Hei!

Jeg så i går etter at jeg hadde fyrt i vår åpne peis at to store biter hadde løsnet fra en murstein. Så nå på morgenen banket jeg litt på steinen og flere biter løsnet. Nå synes jeg at det som satt løst er borte, men det finnes visse sprekker i den gjenværende steinen.

Hvordan gjør jeg nå på beste måte? Skal jeg banke løs hele steinen og bytte den ut, eller skal jeg bare bruke ildfast mørtel der det er groper inn?

Setter pris på alle tips og råd.

Ødelagt murstein i en åpen peis, med flere deler som har falt av og samlet i bunnen. Synlige sprekker i den gjenværende mursteinen. En ødelagt murstein i en peis viser store biter som har falt av, med synlige sprekker og løse deler, samt noen steinrester på bunnen. Skadet murstein i en åpen peis med avskallet overflate og sprekker. Teglsteinen har mistet biter, synlig skade på grunn av bruk og varme.

Alt godt,
Johan
 

Beste svar

Claes Sörmland
Bank løst og bytt til en ny ildfast stein synes jeg. Jeg lurer på om steinen ikke har sprukket fordi den er murt med stivt ildfast mørtel. Det burde nok ha blitt satt med leiremørtel slik at den kan utvide og trekke seg sammen ettersom den blir varm henholdsvis avkjøles.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knakk løs og bytt til en ny ildfast stein synes jeg. Jeg lurer på om steinen har sprukket fordi den er murt med stivt ildfast mørtel. Den burde nok ha blitt satt med leiremørtel slik at den kan utvide seg og krympe ettersom den blir varm eller kjøles ned.
Tusen takk!
Når jeg murer inn den nye steinen, bør jeg velge leiremørtel da i stedet for ildfast mørtel synes du?
 
Claes Sörmland
WzOn WzOn skrev:
Stort tack!
Når jeg murer den nye stenen der, skal jeg velge leirebruk da istedenfor ildfast bruk, synes du?
Det er vel litt et spørsmål om hva du vil vedlikeholde. Med ildfast bruk risikerer du stenen. Med leirebruk så forvitrer fugen. En av dem må du uansett vedlikeholde. Jeg har kakkelovner så her er leirebruk et selvfølgelig valg.
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det er vel litt et spørsmål om hva du vil vedlikeholde. Med ildfast mørtel så risikerer du steinen. Men leirmørtel så forvitrer fugene. En av dem må du i hvert fall vedlikeholde. Jeg har kakkelovner så her er leirmørtel et selvklart valg.
Hm, ja det var jo litt vanskelig. Har for meg at jeg har lest at man kan pusse innsiden av ovnen med leirmørtel for å spare på fugene. Kan det fungere tror du?
 
Claes Sörmland
WzOn WzOn skrev:
Hm, ja det var jo litt vrient. Jeg har på følelsen at jeg har lest at man kan pusse innsiden av ovnen med leirmørtel for å spare på fugene. Tror du det kan fungere?
Ja det er standardmodellen for kakkelovner (der man historisk sett ikke har brukt ildfast tegl). Men regn med å måtte pusse om hver sommer siden leirmørtelen løsner og faller ned. Det er også standardvedlikehold.
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det er standardmodellen for kakkelovner (der man historisk ikke har brukt ildfast tegl). Men regn med å måtte pusse om hver sommer fordi leiremørpussen løsner og faller ned. Det er også standardvedlikehold.
Da har jeg litt å grunne på. Stor takk for din hjelp!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det er standardmodellen for kakkelovner (der man historisk ikke har brukt ildfast tegl). Men regn med å måtte pusse om hver sommer siden leirmørtelen løsner og faller ned. Det er også standardvedlikehold.
Nå har jeg banket løs midtsteinen, men jeg var nødt til å ta med bunnsteinen også for den sprakk. Men det som irriterer meg er at steinen ovenfor er litt litt løs men ellers hel og fin. Skal jeg la den sitte igjen eller må den bankes ut også? Eller vil den sitte stabilt med litt mørtel og en ny stein under? Jeg frykter at steinen over den sikkert vil bli litt løs da.

Murstein løsnet fra vegg med flere steiner og murrester på gulvet nedenfor. Stenen over ser intakt ut, men veggen har sprekker og slitasje. Skadet mursteinområde med delvis fjernet stein og sprekkdannelse over. Toppen av veggen viser en stein som står litt løs.
 
Hvordan har det gått?
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
R Razer167 skrev:
Hvordan har det gått?
Det gikk finemang! Alt sitter som berget og steinen ovenfor sitter stabilt etter nye steiner under. Nye ildfastegl er tynnere enn det som satt der tidligere, så jeg satte doble steiner og det ble toppen. Har fyrt kanskje 20-30 ganger siden jeg reparerte ovnen og det fungerer feilfritt.
 
  • Liker
Max Fjaestad og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.