Ja. Du kan faktisk gå ned til to skruvlimmade 45x195 C 24 om man regner med at limfugen øker Elasticitetsmodulen noe. Stolpene må dimensjoneres med hensyn til knekkingsrisikoen når de står ustaget. Enklest er å skruvlimma 2 stk 45x95 til en stolpe.

J justusandersson skrev:
Ja. Du kan faktisk gå ned til to skrulimmede 45x195 C 24 om man regner med at limfogen hever Elasticitetsmodulen noe. Stolpene må dimensjoneres med hensyn til knekningsrisikoen når de står ustagte. Enklest er det å skrulim 2 stk 45x95 til en stolpe.
Hadde man kunnet feste takbjelkene i bærende med bjelkesko?

Eller om man legger takbjelkene direkte på stolpene 95x95 hvordan skjer enklest, hensiktsmessig innfesting?

Synlige hullplater osv er ikke noe problem da funksjon og styrke går foran utseende her.

Platestål på begge sider av bjelke + søyle med gjennomgående bolt er best.

J justusandersson skrev:
Flatstål på begge sider av bjelke + søyle med gjennomgående bolt er best.
Å feste i en bjelkelinje med bjelkesko er ikke et alternativ i det hele tatt, eller?

Om du med det mener at du vil skjøte takbjelkene over stolpene så er det et dårlig alternativ. Det er bedre at de ligger oppå. Bestill fingerskjøtt virke med riktig totallengde.

J justusandersson skrev:
Om du med det mener at du vil skjøte takbjelkene over stolpene så er det et dårlig alternativ. Det er bedre at de ligger oppå. Bestill fingerskjøtet virke med riktig totallengde.
Om jeg hadde lagt en bærelinje oppe på stolpene doble stående 45x195 hadde det funket å feste inn takbjelker på hver side med bjelkesko dette spørsmålet er mest av nysgjerrighet ...

Doble stående 45x195 endrer ingenting. Du utnytter materialet i takbjelkene bedre om de er kontinuerlige over begge rommene.

J justusandersson skrev:
Doble stående 45x195 endrer ingenting. Du utnytter materialet i takbjelkene bedre om de er kontinuerlige over begge feltene.
OK jeg forstår, men er bjelkesko på den måten jeg beskrev et mulig alternativ generelt i stedet for å skjøte på en bærende bjelke, eller gjør man aldri sånn?

Hvordan ville du gått frem ved skruvlimingen av mine bjelker? Jeg har ikke tilgang til maskiner, så jeg må løfte med håndkraft. Er det enklest å legge opp 45x195 7,5m fingerskjøtet en i taket på de to ytterste oppleggene. Deretter skruvlimme dem sammen der oppe på stedet?

Når alle takbjelkene ligger på de ytterste oppleggene og er festet, monterer jeg til slutt stoleraden i midten?

Det er alltid en ulempe med balksko hvis bjelkene skal spenne over mer enn et fag. Noen ganger blir det nødvendig likevel.

Jeg ville ikke skrulimt oppe i lufta. De blir ikke tyngre enn at du kan løfte dem opp med litt triks.

N Novisfixaren skrev:
Så når alle takbjelkene ligger på ytterste opplag fastskrudd monterer jeg til slutt stolperaden i midten?
Det høres ut som riktig metode. Ikke glem at stolpene må festes til gulvet også.

Ok har ikke funnet info om skruvlimningen på nettet riktig.

Hvordan gjør man det? PU-lim? Hva for skrue og hvor tett? Spikerpistol duger ikke? :)

Festing mellom stolpe og takbjelke hadde hullplater dugd med gjennomgående gjengestang og mutter en i takbjelke og en i stolpe eller hva er vanlig?

PU-lim funker. Siden det er innendørs, finnes det sikkert andre lim som også funker. Det er jeg ingen ekspert på. Skruene er i stedet for tvinger. Man skrur fra begge sider så tett at man ser at limet kryper ut i fugen. Man må prøve seg fram. 80 mm skrue er passende i dette tilfellet.

To bolter i stolpen og en i bjelken synes jeg er passende.

J justusandersson skrev:
PU-lim funker. Siden det er innendørs finnes det sikkert andre lim som også funker. Det er jeg ingen ekspert på. Skruene er i stedet for tvinger. Man skrur fra begge sider så tett at man ser at limet kryper ut i skjøten. Man må prøve seg fram. 80 mm skrue er passende i dette tilfellet.

To bolter i stolpen og en i bjelken synes jeg er passende.
En viss del er carport så halvt utendørs også. Men flatstål funker å male så de tåler utendørsklima?

Angående innfesting av stolper i betongplate innendørs tenkte jeg typ U jern og gjengestang ned i betongplaten med ankermasse så bolt gjennom stolpen og gjennom jernet fra siden.

utendørsstolpene tenkte jeg det samme men før jeg monterer stolpen tenkte jeg å lage en form typ 120x120x50mm å sette over U jernet og fylle med finbetong for å skape en forhøyning på eksisterende betongplate i carporten der stolpene skal stå. Meninger? :)

Det virker OK. Det viktige er at stolpene er låst i begge ender. Bruk den teknikken som enklest gir best resultat med hensyn til stolpenes inlodning.

J justusandersson skrev:
Det virker OK. Det viktige er at stenderne er låst i begge ender. Bruk den teknikken som enklest gir best resultat med hensyn til stendernes plassering i lodd.
For de stenderne som står innendørs hadde det vært ok å bare bore inn gjenget stang i bunnen av stenderen og så håndterer takets egenvekt resten?

Sikkert. Det er ingen store krefter om man ikke skal regne med risikoen for påkjøring...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.