Jeg har forsøkt å olje inn noen rundstaver av furu (med vanlig treolje). Problemet som jeg opplever er at jeg synes de blir litt styggere med olje, de blir litt "flammete" og ser nesten litt skitne ut på noen steder.

Har dere noen tips på hvordan jeg skal gjøre når jeg oljer inn rundstaver av furu for å få dem til å se finere ut? :)

Har du slipt stavene før innoljeningen?

Ja visst, jeg har pussa dem før :)

Om det er harpiks eller fett på overflaten kan den noen ganger oppleves som flammete. Hvis ikke slipingen har fjernet alt, kan du rengjøre stavene med white-spirit. Olje rikelig men tørk bort olje som ikke har trukket inn i treet etter ca 1 time. Olje vil imidlertid alltid gi et mørkere utseende. Ønsker du å beholde stavene lyse, men likevel ha en beskyttende overflatebehandling, så prøv en vannbasert akryllakk.

All form for ikke-dekkende behandling kan endre utseendet på tre. Nettopp ådring og lignende kan forsterkes. Vil du redusere dette, finnes det oljer (f.eks. gulvoljer) med fargepigment (oftest hvitt), som motvirker at treet blir litt gulere/mørkere av oljen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.