Hei Alle!
Sitter i et gammelt teglhus med pussede inner-/yttervegger. Dessverre har pussen begynt å bli virkelig dårlig på innsiden, dette resulterer i at det for eksempel er stort sett umulig å få opp gardiner etc uten å bruke kjemiske anker etc.
Tenkte litt på om man kan sette opp litt stålprofiler på innsiden og dermed feste OSB-plater samt 6 mm gips på disse og dermed få en utstikk som man enkelt kan montere bilder, gardiner etc på...
Ytterligere et stort + er at man lett kan la elektrikeren trekke nye uttak uten å frese i pussen...
Er mest bekymret for eventuelle fuktvandringer og å få kondens på innsiden mellom puss/OSB.
Føler litt at jeg ikke kan være den eneste som prøver å bli kvitt mine dårlig innvendige vegger...
Hva sier ekspertpanelet, kan man gjøre så uten risiko for fukt etc?
Sitter i et gammelt teglhus med pussede inner-/yttervegger. Dessverre har pussen begynt å bli virkelig dårlig på innsiden, dette resulterer i at det for eksempel er stort sett umulig å få opp gardiner etc uten å bruke kjemiske anker etc.
Tenkte litt på om man kan sette opp litt stålprofiler på innsiden og dermed feste OSB-plater samt 6 mm gips på disse og dermed få en utstikk som man enkelt kan montere bilder, gardiner etc på...
Ytterligere et stort + er at man lett kan la elektrikeren trekke nye uttak uten å frese i pussen...
Er mest bekymret for eventuelle fuktvandringer og å få kondens på innsiden mellom puss/OSB.
Føler litt at jeg ikke kan være den eneste som prøver å bli kvitt mine dårlig innvendige vegger...
Hva sier ekspertpanelet, kan man gjøre så uten risiko for fukt etc?
Sist redigert av en moderator:
ja det synes jeg også, men med tanke på at pussen ikke holder, samt at vi er i behov av å "bygge" antall uttak i diverse form så føles det som en fornuftig løsning, dog er det bare ytterveggene som vi/jeg har tenkt å gjøre dette på...med tanke på at de allerede er 530mm så gjør det ingenting om de kommer opp til 580 mm 
med tanke på at det gjør livet mye enklere for elektrikeren samt for meg som skal legge til nettverk, lyd, og andre tekniske "pryttlar"
med tanke på at det gjør livet mye enklere for elektrikeren samt for meg som skal legge til nettverk, lyd, og andre tekniske "pryttlar"
Har fått litt kolla iallfall.
Så her ser det ut innenfra hva jeg tror og håper
Puss->Tegl->Luftspalte->tegl->luftspalte->fasadetegl
Ytterste laget er pålagt en gang på 70-tallet og er ventilert utenfra, huset som sådan er
fra 1909 (om jeg ikke husker feil)
Huset står på ventilert torpargrunn som for øvrig er snustørr.
Så her ser det ut innenfra hva jeg tror og håper
Puss->Tegl->Luftspalte->tegl->luftspalte->fasadetegl
Ytterste laget er pålagt en gang på 70-tallet og er ventilert utenfra, huset som sådan er
fra 1909 (om jeg ikke husker feil)
Huset står på ventilert torpargrunn som for øvrig er snustørr.
Klikk her for å svare