5.188 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Ok med celleplast under yttertak? Forsikringsselskap/brannrisiko
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Hvorfor skulle en sveiseloppe legge seg mot celleplast som finnes inni en vegg eller tak?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Er et hus overtent på 5-10 min har man nok ikke direkte fulgt brannreglene, hus skal jo stå igjen i minst 15 minutter
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 036 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.036 innlegg
Har man ikke noe takpapp over celleplasten under lektene og taksteinen? Det ville jo hindre brannspredningen noe.
Jeg liker KnW-løsning og ville absolutt satset på noe lignende om jeg skulle få bygge et hus fra grunnen igjen.
Jeg liker KnW-løsning og ville absolutt satset på noe lignende om jeg skulle få bygge et hus fra grunnen igjen.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Eksemplet med sveisegnisten er tatt fra virkeligheten for å vise hvor eksplosiv brannspredningen er med celleplast. Ofte når man bygger et hus er deler eksponert før huset er ferdig, forskjellige byggefaser. For eksempel vil jo celleplasten komme før takpappen i det nevnte eksemplet ovenfor, og dermed er celleplasten ubeskyttet en stund.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Interessant. Fra at gardinene tok fyr av et stearinlys tok det syv minutter før huset var bortenfor redning. Dette var i en arrangert brann av brannvesenet.B bossespecial skrev:
Å ha cellplast inni en takkonstruksjon gjør verken til eller fra da, når ilden først når dit går det ikke lenger an å redde det.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg ville absolutt ikke bruke de ovennevnte takløsningene.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvorfor skal man bygge med sånt som man vet ikke er bra? Bare fordi huset kan brenne ned, skal man derfor bruke materialer som man vet vil forverre brannen ytterligere?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Celletplasten på taket er først og fremst et problem for brannspredning mellom bygninger. En storbrann i nærheten kan spre gnister lang vei. En eneste slik gnist som finner veien ned under betongpannene, er nok til å antenne. Brannspredning innendørs er et annet problem. De svenske brannnormene er utformet slik at kravene er høyere når mange mennesker er involvert, menneskene har dårlig oversikt over hvordan lokalene ser ut, deres bevegelighet er begrenset, antall etasjer er flere mm.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Nei, ingen underlagspapp over. Derimot en dampgjennomtrengelig undertaksduk under.K Kallebo skrev:
For øvrig så brenner nok konvensjonell asfaltimpregnerte underlagspapp ganske bra også
Takk, ja det er veldig deilig å ha en varm og tørr lagringsloft, selv om vi egentlig bare har et enetasjes hus.K Kallebo skrev:
Vi har over 100 meter til nærmeste bolighus, så vi er ikke så bekymret for detJ justusandersson skrev:
Klikk her for å svare