Hei på dere! I dag har jeg et spørsmål om hvor mye det kan skille i høyden mellom underkanten på takbjelkene uten at det vil synes med det blotte øye etter at gipsen er montert?
Bjelkene sitter på cc 45 og et sted på cc 35.
Er det liksom greit med 5-6 mm eller burde man sette distanser?

Cc-mål er noe man bruker for å måle avstand mellom deler (senter til senter) så det er vanskelig å forstå hva du faktisk mener med ditt spørsmål?

TS spør om det vil synes på det ferdige resultatet at det er høydeforskjell på takgipsen og angir cc-målet mellom takstolene.
Ja, det vil synes.
Selvfølgelig setter TS distanser slik at taket blir plant og fint.

Lykke til :-)

• Liker
Trattkantarell
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Cc-mål er noe man bruker for å måle avstand mellom deler (senter til senter) så det er vanskelig å forstå hva du faktisk mener med ditt spørsmål?
Akkurat, lektene er satt med 45cm mellomrom fra senter til senter, men den siste lekten er satt på 35cm for bedre fordeling mot den siste veggen. Det originale taket som lektene er montert mot er ikke rett, så legger man nå vateret mot undersiden på tvers av tre lekter, vil det variere i høyden mellom disse lektene. Mitt spørsmål er altså hvor mye det kan variere uten at det nye taket vil oppleves bølgete. Håper det ble tydeligere hva jeg mener!

Trattkantarell Trattkantarell skrev:
Precis, reglene sitter med 45cm mellomrom senter til senter, men siste regel sitter på 35cm for bedre fordeling mot siste veggen. Originaltaket som reglene er montert mot er ikke rett, så legger man nå vateret mot underkant på tvers mot tre regler så differerer det i høyden mellom disse reglene. Mitt spørsmål er altså hvor mye det kan variere uten at det nye taket vil oppleves bølgete. Håper det ble tydeligere hva jeg mener!
Ok..

Ja, om du trenger avstandsstykker eller ikke avhenger vel mest av hvor bølgete tak du selv er villig til å ha?
Mange inner tak må ha nærmest rett underlag for å i det hele tatt kunne settes opp.

Når jeg gjorde det sist, satte jeg nivået på 2mm toleranse og ble ganske irritert på meg selv når jeg begynte å montere gips. Vet ikke helt hvordan 5-6mm engang ville gå, helt ærlig. Du må tenke på at platene kan knekke og pappen kan sprekke også, det handler ikke bare om hva som synes.

• Liker
Trattkantarell
  • Laddar…
Med så store forskjeller på så korte avstander vil det bli synlig. Jeg ville ha satt lekter, 22x70 på tvers av takstolene cc30 og vekt dem inn nøye ved hvert festepunkt.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med så store forskjeller på så korte avstander vil det synes. Jeg ville ha satt lekter, 22x70 tvers takstolene cc30 og vateret dem nøye ved hvert festepunkt.
Takk for rett svar, en ytterligere senking er dog utelukket. Blir til å sette distanser mellom nedhengingspunktene og regel.

Trattkantarell Trattkantarell skrev:
Takk for rett svar, en ytterligere senkning er dog utelukket. Blir til å sette distanser mellom nedpendlingspunktene og regel.
Høres ut som at det kommer til å bli VELDIG vanskelig å få det bra..

Ja, det høres komplisert ut. Om reglene og de vannrette er spikerrette slik at man kan sette en 3, 4 eller 5 mm remse langs hele fungerer det, men hvis forskjellen er ulik i endene og i midten slik at man må begynne å lage lange tynne kiler, er risikoen stor for at det blir ujevnt i den andre retningen i stedet.

Jeg lurer på hva TS mener med "regel"? Er det hanebjelken (altså underkant selve takstolen) eller noe som sitter i takstolen, typisk glespanel? Og hva er "nedpendlingspunktene"? Der glesen er festet i takstolene? Isåfall er det vel bare å legge inn litt masonittbiter der for å få det hele rett?

joakim_j joakim_j skrev:
Jeg lurer på hva TS mener med "regel"? Er det hanebjelken (altså underkant av selve takstolen) eller noe som sitter i takstolen, typisk glespanel? Og hva er "nedpendlingspunktene"? Der glesen er festet i takstolene? I så fall er det vel bare å legge inn litt masonittbiter der for å få det hele rett?
Beklager min tvilsomme terminologi, det blir slik når man er nybegynner og lærer seg etter hvert :) det jeg mener er:
Regel = hattprofil (25mm høy)
Nedpendlingspunkt = trestykket der hattprofilen er festet på to steder i taket. Taket er 380cm bredt
Rundt veggene sitter primærprofil.

Underkonstruksjon av tak med hattprofiler og trestykker, sett innendørs i et rom under renovering. Plast dekker del av vinduet.

useless useless skrev:
Ja, det høres komplisert ut. Hvis bærebjelkene og de horisontale er spikret rett slik at man kan sette en 3, 4 eller 5 mm remse langs hele, fungerer det, men hvis forskjellen er ulik i endene og i midten slik at man må begynne å lage lange tynne kiler, er risikoen stor for at det blir ujevnt på den andre siden i stedet.
Prosjektet var komplisert allerede fra starten hehe...
Tror jeg forstår problemet du sikter til, men lurer på hvordan det ville gjøre en forskjell om man satte lekter under? Det ville jo trenges punktvise avstandsstykker der også, eller?

useless useless skrev:
Med så stora forskjeller på så korte avstander kommer det til å synes. Jeg ville ha satt lekter, 22x70 på tvers av takstolene cc30 og veid inn dem nøye ved hvert festepunkt.
Forklar gjerne hva du mener med å "veie inn dem nøye" :)

Hvorfor har man ikke satt stålprofilene i linje???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.