Det varierer veldig mye på rådene som gis og de fleste ser ut til å si at man skal sette opp med stålstendere og så gipsplater (og ev. OSB plater) på stålstenderne og så er det klart.
Jeg har aldri gitt det rådet uten å poengtere viktigheten av å sørge for at det finnes ventilasjonsspalter ved gulv og tak slik at det kan skje luftutveksling. I en tråd har jeg fått kritikk for det fordi man får jo inn fuktig "kjellerluft" i rommet som gir ubehagelig luft.
Problemet uten ventilasjon i veggen er jo ellers at man stenger inne fuktigheten og med oppvarmet rom på utsiden av gipsplatene og en kaldere vegg bak vil fuktigheten henge på gipsplaten/OSB platen som smøret på en skive.
Jeg har hatt en problematisk vegg av lettbetong i sokkeletasjen som jeg har pusset om to ganger. Da vi flyttet inn i huset var den tapetsert med vannskader og tydelige "bulker" der pussen hadde sluppet.
Jeg fjernet alt, hakket ned pussen og pusset på nytt og malte med diffusjonsåpen maling men etter noen måneder begynte det å oppstå sprekker igjen.
Jeg konstaterte da at dreneringen ikke fungerte og gravde opp hele utsiden og ganske riktig så var det en skjøt i Platonmatten som hadde løsnet og etterlot veggen åpen mot marken.
Jeg fikset det med isodrän utvendig og hakket ned løs puss, pusset på nytt og malte igjen med diffusjonsåpen maling.
Siden det da var tørt og fint og det ikke var noen problemer hengte vi litt skap med stålsko som distanser på veggen.
Etter denne herlige (men noe regnfulle) sommeren merket vi at det luktet litt merkelig i rommet og da jeg begynte å undersøke så jeg at malingen hadde gulnet nede ved gulvet og det var små sprekker i pussen igjen.
Jeg hengte av skapene fra stålskoen og fant årsaken til lukten, platen på baksiden var dekket med grønt herlig mugg. Dette til tross for at skapene hang ca. 20 mm fra veggen med luftspalt mellom, åpen både oppe og nede.
Nå har jeg fjernet alt og jeg fikk også en liten fundering på veggens tilstand da jeg skrudde løs skoene:
Skruene har helt rustet av og på baksiden av stålskoen er det tydelige tegn på at det har vært ganske fuktig. Dette til tross for at veggen så helt fin ut og ikke viste noen tegn på fukt.
Dette fikk meg naturligvis til å mistenke at dreneringen ikke fungerer så jeg gravde opp utsiden igjen. Allerede i makadamet så jeg at det var ganske tørt og bak isodränplatene var det heller ikke mye fuktighet så dreneringen fungerer tydeligvis.
Etter å ha konsultert litt med en pensjonert byggmester så kan vi bare mistenke at veggen suger til seg vann gjennom små sprekker i fasaden/maalingen eller andre sprekker/åpninger som finnes i ytterveggen der vannet renner ned når det regner. Vi fant ikke noen åpenbar mangel i fasade eller drenering så å si hvor nøyaktig vannet kommer inn er ikke det enkleste eller heller å vite hvor lenge veggen har "sugd" vann...
Det finnes ikke avløp eller noen vannrør i eller utenfor veggen heller som kan lekke, heller ikke i etasjen over.
For å fikse dette nå kommer jeg til å hakke ned all puss og bygge en vegg på stålstendere med mekanisk avtrekk på utsiden på fasaden, a´la Nivell.
Det er den eneste måten å "på ordentlig" være sikker på at det ikke vil komme inn fuktighet!
Jeg kommer aldri mer til å anbefale å legge plater uten mekanisk ventilasjon på en kjeller- eller sokkelvegg!
Man kan sette platon på veggen typ: [lenke]
og selvfølgelig ventilere.
Jo, det fungerer men siden veggen allerede er "tett" på utsiden vil jeg ikke risikere å stenge inne fuktighet uten heller ha en større åpnere flate som kan "puste" ordentlig og så litt større mengde luft som får ventileres ut. Samme prinsipp som Nivell kjører altså. Mengden luft bak en Platon matte blir veldig begrenset og vanskeligere å få bevegelse på, derfor er det risiko for områder som ikke ventileres så bra... Fordelen er selvfølgelig at det er mindre risiko for at fukt kommer gjennom til veggen, men siden jeg streber etter å prøve å holde veggen tørr ved å "føne" den, foretrekker jeg den åpne løsningen...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.