Har et frittstående hus fra -55, lettbetongvegger, og opprinnelig hadde det vevspent tak. Renoverer nå et rektangulært rom ca 330 x 310 cm med ett vindu, en dør, tre betongvegger og en plywoodvegg.

Har revet ned veven, det sitter rupanel opp mot kald-loftet, og 3/4" lekter langs ytterkant som veven har vært spikret i. Tenkte å fjerne de eksisterende lektene, men beholde rupanelet.

Opprinnelig tenkte jeg å montere lekter og gips, men finnes det bedre alternativer?

Lekter, 30 cc har jeg lest?
28x70? (ingen spotlights planlagt)
Lekter på tvers av takstolene?
Skru lange skruer der takstolene er, resten i rupanelet med kortere skruer?
Et "lag" med lekter langs veggene også?
Gips, hvilken bredde/tykkelse?
Det finnes et takuttak midt i rommet, ingen boks, bare et metallrør. Bør det byttes mot plastrør/boks? (Tenker å få elektriker til å bytte el og få jording.)

Takk på forhånd!

Trepanel ville ellers passe bra i deres hus. Finnes ferdigmalt som er relativt smidig å spikre opp mot eksisterende lekter/regler.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Trepanel ville ellers passe godt i huset deres. Finnes ferdigmalt som er relativt enkelt å spikre opp mot eksisterende lekter/regler.
Direkte mot råsponten? Finnes bare 3/4" regler langs veggene nå. Hvordan settes trepanelet opp, hva med skjøter og skrue/spikerhull?

Slik ser det ut nå. Råsponten ligger på tvers av takstolene.

Et rom med råsponttak, synlig lyspære og en vegg med skap; ledninger henger ned fra taket.

Det går bra. Panel spikres i fugen = usynlige spiker.

Kjøpt 28*70 glespanel, og bestemt meg for gips. Innertaket er ikke helt rett, men jeg tror ikke det vil synes, med tanke på dør/vindu plassering og størrelsen.

Trenger jeg å montere dampsperre før jeg skrur fast glesen? Kaldloft over, med kutterspån, en form for papp og deretter rupanel.

Hvilken retning skal jeg montere glesen i? Eksisterende rupanel ligger vinkelrett mot takstolene.

Hvis du ikke har sparklet tidligere, så få hjelp av noen som har gjort det før, det er vanskelig å få til et tak pent.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.