Hva sier du?
Pipen skal pusses og det trengs 0-20mm for å jevne med sponplate + 6mm gips.
Feieren anbefalte gipsmørtel som jeg har kjøpt.
Trenger jeg å forberede med noe før jeg legger på pussen?

/Høghus

Murvegg med delvis løsnet puss og et rundt hull nederst. Murvegg med gule teglstein og hull. Veggen skal pussas før flislegging. En ventilasjonsrist ses nederst i bildet.

Ta en sprøyteflaske og fukt underlaget godt før du legger på gipsmørtel.
Bland gipsmørtelen så den har konsistens som tannkrem omtrent uten å renne eller bevege seg fra veggen.

Vær forsiktig så det ikke blir for tykt siden det ikke går an å slipe.

• Liker
Höghus
  • Laddar…
Jeg skal flislegge en del og male resten som kommer bak el- og vedovnen, så overflatefinishen er ikke veldig viktig.
Men hva skjer om man prøver å slipe gipsmørtel?

/Leilighetsbygg

Höghus Höghus skrev:
Men hva skjer om man prøver å slipe gipsputs?

/Höghus
Sandpapiret går i stykker...

Du må slipe det ned med diamantslipeskive på en vinkelsliper/slipemaskin og det støver noe vettløst.

Mens gipsutsen fortsatt er litt myk kan du gå på det med en pussebrett i plast eller metall.
Bløt litt med blomstersprøyte igjen og puss det jevnt bare.

anders07 anders07 skrev:
Sandpapiret går i stykker...

Du må slipe ned det med diamantslipeskive på en vinkelsliper/slipemaskin og det støver noe vettløst.

Mens gipsutset fortsatt er litt mykt kan du gå på det med en plast- eller metallglatter.
Fukt litt med blomstersprøyte igjen og glatt det jevnt bare.
Aha, det blir så hardt, tenkte på gipsplater.
Jeg skal sette tre dragbaner, når er det passende å fjerne dem?

/Høghus

Höghus Höghus skrev:
Aha, det blir så hardt, tenkte på gipsskiver.
Jeg skal sette tre dragbaner, når er det passende å fjerne dem?

/Höghus
Det er jo selvfølgelig enklere med dragbaner hvis du vil ha det helt jevnt. Du må kjenne etter hvor hardt pussen begynner å bli.
Bruk en kniv og trykk inn, det skal være type tyggegummi (tygget selvfølgelig) konsistens når du fjerner dragbanene.
Skjær med kniven langs banene først så du ikke drar av unødvendig mye.

• Liker
Pirre53
  • Laddar…
Gipsputs kan slipes. Jeg pleier å bruke korn40 da blir man kvitt eventuelle ujevnheter.
Men vil man ha det glatt så må man finspackle etterpå.

• Liker
Cancerman_777
  • Laddar…
Det ble bedre enn jeg hadde regnet med, takk for støtten!
Sannsynligvis er sleivene og pusserbrettet det samme verktøyet som ble brukt da skorsteinen ble murt for +60 år siden.
Skal man ta vare på pusserbrettet på noen spesiell måte? Det er jo helt i tre.

/Høyhus

Murvegg med et rundt hull i midten, omgitt av verktøy, inkludert en bøtte med sleiver og en trebukk. En person med hanske holder en slitt, gammel trebrygge ved en hvit vegg; gulv med byggeavfall ses i bakgrunnen. Oransje bøtte og tre-murtavle på rundt bord, omkranset av to sleiver. Sementsekk ved siden av bordet på gruslagt underlag.

• Liker
ch75 og 1 annen
  • Laddar…
Stilig!
Bare vask av tingene med vann, det er nok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.