Hei,

Vi ser på et hus som har behov for en del renovering. Mest sannsynlig er det et ganske stort behov for drenering rundt kjelleren. Men det som slo meg mest var at en del av mursteinen var ødelagt, altså en del av overflaten på noen stener hadde blitt knust (falt) i stykker. Jeg har lest at fukt kan gå inn i murstein, men at denne skal fordampe av seg selv og derfor ikke være noe større problem. Men spørsmålet er om dette stemmer helt.. kan det være slik at mursteinen også er fuktskadet og trenger å byttes, i så fall er dette noe som er mulig å gjøre?

Takk for alle svar.

Tegl tar og gir væske. Det blir ikke fuktskadet som f.eks. tre. Derimot kan det fryse i stykker hvis det er mye vann i det og temperaturen blir for lav. Særlig porøs tegl pleier å kunne få frostskader. Disse pleier oftest å være mer av estetisk natur enn rent praktisk.

Okay, takk for svaret!

Det er en porøsttegel og trolig har det skjedd i vinter, for bitene ligger igjen nedenfor.

Det var jo litt oppmuntrende iallfall, går det an å sage ut og bytte kun en del av tegelfasaden (gjelder 5 - 10 stener spredt på ca 2 x 1 meter.

Det blir ofte et slikt resultat (frostsprengninger) når teglfasaden blir kaldere av en eller annen grunn og får sjelden sjansen til å tørke.
1 Har huset blitt isolert innvendig nylig? Hvis svaret er "ja", er det stor fare for at skadene fortsetter.
2 Har det ikke vært oppvarmet om vinteren? Hvis svaret er "ja", er det en sjanse for at det slutter når varmen kommer inn i huset.
Undersøk nærmere hva som er årsaken til at fasaden ikke tåler fukt - det kan jo fortsette å falle ned i biter ???
Lykke til!
gaia

Hei igjen og takk igjen!

Sannsynligvis har varmen vært avstengt siden ingen har bodd der på en stund nå, ingen renovering har blitt gjort i alle fall.

Skal lage en nettside med bilder så får alle som vil mer enn gjerne kikke og kommentere! :)

Ny idé og nye tanker.

Har noen byttet ut en tegelfasade med tre en gang, og er dette noe man kan gjøre selv som amatør eller bør man legge ut jobben?

Tanken i så fall er å bytte fasade på langsidene og la kortsidene beholde teglet.

Jeg har ikke gjort det, men jeg tenkte bare tipse deg om at du i og med at du bytter samtidig skaffer deg et skikkelig vedlikeholdsarbeid i fremtiden. ;)

Jeg får ikke fram noe bilde. (Kan nok ikke hjelpe deg uansett, men er så nysgjerrig.)

Merkelig, fungerer ikke om man klikker på den, men om man kopierer lenken og manuelt limer den inn, får man fram bildet...

Heldigvis jobber man bare innen IT... haha

Årsaken til skadene funnet...

Taket over trappa er ødelagt... altså renner vann mm ned på trappa og veggen og også ved grunnmuren... *sukk*

Huset sto tomt i vinter og ingen varme i gang, så derfor ble det frostskader som resultat. Da blir jo neste spørsmål om det er sannsynlig at dette vil løse seg av seg selv når man reparerer rennen og lar fasade mm tørke opp?!

Høres ikke utrolig ut at det er nok om resten av fasaden er fin.

Macke202 skrev:
Heisann,

kan det være så at teglet med er fuktskadet og trenger å byttes.
Tegl kan ikke bli fuktskadet (bare frostsprengt) men en trefasade kan bli det ;D. Jeg tror også at reparasjon av renna løser ditt problem.
Er det et ekte teglhus eller bare fusk tegl? Å kle solide teglvegger med tre er feil, synes jeg ;). Folk betaler høye priser for å bygge et hus i stein og du vil gjøre motsatt ???
gaia (i et pusset teglhus)

Takk for alle svarene!

Vi la ned det huset på grunn av gjennomtrengende fukt både i kjelleren og bak teglsteinen. Megleren fikk dessuten bud på utropsprisen, så det blir den personen som får begynne å rote i dette.
Men stor takk for alle meninger og tips, det kommer nok flere objekter som skal opp til allmenn beskuelse.

The search goes on!

Ja, "gnienheten bedrar visheten ..." Ligger en del sannhet i det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.