Heisann!
Nå til sommeren er det på tide å bygge om uterommet som for tiden er en utrolig dårlig konstruksjon som både lekker inn vann og vil rase sammen hvis det kommer for mye snø, hvis det ikke hadde vært for tre støttebjelker i rommet som jeg nylig satte opp. (Nykjøpt hus)
Nå tenker vi å heve gulvet med cirka to desimeter, og dermed må taket heves naturligvis. Men det er allerede dårlig helling på greiene, så jeg hadde sett for meg en slik løsning:
Ta bort den nederste eller de to nederste pannerekkene og legge takbjelkene for det nye uterommet på takstolene for huset, må da selvfølgelig legge rupanel på uterommet og legge en ny papprull på hustaket som går ned over uterommet slik at det blir en tett "skjøt". Deretter legge over de nåværende nederste betongpannene på blikktaket som kommer til å ligge over uterommet.
Er dette en riktig konstruksjon, og siden det allerede er et tak der som har stått noen vintre, bør vel det holde for dette. Eller vil det bli mer belastning på husets bjelker osv. hvis man gjør det på denne måten? Finnes det en bedre måte? Pengene er ikke det viktigste, heller at det blir gjort riktig og holder ordentlig enn at man sparer 10 - 20 000.
Jeg er litt dårlig på å beskrive, så håper dere forstår, ellers spør gjerne hva jeg mener
Nå til sommeren er det på tide å bygge om uterommet som for tiden er en utrolig dårlig konstruksjon som både lekker inn vann og vil rase sammen hvis det kommer for mye snø, hvis det ikke hadde vært for tre støttebjelker i rommet som jeg nylig satte opp. (Nykjøpt hus)
Nå tenker vi å heve gulvet med cirka to desimeter, og dermed må taket heves naturligvis. Men det er allerede dårlig helling på greiene, så jeg hadde sett for meg en slik løsning:
Ta bort den nederste eller de to nederste pannerekkene og legge takbjelkene for det nye uterommet på takstolene for huset, må da selvfølgelig legge rupanel på uterommet og legge en ny papprull på hustaket som går ned over uterommet slik at det blir en tett "skjøt". Deretter legge over de nåværende nederste betongpannene på blikktaket som kommer til å ligge over uterommet.
Er dette en riktig konstruksjon, og siden det allerede er et tak der som har stått noen vintre, bør vel det holde for dette. Eller vil det bli mer belastning på husets bjelker osv. hvis man gjør det på denne måten? Finnes det en bedre måte? Pengene er ikke det viktigste, heller at det blir gjort riktig og holder ordentlig enn at man sparer 10 - 20 000.
Jeg er litt dårlig på å beskrive, så håper dere forstår, ellers spør gjerne hva jeg mener
Jeg forstår ikke helt hvordan det ser ut inne i hjørnet for tiden, det ser ut til å være et tak til høyre i bildet og et annet rett frem, bortenfor uterommet (som er det taket du vurderer å fjerne to pannerekker på, antar jeg). Men hvordan ser det ut i hjørnet som sagt, er det en vinkelrenne der i dag, eller en annen løsning? Er det mulig å heve taket på uterommet som du har tenkt da?
Hei b8q!
Ja, der de to takene møtes er det en rennedal på 4 meter, der kommer det jo til å bli et lite utsatt område med forhøyningen av taket.
Men det burde kunne løses med en velbøyd plate. Har en onkel som er blikkenslager, så skal høre med han om det går å løse. Men tenkte først å høre om min idé med dette kan gjennomføres på en riktig måte.
Legger ved et bilde i paint hvordan det ser ut og et bilde av rennedalen da jeg la om fallet og platen i sommer.
Ja, der de to takene møtes er det en rennedal på 4 meter, der kommer det jo til å bli et lite utsatt område med forhøyningen av taket.
Men det burde kunne løses med en velbøyd plate. Har en onkel som er blikkenslager, så skal høre med han om det går å løse. Men tenkte først å høre om min idé med dette kan gjennomføres på en riktig måte.
Legger ved et bilde i paint hvordan det ser ut og et bilde av rennedalen da jeg la om fallet og platen i sommer.
Hvis rennen renner ut "til høyre" så burde det nok gå å løse, men hva er dimensjonen på takstoler og reisverket i huset? (Hvis det ikke er altfor spinkelt så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg, men ikke ta mine ord som en absolutt sannhet, jeg er ikke konstruktør).
Foruten at jeg har samme fundering om takavvattning som b8q så høres det ut som en bra konstruksjon.
Om takstolene dine til terrassen kommer så langt opp på taket at ikke trykket blir over ytterveggen, legg kiler slik at kraften kan gå rett ned i ytterveggen.
Om takstolene dine til terrassen kommer så langt opp på taket at ikke trykket blir over ytterveggen, legg kiler slik at kraften kan gå rett ned i ytterveggen.
Vet dessverre ikke hva slags takstoler det er, men ytterveggene er om jeg ikke tar feil 45x95. Jepp, avvanningen går til høyre i bildet. Gikk til den andre siden før jeg bygde det om, så nå lekker det ikke inn like mye
. Heldigvis skal man rive det snart....
I verste fall kan man kanskje støtte opp takstolene til uterommet med 90x90 eller 115x115 stolper inne mot huset for å avlaste litt? Kanskje det er sikrest? Det blir jo sikkert ikke stygt med det. Det kommer uansett til å bli minst en 90x90 stolpe inne mot den ene husveggen siden jeg skal ha det innglasset.
Klikk her for å svare


