5.684 lest ·
45 svar
6k lest
45 svar
Nytt spørsmål angående alternativ til bærende innervegg med stolper og bjelke i stedet
Spørsmålet er så, bør jeg ha kortlinger mellom takbjelkene?J justusandersson skrev:
I garasjedelen tenkte jeg å isolere med mineralull mellom takbjelkene og skru gips, men det er vel nødvendig å lage cc60 da på en eller annen måte? Problemet er at jeg egentlig ikke vil redusere takhøyden med spilepanel osv. Har du noen idé der. Blir bare typ 95mm mineralull, men jeg tenker det er bedre enn ingenting...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da fremstår nok kortlingar som den enkleste løsningen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
1200 eller 1300 mm virker litt langt for 45x45. Jeg kan regne på det, men ikke i kveld. God idé å la isolasjonen ligge løst oppå kortene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det går bra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tror at limtre blir omtrent dobbelt så dyrt sammenlignet med doble 45x195. Du vinner ikke så mye, men slipper bryet med å skruelim. Velger du 115x180 bjelker kan du senke høyden. Limtre kan dessuten fås i riktig lengde (etter bestilling).
ok men vi snakker 1,5cm høydeforskjell da?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, limtre finnes normalt ikke i mindre høyde enn 180 mm. Da må man kjøpe en større dimensjon (av den homogene typen) og kløyve den. Teoretisk (i dette tilfellet) kan du komme ned til 140 mm høyde hvis du tar utgangspunkt i en 215 mm bred bjelke.
ok det rimelige føles å skruelim 45x195 helt klart tross altJ justusandersson skrev:
Begynner å nærme seg at dette prosjektet skal igangsettes, men jeg lurer på skruelimingen. Kan man tenke seg hurtigstvinger og spikerpistol i stedet for skruer?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt, hvis du har nok tvinger. Skruen erstatter tvingene. Limtre fra fabrikk er aldri skrudd.
Ok kan vanlig hederlig trelim funke?J justusandersson skrev:
Tenker på innfesting stolpe/takbjelke har funnet passende flattjern men funker det med fransk skrue på begge sider typ 10x40. Eller må jeg ha gjennomgående gjengestag med mutter?