vi har en bærende vegg i vårt 1 1/2 plansvilla (bygget i 1969) som vi vil bære av. vi vil fjerne hele veggen og sette inn en "så lav og lett stålbjelke som mulig".
Takstolspennet er 10,30 meter og veggen som skal fjernes er ca 3,10. det er altså veggen mellom stue og spisestue på bildet
vi tenker å sette limtrebjelker ved både ytterveggen og veggen mot kjøkkenet. holder det med 90x90 (95x95?) som søyler i limtre?
så er hovedspørsmålet, IPE/HEA/HEB? hvilken dimensjon vil kreves?
ovenfor denne veggen er det et soverom, men ingen vegg rett ovenfor.
jeg vil selvsagt spare så mye vekt som mulig, men også ha en så "lav" bjelke som mulig, så da kanskje det er verdt å gå for en HEB sammenlignet med IPE??
ja, gi meg gjerne deres innspill på dette.
hmm, ja jeg kan se at 10,3 er interessant også i dette tilfellet. det finnes jo mange nabohus som har samme konstruksjon og som har gjort endringen - har vært inne hos dem, men dessverre har de ikke informasjonen om hvilken dimensjon på bjelke de har brukt. jeg vil dessuten gjerne bruke stålbjelke og limtrestolpe for å ikke ta for mye av takhøyden..
men hva gjelder kommunens innblanding? skal de godkjenne byggesøknad? har sjekket på byggesaksavdelingen og der finnes det ingen dokumenter på naboenes hus heller...
takk for innspillet og håper du eller noen flere kan gi meg mer info...
Fremfor alt bør du kanskje vurdere hvordan det ser ut under? Å overføre lasten fra 3 m vegg til to pilar er jo ikke så bemerkelsesverdig, men det forutsetter jo at det er skuddsikkert under gulvets bjelkelag der du skal plassere dine pilarer.
Gjør du endringer i bærende deler skal du gjøre en byggemelding. Den enkleste løsningen på det er jo å bestemme seg for at bygningsdelen ikke er bærende....
haha, ja det er jo det enkleste.
overføringen kommer til å skje ved at vi stiller søylene på bunnplaten med avlastende metallplater for å spre vekten på større overflate mot platen.
så ja jeg tror at vi har en velfungerende løsning, men vurderer om jeg skal ha I eller H bjelke, eller kanskje må gå for limtre likevel...?!?!
Vil man minimere byggehøyden vil jeg huske at HEB pleier å foreslås. Men en limtre for den spennvidden blir jo ikke så bemerkelsesverdig det heller og er jo litt enklere å jobbe med (gipse inn etc).
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.