D Daniel__s skrev:
Bare løsne på gulvsoklene og skjær gulvet om det er for nært med for eksempel multiverktøy
Det er ikke så bare å bare, alle sokler er malt inn, tapetsering utført etter at sokler sattes for å slippe ut tapet på sokkelen.

Bare gulvlister til kåken gikk på 70 laken, Deretter sendt for sprøytelakkering da de ikke kunne kjøpes i N 0500 - S men bare i eggeskall hvit.

Så Med andre ord river vi sokler, så må snekkeren bestille nye sokler samt tapetsere om og male om vegger med samt sparkle og male inn alle sokler igjen for å skjule alle skjøter og spikerhull.

Vi snakker kostnader i runde tall 250-300 laken om alle sokler må rives.

• Wow
  • Liker
linneac og 2 andre
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Deres hus? Dere som bestemmer?
Ja, det er vårt hus, ja vi bestemmer og har sagt at vi ikke godtar eller godkjenner sviktende gulv.

Samtidig vil jeg ikke at det skal bli unødvendig dyrt eller unødvendig mye arbeid for snekkerne heller.

Vil bare ha et pent gulv, uten gliper ved skjøtene samt at det ikke svikter så man blir sjøsyk av å gå på det og selvfølgelig knirkefritt.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Det er ikke så bare o bare, alle sokler er inmalt, tapetsering utført etter at sokler er satt for å slippe ut tapet på sokkelen.

Bare gulvlister til kåken gikk på 70 løk, Deretter sendt av gårde for sprøytelakkering da de ikke gikk an å kjøpe i N 0500 - S uten bare i eggeskall hvit.

Så Med andre ord river vi sokler, så må snekkeren bestille nye sokler samt tapetsere om og male om vegger med samt sparkle og male inn alle sokler igjen for å skjule alle skjøter og spikerhull.

Vi snakker kostnader i runde slenger 250-300 løk om alle sokler må rives
P Peter Petterson skrev:
Det er ikke så bare o bare, alle sokler er inmalt, tapetsering utført etter at sokler er satt for å slippe ut tapet på sokkelen.

Bare gulvlister til kåken gikk på 70 løk, Deretter sendt av gårde for sprøytelakkering da de ikke gikk an å kjøpe i N 0500 - S uten bare i eggeskall hvit.

Vi snakker kostnader i runde slenger 250-300 løk om alle sokler må rives
😮 Med den ekstra kostnaden i tankene, ville jeg bruke en skarp barberbladkniv til å skjære av tapetet langs med sokkelens overkant.
Demontere soklene så de går å gjenbruke, dampe bort tapetbitene og mykfuge oversiden mot tapet etter remonteringen og male igjen.
Alt 2. Lage de nye soklene 5 mm høyere, så de dekker tapetskjøten.

• Liker
Langos og 18 andre
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
😮 Med den ekstra kostnaden i tankene, ville jeg bruke en skarp tapetkniv til å skjære av tapeten langs med sokkelens overkant.
Demonter soklene så de kan gjenbrukes, damp bort tapetbitene og mykfug overkanten mot tapet etter tilbakemontering og mal igjen.
Alternativ 2. Lag de nye soklene 5 mm høyere, så de dekker tapetskjøten.
Nå ville jeg jo ikke ha fug på soklene som gulner,synker.

Det er et hus fra forrige århundreskifte med tretex, ingen vegger er rette og jeg har betalt enorme penger for forarbeid samt finish til malerfirmaet 300 K + tapet,material.

Har da vanskelig for å gå med på en billigløsning med fug.

Soklene tror jeg blir veldig vanskelig å demontere så de blir brukbare igjen, men tar man det forsiktig kanskje det funker.

Det er ca 250 m2 gulv, så det bør være godt over 350 meter sokkel som skal demonteres og monteres igjen. Deretter skal alt males inn igjen osv 🥲

• Malerom med grønne vegger, hvit listverk, parkett under tepperedskap, malingsbøtte, og sprayflaske. Uferdige sokler nevnt i innlegget.
  • Rom under oppussing med verktøy og materialer spredt utover gulvet, to vinduer med utsikt, og uferdige sokler langs veggene.
  • Liker
UffePlåtis
  • Laddar…
Glem fogen Isf.
Min hovedtes var å skjære tapetet langs sokkelen…for å i det minste slippe å tapetsere om i alle rom😉 det ser ikke ut til å finnes noe beste (billige) alternativ i dette tilfellet.
Hvis gulvet er feil lagt fra starten, burde den totale kostnaden for tilbakeføring tas av gulvleggeren?
Håper det løser seg til det beste for deg👍

• Liker
linneac og 5 andre
  • Laddar…
Når man setter sokkellist er det viktig at man trykker den ned ordentlig, det reduserer den glippen du ser. Jeg ville om jeg var deg vente litt. Knirkende gulv og slikt pleier å "legge til seg" etter en tid. Skulle i hvert fall vente noen uker.

• Liker
Guzzi og 1 annen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Når man setter fotlist er det viktig at man presser den ned ordentlig, det minsker den glipen du ser. Jeg ville hvis jeg var deg avvente litt. Knirkende gulv og slikt pleier å "legge seg" etter en tid. Ville i hvert fall avvente noen uker.
Gulvene er lagt i juli!

Det er nå resten av renoveringene begynner å bli ferdige og vi begynner å fjerne gulvbeskyttelsespappen som problemene oppdages. Har vært så tykk beskyttelsespapp på for å ikke skade gulvene så man har ikke sett/kjent svikten før.

Så at det skulle legge seg har jeg vanskelig å tro. Kan tenke meg det blir bedre til vinteren når det blir tørrere men problemet vil jo komme tilbake til sommeren igjen når det blir fuktig er jeg redd for 🥲

• Liker
Familjen Sjökvist og 3 andre
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Hei hei!!!

Har lagt nytt gulv på 3 plan i huset.
Snekkere har vært nede til bjelkelaget, montert nye lekter på de gamle for å rette gulvet.

Limt og skrudd etter alle kunstens regler.
Freset gulvsponplate, samme der, limt og skrudd etter alle kunstens regler.

Aluplater med riktig avstand imellom montert.

Gulvet, hva de sier, er også lagt med nok spalte mot vegger, terskler osv.

Nå til problemet, gulvet liksom flyter på en luftpute nesten overalt. Både langs lister og midt på gulvet.

Ved portaler der det er som trangest, så knirker og knaker gulvene som har reist seg ordentlig.

Kortfuger har begynt å få store sprekker og er ikke tette mange steder.

Store, store problemer med andre ord.

Noen som har forslag på hva som er galt og løsninger.

Jeg mistenker for lite spill ut mot veggene og at gulv
P Peter Petterson skrev:
Gulvene ble lagt i juli!

Det er nå resten av renoveringene begynner å bli ferdige og vi begynner å ta bort gulvbeskyttelsespappen som problemene avdekkes. Har vært så tykk beskyttelsespapp på for å ikke skade gulvene, så man har ikke sett/kjent av svikten før.

Så at det skulle legge seg til, har jeg vanskelig for å tro. Kan tenke meg det blir bedre til vinteren når det blir tørrere, men problemet kommer jo tilbake til sommeren igjen når det blir fuktig, er jeg redd for 🥲
Jeg har lignende problem med vårt barlinek-gulv som også er lagt på sporete gulvplater med plater. Vi har imidlertid lumppapp under, så jeg tror ikke det er skummet som synker som noen nevnte. Jeg planlegger å ta opp gulvet i hallen for å se om det er noe å gjøre med det. Det vi har gjort er å presse ned gulvlistene skikkelig rundt om, men kjenner også svikt og får knirk på visse steder på gulvet. Veldig irriterende... vårt har ligget i over to år og har kanskje blitt noe bedre med tiden, men veldig marginalt.

• Liker
  • Trist
Familjen Sjökvist og 2 andre
  • Laddar…
B
Min gjetning er at det skyldes høy luftfuktighet. Sjekk hva leverandøren anbefaler angående RF. Jeg jobber med nyproduksjon av boliger, og vi har hatt store problemer med nettopp i kveld som har begynt å svikte etter en stund. Vi bruker Kährs, og der foreskrives det at RF skal ligge mellom 30-60%. Denne sommeren som har vært har vi hatt betydelig høyere luftfuktighet, noe som fører til problemer. Mitt tips er at du logger klimaet slik at du har kontroll på temp og RF, og eventuelt stiller inn en avfukter i håp om at gulvene legger seg da.

• Liker
Familjen Sjökvist og 9 andre
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Gulvene er lagt i juli!

Det er nå resten av renoveringene begynner å bli ferdige, og vi begynner å fjerne gulvbeskyttelsespappen når problemene oppdages. Har vært så tykk beskyttelsespapp for å ikke skade gulvene så man har ikke sett/merket svikten før nå.

Så at det skulle legge seg har jeg vanskelig å tro. Kan tenke meg det blir bedre til vinteren når det blir tørrere, men problemet vil jo komme tilbake til sommeren igjen når det blir fuktig, er jeg redd for 🥲
Altså er gulvet lagt når det var som våtest ute og deretter dekket det med beskyttelsespapp, sikkert melkepapp som ikke har sluppet ut noen fukt. Nei, jeg ville avvente og se hva som skjer neste år!

• Liker
tobbbias og 2 andre
  • Laddar…
H
P Peter Petterson skrev:
Hei hei!!!

Lagt inn nytt gulv på 3 plan i huset.
Snekkerne har vært nede til bjelkelaget, montert nye bjelker på de gamle for å rette gulvet.

Limt og skrudd etter alle kunstens regler.
Forfreset gulvsponplate, samme her limt og skrudd etter alle kunstens regler.

Aluplater med riktig avstand mellom montert.

Gulvet, som de sier også lagt med nok spalte mot vegger, terskler osv.

Nå til problemet gulvet er som om det flyter på en luftpute nesten overalt. Både langs lister og midt på gulvet.

Ved portaler der det er som strammest så knaker og knirker gulvene som har reist seg ordentlig.

Kortsider har begynt å få store springer og er ikke tette mange steder.

Store, store bekymringer med andre ord.

Noen som har forslag til hva som er feil og løsninger.

Jeg mistenker for lite spill ut mot vegger og at gulv ligger i spenn?
Hvor lenge lå bjelkelaget inne før dere monterte det?
Ligger slangen ordentlig nedtrykt i sporene?
Her hadde de ikke rengjort sporene fra sagflis, og det lå også skruer i sporene.
Vi måtte rive opp gulvet, støvsuge og legge ny slange.

• Liker
  • Wow
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
eventuelt setter inn en avfukter med håp om at gulvene legger seg da.
Er det en rimelig løsning i et normalt rom/bolig?

B
Alfredo Alfredo skrev:
Er det en rimelig løsning i et normalt rom/bolig?
Ja altså midlertidig nå når det er veldig høy luftfuktighet

HELTOR skrev:
Altså er gulvet lagt når det va som våtest ute og så dekket det beskyttelsespapp, sikker melkepapp som ikke har sluppet ut noe fukt. Nei, jeg ville avvente og se hva som skjer neste år!
Hei!!

Jeg tror jeg kommer til å få enorme problemer med reklamasjon om jeg venter til neste år med å prøve å reklamere gulvet/jobben.

Vi vil jo flytte inn i vårt nye hus men føles ikke som det er mulig før vi får en løsning på problemet.

• Liker
Klass0n og 4 andre
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hvor lenge lå bjelkelaget inne før dere monterte det?
Ligger slangene ordentlig nedtrykt i sporene?
Her hadde de ikke rengjort sporene fra sagflis, og det lå også skruer i sporene.
Vi måtte rive opp gulvet, støvsuge og legge ny slange.
Bjelkelaget lå først 2 uker i garasjen før det ble montert. Deretter lå det montert uten at gulvsponplatene var montert i ca. 4 uker. Var ferie imellom der osv.

Snekkeren har vært veldig nøye med å støvsuge samt ha det rent under. Gulvvarmeslangen lagt ordentlig i sporene.

Skal kjøpe en RH måler i dag og se hva vi ligger på i huset ✅

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.