være uoppvarmet carport (med mindre jeg vinner i Lotto)
Slik?

Sist redigert:
Du tenker altså på å panele carporten, det er det du mener med "Men jeg kan jo ikke la åpen isolering her så hva kan jeg avslutte med så jeg får litt penere innervegg i min carport som kanskje alltid vil være uoppvarmet carport (om jeg ikke vinner i lotto)"?
Ikke så lett å følge med når jeg har alt klart i mitt eget hode bare.Mikael_L skrev:
Akkurat. Denne delen ute til høyre på 7x8,5m vil være carport.
Forsiden blir en eneste stor åpning uten port, men siden og baksiden blir panel og konstruksjon akkurat som resten av bygningen. Skulle jeg ønske å lukke denne delen og gjøre den oppvarmet, skal det kunne gjøres.
En liten plantegning.
Til venstre blir det en stor port ca. 5m b x 3m h. Til høyre blir det en stor åpning inn til carport. Litt over 6,5m åpning.

28x70 spikrekke har jeg nå skjønt er helt overdrevet i mitt tilfelle.
Det eneste jeg trenger er litt luft mellom panelen og min 45x45 regel som jeg kommer til å feste panelen til.
Altså enten kløyve noe selv eller kjøpe noe ferdig tynt. Hva kunne noe ferdig være?
10mm x 20mm eller noe, hva blir det i standard dim?
Det eneste jeg trenger er litt luft mellom panelen og min 45x45 regel som jeg kommer til å feste panelen til.
Altså enten kløyve noe selv eller kjøpe noe ferdig tynt. Hva kunne noe ferdig være?
10mm x 20mm eller noe, hva blir det i standard dim?
Jeg ville bygge veggene slik:
Panel
Spikerlekter 28*70
Asfaboard
Stående stendere 45x145 (eller ev 45x170) isolert i garasjen uisolert i carporten.
I garasjedelen damptett plast
I garasjedelen liggende stender 45x45 med isolasjon.
Elektrisiteten legges her før veggene lukkes
Til slutt OSB + gips
Panel
Spikerlekter 28*70
Asfaboard
Stående stendere 45x145 (eller ev 45x170) isolert i garasjen uisolert i carporten.
I garasjedelen damptett plast
I garasjedelen liggende stender 45x45 med isolasjon.
Elektrisiteten legges her før veggene lukkes
Til slutt OSB + gips
Om du kryssreglerer med 45x45 på utsiden av stenderne kan du bruke på bærelekt 45x25 (50x25) pleier å være billig dårlig virke.Suhagg skrev:28x70 spikerlekter har jeg nå forstått er helt overdrevet i mitt tilfelle.
Det eneste jeg trenger er jo litt luft mellom panelet og min 45x45 regel som jeg kommer til å feste panelet i.
Altså enten kløyve noe selv eller kjøpe noe svakt ferdig. Hva kunne noe ferdig være?
10mm x 20mm eller noe hva blir det i standard dim?
Da legger du denne lekten rett på den liggende 45x45 så har du likevel godt nok for å spikre i.
Men jeg ville som sagt kryssreglet på innsiden for å lettere få på plass elektrisiteten bra.
Og så hatt 28x70 som spikerlekt.
Dessuten spikret med spikerpistol og 50-60mm spiker, lokkene med 75mm spiker.
Tusen takk!Mikael_L skrev:
Skal sjekke med snekkeren som skal hjelpe meg med reisverket hva han anbefaler.
Elektrisiteten på innsiden blir jo betydelig enklere på denne måten i stedet for å måtte bore gjennom en masse i reisverket på 170.
Ja det beste er at man nesten ikke trenger å bore i det hele tatt.Suhagg skrev:
Vannrett trekking av rør er bare langs med de kryssavstivede 45x45 og loddrett presser man inn mellom plasten og 45x45-ene.
Asfaboard synes jeg du kan bruke, for det gir carport-delen litt mer innbydende følelse enn å se baksiden av ytterpanelet, samt at den tåler litt slitasje og uhell bedre enn papp eller vindtett.
Kjøp en stiftpistol for lange smalryggede (5,7 mm 6mm, eller hva de nå er) klammer. Skyt fast asfaboarden med ca 30 mm lange i cc 10 cm. Går kjempefort og det er kjempbillig med klammer.
Jeg spikret først opp min asfaboard med pappspiker, cc ca 40-50 cm, så gikk jeg over med en masse klammer raskt etterpå.
Asfaboarden gir dessuten carport-delen en liten smule side-stabilitet, men jeg synes ikke det er nok med kun den. Så ikke glem minst en skråavstivning i hver vegg i carporten, funker bra med 28x70 som du spikrer i hver stender som den passerer.
Takk.Mikael_L skrev:
Sier snekkeren min det samme som deg, er dette offisielt fasiten på en prisverdig og god garasjevegg.
5 - 10 mm stående luftingslist spikret mot konstruksjonen, er det noe å bry seg om eller er det overkill? For at spiklekten ikke skal tette for godt, så å si, mot asfaboarden antar jeg.
Så for å oppsummere og se at jeg er med på i hvilken rekkefølge alt kommer.
Lockpanel, Panel, Spiklekter 28*70, Asfaboard (1200x2740x12), Stående 45x170, isolasjon, diff-tett plast, liggende 45x45, isolasjon, el-trekking, OSB, gips.
Dumt spørsmål, men hvis det kommer inn fukt i isolasjonen mellom asfaboard plasten, så kommer den vel ikke ut? Men den skal kanskje ikke komme inn heller, så det er et ikke-problem :x
Sist redigert:
Den diffunderer ut gjennom asfaboarden.Suhagg skrev:
Når det gjelder plast i veggen så finnes det et generelt råd om å ikke bruke plast i uoppvarmede bygninger.
Så akkurat den biten kan sikkert diskuteres en del dersom du ikke har tenkt å varme opp garasjen.
Men du har nevnt gulvvarme, så jeg skrev plast.
Selv har jeg bygget en kald garasje med plast, så modig er jeg.
Et alternativ i stedet for plast i veggene kan være å sette en såkalt dampbrems, denne tilpasser seg etter hvordan omgivelsens relative luftfuktighet. Her kan du lese mer om disse, først Isovers variant http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Produktblad%20Vario.pdf, og her er Rockwools variant http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/rocktaet-klimatmembran
Takk. Antar at prisen skyter i været en hel del sammenlignet med plast.Ola78 skrev:
Du tilfeldigvis har noen tall på hvordan dette ligger i pris?