Hei,
Har vegger i kjelleren som jeg tror er lettbetong. Ganske lett å kjøre med vinkelslip i, men for tungt til å sage med håndsag
Har flere dører der nede som er av gammel standard, og nå når jeg skal sette inn nye så vil jeg ha dører av ny standard. Må da åpne opp dørkarmen noen cm både på sidene og også på toppen.
Hvordan gjør man dette? Har tidligere prøvd med vinkelslip (180mm), ble veldig støvete, man så ingenting og det ble skjevt, samt at vinkelslipen ikke kom til midten av betongen, så jeg var nødt til å gå etter med meislehammer, og det gjorde snittet veldig gropt.
Hvordan gjør man for å få til gode dørkarmer i lettbetong? Er det så ille at jeg må hente inn en håndverker som kan?
Det gjelder 5 dørkarmer til sammen.
Mvh
Stefan
EDIT: Med slå dem i stykker i overskriften mener jeg forSTØRRE
Å ødelegge dem er det siste jeg vil!
Har vegger i kjelleren som jeg tror er lettbetong. Ganske lett å kjøre med vinkelslip i, men for tungt til å sage med håndsag
Har flere dører der nede som er av gammel standard, og nå når jeg skal sette inn nye så vil jeg ha dører av ny standard. Må da åpne opp dørkarmen noen cm både på sidene og også på toppen.
Hvordan gjør man dette? Har tidligere prøvd med vinkelslip (180mm), ble veldig støvete, man så ingenting og det ble skjevt, samt at vinkelslipen ikke kom til midten av betongen, så jeg var nødt til å gå etter med meislehammer, og det gjorde snittet veldig gropt.
Hvordan gjør man for å få til gode dørkarmer i lettbetong? Er det så ille at jeg må hente inn en håndverker som kan?
Det gjelder 5 dørkarmer til sammen.
Mvh
Stefan
EDIT: Med slå dem i stykker i overskriften mener jeg forSTØRRE
Typ dette bladet?
http://www.jula.se/tigersagblad-124238
over 40 cm langt
Ingen feil på lengden i hvert fall!
http://www.jula.se/tigersagblad-124238
over 40 cm langt
Det blir aldri rett med tigersag
om man sammenligner med noe som virkelig er rett. Men er det lettbetong (som forresten burde gå an å håndsage, du har ikke betonghullstein i kjelleren??) burde det bli tilstrekkelig rett for å kunne skjule det med karmen.
Hei,Jan-Å skrev:
Ja, jeg funderer på dette. Vet ikke forskjellen om jeg skal være ærlig. Huset er fra 1970.
Er lecastein verre å sage? Ødelegger man bladet på bajonettsagen?
Tanken akkurat nå er å sette to vinkeljern på hver side av veggen, som danner en tynn spalte der bajonettsagbladet skal kunne gå. På den måten burde det bli kjemperekt..! Kan det fungere?
Vårt hus er bygd av lettbetong i boligetasje med en blanding av siporex og blåbetong, blåbetongen er som tørr svamp omtrent, men siporexen er litt fastere og tettere, men fortsatt et mykt materiale. Det er enklere å slå inn spiker enn i tre, borre hull med drillen og enhåndsgrep, så å sage i det burde ikke være noe problem.
Vi har betonghullstein i grunnmur og kjellervegger, pusset og den er betydelig hardere. En vinkelsliper i lettbetong vil i prinsippet bare forsvinne, med diamantblad skjærer den betongsteinen også uten større problem, men det går ikke å sage i den like enkelt.
Flatjernmodellen burde fungere, men er det ikke enklere å bruke et par trelekter?
Når jeg satte i stand en av dørkarmene i kjelleren, banket jeg bort all puss inntil steinen, deretter pusset jeg så det ble plant og rett, men der har jeg ingen dør.
Vi har betonghullstein i grunnmur og kjellervegger, pusset og den er betydelig hardere. En vinkelsliper i lettbetong vil i prinsippet bare forsvinne, med diamantblad skjærer den betongsteinen også uten større problem, men det går ikke å sage i den like enkelt.
Flatjernmodellen burde fungere, men er det ikke enklere å bruke et par trelekter?
Når jeg satte i stand en av dørkarmene i kjelleren, banket jeg bort all puss inntil steinen, deretter pusset jeg så det ble plant og rett, men der har jeg ingen dør.
Klikk her for å svare