Jeg har et 1,5-plans hus bygget på midten av 70-tallet. Huset har en bredde på nesten 10 meter og i andre etasje er veggene relativt langt inn i huset, ca. 2,5 m fra takfoten. Så den innvendige bredden i andre etasje er bare ca. 5 m (10m-2*2,5m).
Jeg skulle gjerne flytte ut veggene slik at vi får større areal i andre etasje (i det minste for et av rommene - vil dele av et soverom som i dag strekker seg fra vegg til vegg). Dette vil selvfølgelig innebære at takhøyden blir lavere jo lenger ut mot takfoten man beveger seg, men jeg skulle ønske å flytte veggene slik at de kanskje ligger 1,0 m fra takfoten. Da ville jeg fått en innvendig gulvbredde på ca. 7,5-8 m i andre etasje.
Mitt problem er imidlertid at jeg har takstoler av typen rammeverk (se lenke),
http://www.roslagshus.se/takstolstyper og den konstruksjonen har bærende støttebein. Det jeg ønsker å gjøre er å flytte ut støttebeina fra nåværende posisjon (2,5 m fra takfoten, 2,5 m til mønet). Jeg har ingen bærende vegger i underetasjen. Nåværende takstoler sitter med cc 60 cm og har dimensjon 195*45.
Hvilke alternativer har jeg? Jeg antar at jeg ikke bare kan flytte ut støttebeina som jeg antar holder oppe gulvet samt støtter opp yttertaket avhengig av belastning. Et alternativ jeg har vurdert er å flytte ut støttebeina ca. 1,5 m i hver vegg og deretter sette inn et nytt støttebein i midten av takstolen fra gulvbjelken opp til hanebjelken eller mønet. Jeg skal uansett ha en vegg i midten av soverommet.
Finnes det noen god konstruktør / bygningsingeniør jeg kan henvende meg til i 08-området?
Noen som har gjort noe lignende?