Hei! Har søkt rundt litt men ikke funnet helt riktig om treverk som slår seg, ved lagring innendørs.

Skal legge opp gulv på betonggulv. 45x95-regler 4,5 m SCA kjøpt på Byggmax for en uke siden og skal brukes om ca en uke. Oppbevarer dem liggende på gulvet på noen IKEA-poser og papp. Rommet er en kjeller, ca 18 grader varmt, ca 55-60% RH nå om sommeren avhengig av været ute. Alltid mørkt og kjølig, ingen direkte sol inn i rommet. Regelen ligger i rommet der de skal brukes.

Ble litt bekymret når jeg begynte å lese om treverk som slår seg, kan ikke mye om det. Finnes det noen risiko for det her?

Stablet trelast i en kjeller, liggende på gulvet med papp og plastkasser under, omgitt av en stige og byggeutstyr.

Joda, det finnes en risiko. Best er å oppbevare treverket stående og sammenbundet hardt med buntbånd. I andre rekke liggende og fortsatt hardt buntet.

Takk! Hmm, da er det spørsmålet om jeg skal legge opp gulvet først og legge gulv på det og male vegger og tak senere. Hva tror du om det?

Så lenge du ikke har tenkt å legge et massivt tregulv, føles det mer fornuftig å legge opp bjelker og legge gulvspon først. Da slipper du å bekymre deg.

Jeg har tenkt å legge et massivt tregulv :(

Bunter du det med et par, tre spennbånd så burde det klare seg ganske bra. Jeg antar at du uansett skal skru det i betonggulvet, så da gjør det jo ingenting om en eller annen regel er et par centimeter skjev.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.